Jump to content

USB C strømuttak 65W for lading av pc

Lars Hansen

Recommended Posts

Jeg har bestilt samme greie som @Baardog @VirtualMelinket til.  Dumpet ned i postkassa i Oslo med HeltHjem i dag, relativt kort tid etter at jeg bestilte den.  Den ser bra ut, men jeg får ikke testet den før jeg er i båten om et par uker.

Jeg mener det ble sådd litt tvil på om den faktisk har elektronikk for "step-up voltage" eller ikke lengre over.    Reklameteksten lover rask lading av laptop'er, fungerende "ladekommunikasjon" ihht PD-standarden, 65W+13W uteffekt, så da antar jeg ... ja.  Jeg trenger den for å lade PC, ikke for å lade en pad, og det er vel en liten vesensforskjell der ... jeg tror det meste av nettbrett lar seg lade med 5V, mens det meste av laptop'er krever høyere spenning.

Det meste av laptop'er har vel innebygde Li-Ion-batterier på ca 12V, og før USB-C ble standard var det typisk rundt 19V ladespenning som var påkrevd.  I det siste dekadet før USB-C ble standard, var det en trend med at laptop'ene ble mer og mer kresne på at riktig lader er koblet til.  Mange eldre laptop'er kan drives med 12V innspenning, men da lades ikke batteriene, det kreves høyere spenning for dét.  Spesifikasjonen til USB-C "power delivery" er "opptil 20V".

Jeg har en annen greie som jeg kjøpte på en bensinstasjon som går i sigarettenneruttaket.  Den er kraftig nok til å lade PC'en så lenge tilført spenning er på godt over 12V.  Nå spiser jo laptop'en en del strøm, så er det noe spenningsfall i ledningene, etc.  Kobler jeg til laptop uten å ha ladespenning påsatt båtbatteriene får jeg "flapping" - laptop'en forsøker å lade, spenningen faller, ladingen slutter, spenningen vokser, laptop'en forsøker å lade, etc.  I praksis lades den ikke i det hele tatt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

16 hours ago, tobixen said:

Jeg har bestilt samme greie som @Baardog @VirtualMelinket til.  Dumpet ned i postkassa i Oslo med HeltHjem i dag, relativt kort tid etter at jeg bestilte den.  Den ser bra ut, men jeg får ikke testet den før jeg er i båten om et par uker.

Jeg mener det ble sådd litt tvil på om den faktisk har elektronikk for "step-up voltage" eller ikke lengre over.    Reklameteksten lover rask lading av laptop'er, fungerende "ladekommunikasjon" ihht PD-standarden, 65W+13W uteffekt, så da antar jeg ... ja.  Jeg trenger den for å lade PC, ikke for å lade en pad, og det er vel en liten vesensforskjell der ... jeg tror det meste av nettbrett lar seg lade med 5V, mens det meste av laptop'er krever høyere spenning.

Det meste av laptop'er har vel innebygde Li-Ion-batterier på ca 12V, og før USB-C ble standard var det typisk rundt 19V ladespenning som var påkrevd.  I det siste dekadet før USB-C ble standard, var det en trend med at laptop'ene ble mer og mer kresne på at riktig lader er koblet til.  Mange eldre laptop'er kan drives med 12V innspenning, men da lades ikke batteriene, det kreves høyere spenning for dét.  Spesifikasjonen til USB-C "power delivery" er "opptil 20V".

Jeg har en annen greie som jeg kjøpte på en bensinstasjon som går i sigarettenneruttaket.  Den er kraftig nok til å lade PC'en så lenge tilført spenning er på godt over 12V.  Nå spiser jo laptop'en en del strøm, så er det noe spenningsfall i ledningene, etc.  Kobler jeg til laptop uten å ha ladespenning påsatt båtbatteriene får jeg "flapping" - laptop'en forsøker å lade, spenningen faller, ladingen slutter, spenningen vokser, laptop'en forsøker å lade, etc.  I praksis lades den ikke i det hele tatt.

hvis det er spenningsfall som er problemet så er vel løsningen å utbedre? nytt 12v uttak og bedre dimensjonerte ledninger? Til å feilsøke PD kan jeg anbefale https://www.amazon.com/gp/product/B09BHQ4BTT/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1. Kjøpte og bruker nå på alt. er mange forskjellige ladestandarder for usb-c. Ihvertfall mulig å måle om du får det du skal. Oppdager også om en usb-ledning er for dårlig eller moden for utskifting(noe som skjer alt for ofte). En usb-ckabel er nødvendigvis ikke lik en annen usb-ckabel heller. Burde også være mulig å se flapping. Vil også anbefale Satechiladeren jeg linket til i min forrige post. 

Redigert av Vittig (see edit history)
8 hours ago, Vittig said:

hvis det er spenningsfall som er problemet så er vel løsningen å utbedre? nytt 12v uttak og bedre dimensjonerte ledninger?

Det er forsåvidt et poeng, jeg bør gå over og gjøre noen målinger - kanskje jeg har en dårlig kontakt eller for tynne kabler et sted.  Men allikevel, dette har aldri vært noe problem tidligere med diverse 12V laptopladere i samme sigarettenneruttak.  Spenningsfall vil uansett alltid være et problem - man kan minimalisere det ved å ha riktig dimensjonerte kabler, men man kan aldri bli helt kvitt spenningsfall.  Med blybatterier faller spenningen selv om man kobler ting rett til batteriet.  Det er også et problem i seg selv at standarden "sigarettenneruttak" ikke er særlig god - kontakten detter fort ut, og det blir fort en del motstand også i selve kontakten.

En god lader skal kunne tåle noe spenningsfall.    Nåværende lader ble ikke kjøpt for å være en god laptoplader, det var noe jeg røsket med meg fra en bensinstasjon for et par år siden da jeg kjørte leiebil og desperat trengte mer strøm på telefonen min.  Så skulle det vise seg at den faktisk er i stand til å lade laptop'en også.

Til å feilsøke PD kan jeg anbefale https://www.amazon.com/gp/product/B09BHQ4BTT/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1. Kjøpte og bruker nå på alt. er mange forskjellige ladestandarder for usb-c. Ihvertfall mulig å måle om du får det du skal.

Det er noe som kanskje bør vurderes.

Oppdager også om en usb-ledning er for dårlig eller moden for utskifting(noe som skjer alt for ofte). En usb-ckabel er nødvendigvis ikke lik en annen usb-ckabel heller.

Begge deler er veldig sant.  For en del år siden kjørte jeg en liten test og medfølgende tråd her hvor jeg testet forskjellige USB-sigarettenner-plugger og forskjellige USB-kabler, og kom frem til at valg av riktig USB-kabel hadde veldig mye mer å si enn valg av lader.  Den undersøkelsen er imidlertid lite relevant i dag, da det var USB-mikro som var standarden dengangda, og da jeg bare undersøkte lading av telefoner.

For USB-C så skal det være elektronikk i kabelhodet som kommuniserer kabelens begrensninger og egenskaper, så dersom det står f.eks. 2A på emballasjen, så kan man være ganske sikker på at man ikke får mer enn 2A gjennom kabelen.  På 20V blir det 40W, noe som er tilstrekkelig for en moderne strømsparende laptop (men antageligvis alt for lite for en laptop som er optimalisert for og benyttes til tunge dataspill).

I løpet av de siste par ukene har vi forbrukt ikke mindre enn fire USB-C-kabler.  Det er heldigvis over snitt, men ja ... levetiden på kablene er ofte begrenset, særlig dersom man er mobil og har mye bevegelse på kabler, laptop og lader.  To av kablene har rett og slett sluttet å levere strøm uten synlige skader, de to andre har blitt knekt av.  Mange PD-kabler har lange, tunge hoder på kabelen, men selve pluggen som skal inn i PC'en er jo relativt tynne og skjøre.  Man får da en vektstang som ofte "jobber" med å bøye selve kabelhodet, som til slutt gir etter enten som følge av materialtretthet eller som følge av plutselige store krefter når man flytter på laptop'en men har glemt hvor kort kabelen er (eller glemt at den er plugget til lader i det hele tatt).  I tillegg glemte jeg også å ta med en allminnelig ladekabel til telefonen da jeg forlot båten nå sist. 

Litt desperat fant jeg en relativt overpriset USB-C-kabel i "Ale Hop" på flyplassen, og gjett hva?  Den splitter nye kabelen virket ikke!  Det var rett tilbake til butikken og få en ny kabel - samt å kjøpe en PD-kabel fra Kjell&Co neste morgen.  Den nye PD-kabelen har et ganske kort kabelhode, så den håper jeg holder litt lengre.

Magnekontaktene til Apple virker jo ellers å være geniale, jeg har alltid ønsket meg en slik, men aldri ønsket meg laptop fra Apple.

Redigert av tobixen (see edit history)

2 hours ago, tobixen said:

Litt desperat fant jeg en relativt overpriset USB-C-kabel i "Ale Hop" på flyplassen, og gjett hva?  Den splitter nye kabelen virket ikke!  Det var rett tilbake til butikken og få en ny kabel - samt å kjøpe en PD-kabel fra Kjell&Co neste morgen.  Den nye PD-kabelen har et ganske kort kabelhode, så den håper jeg holder litt lengre.

Magnekontaktene til Apple virker jo ellers å være geniale, jeg har alltid ønsket meg en slik, men aldri ønsket meg laptop fra Apple.

Ja, og dessverre syntes jeg også at kabeldesignet til Apple er bedre. når usb-c-port fylles opp med "lommerusk" så skal det svært lite til for å knekke den syltynne tappen i midten av kontakten på mobil/laptop når man prøver å rense ut med en nål. Men noen som liker å patentere design og sørge for at ingen andre får nytte av utviklingen. Ironisk nok var det heller ikke Apple som var først ute med magnetkontakt. Det var asiaterne som hadde på riskokerne sine da de tenkte det var fint å slippe å søle ut all risen sin hvis man snublet i ledningen. Bare synd de ikke tenkte det var lurt å patentere.

Også håpløst å finne en god USB-C-kabel. Hadde en stund som "løsning" å kun kjøpe kabler som støtter 100w eller mer. Problemet der er som du sier at de gjerne har lengre hoder enn de billigere kablene:P Gi gjerne beskjed hvis du finner den perfekte kabelen.

27 minutes ago, Vittig said:

Gi gjerne beskjed hvis du finner den perfekte kabelen.

Jeg har gått for denne kabelen:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/datatilbehor/usb-tilbehor/usb-kabler/luxorparts-usb-c-kabel-2-m-p61681

Det står "PD" og "100W" der, men den har ikke like klumsete kabelhode som den forrige kabelen jeg hadde - også "Luxorparts" fra Kjell:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/datatilbehor/usb-tilbehor/usb-kabler/luxorparts-usb-c-kabel-05-m-p61682

(Jeg glemte å sjekke hvor mye strøm laptop'en rapporterer at den lader med)

Jeg kjøpte også to slike:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/datatilbehor/usb-tilbehor/usb-kabler/usb-c-vinkeladapter-p69301

... men det var vel relativt meningsløst, såfremt man ikke innretter seg slik at ladekabelen henger fra oppunder dørk.  Ingenting slår det du hinter om at egentlig er en "riskokerkontakt", som løsner uansett hva slags retning man måtte komme i når man snubler i kabelen.

19 minutes ago, tobixen said:

... men det var vel relativt meningsløst, såfremt man ikke innretter seg slik at ladekabelen henger fra oppunder dørk.  Ingenting slår det du hinter om at egentlig er en "riskokerkontakt", som løsner uansett hva slags retning man måtte komme i når man snubler i kabelen.

Ja.... Du sier noe. Jeg så det her for en stund tilbake. Bare aldri karret meg til å prøve. Også generelt skeptisk til ladeting fra kina.

https://www.aliexpress.com/item/4000587078878.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.826c3a3dF6rwny&algo_pvid=a156317a-351e-465c-af50-33418e1cc928&algo_exp_id=a156317a-351e-465c-af50-33418e1cc928-1&pdp_npi=3%40dis!NOK!55.46!41.07!!!!!%402102172f16838866532963605d075c!12000032985714740!sea!NO!1913884107&curPageLogUid=LrirN0Bfx5UX

og denne:

https://www.aliexpress.com/item/4000587078878.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.826c3a3dF6rwny&algo_pvid=a156317a-351e-465c-af50-33418e1cc928&algo_exp_id=a156317a-351e-465c-af50-33418e1cc928-1&pdp_npi=3%40dis!NOK!55.46!41.07!!!!!%402102172f16838866532963605d075c!12000032985714740!sea!NO!1913884107&curPageLogUid=LrirN0Bfx5UX

De siste par gangene har jeg faktisk kjøpt Apple sine USB-C-kabler selv om jeg ikke har noe utstyr fra dem å bruke det på. Hovedgrunnen var faktisk at det var grei pris på dem. I tillegg synes jeg Apple sine kabler har hatt noe bedre kvalitet enn mange andre kabler vi har hatt.

• 4 uker senere...
On 5/11/2023 at 7:26 AM, tobixen said:

Laptop'en lader nå.  Flotte greier.  (Editert - laptop'en ladet først ikke, antageligvis fordi den må under en viss threshold på hvor mye batteriet er ladet før det starter en ladesyklus)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...