tobixen
8 hours ago, Vittig said:hvis det er spenningsfall som er problemet så er vel løsningen å utbedre? nytt 12v uttak og bedre dimensjonerte ledninger?
Det er forsåvidt et poeng, jeg bør gå over og gjøre noen målinger - kanskje jeg har en dårlig kontakt eller for tynne kabler et sted. Men allikevel, dette har aldri vært noe problem tidligere med diverse 12V laptopladere i samme sigarettenneruttak. Spenningsfall vil uansett alltid være et problem - man kan minimalisere det ved å ha riktig dimensjonerte kabler, men man kan aldri bli helt kvitt spenningsfall. Med blybatterier faller spenningen selv om man kobler ting rett til batteriet. Det er også et problem i seg selv at standarden "sigarettenneruttak" ikke er særlig god - kontakten detter fort ut, og det blir fort en del motstand også i selve kontakten.
En god lader skal kunne tåle noe spenningsfall. Nåværende lader ble ikke kjøpt for å være en god laptoplader, det var noe jeg røsket med meg fra en bensinstasjon for et par år siden da jeg kjørte leiebil og desperat trengte mer strøm på telefonen min. Så skulle det vise seg at den faktisk er i stand til å lade laptop'en også.
8 hours ago, Vittig said:Til å feilsøke PD kan jeg anbefale https://www.amazon.com/gp/product/B09BHQ4BTT/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1. Kjøpte og bruker nå på alt. er mange forskjellige ladestandarder for usb-c. Ihvertfall mulig å måle om du får det du skal.
Det er noe som kanskje bør vurderes.
8 hours ago, Vittig said:Oppdager også om en usb-ledning er for dårlig eller moden for utskifting(noe som skjer alt for ofte). En usb-ckabel er nødvendigvis ikke lik en annen usb-ckabel heller.
Begge deler er veldig sant. For en del år siden kjørte jeg en liten test og medfølgende tråd her hvor jeg testet forskjellige USB-sigarettenner-plugger og forskjellige USB-kabler, og kom frem til at valg av riktig USB-kabel hadde veldig mye mer å si enn valg av lader. Den undersøkelsen er imidlertid lite relevant i dag, da det var USB-mikro som var standarden dengangda, og da jeg bare undersøkte lading av telefoner.
For USB-C så skal det være elektronikk i kabelhodet som kommuniserer kabelens begrensninger og egenskaper, så dersom det står f.eks. 2A på emballasjen, så kan man være ganske sikker på at man ikke får mer enn 2A gjennom kabelen. På 20V blir det 40W, noe som er tilstrekkelig for en moderne strømsparende laptop (men antageligvis alt for lite for en laptop som er optimalisert for og benyttes til tunge dataspill).
I løpet av de siste par ukene har vi forbrukt ikke mindre enn fire USB-C-kabler. Det er heldigvis over snitt, men ja ... levetiden på kablene er ofte begrenset, særlig dersom man er mobil og har mye bevegelse på kabler, laptop og lader. To av kablene har rett og slett sluttet å levere strøm uten synlige skader, de to andre har blitt knekt av. Mange PD-kabler har lange, tunge hoder på kabelen, men selve pluggen som skal inn i PC'en er jo relativt tynne og skjøre. Man får da en vektstang som ofte "jobber" med å bøye selve kabelhodet, som til slutt gir etter enten som følge av materialtretthet eller som følge av plutselige store krefter når man flytter på laptop'en men har glemt hvor kort kabelen er (eller glemt at den er plugget til lader i det hele tatt). I tillegg glemte jeg også å ta med en allminnelig ladekabel til telefonen da jeg forlot båten nå sist.
Litt desperat fant jeg en relativt overpriset USB-C-kabel i "Ale Hop" på flyplassen, og gjett hva? Den splitter nye kabelen virket ikke! Det var rett tilbake til butikken og få en ny kabel - samt å kjøpe en PD-kabel fra Kjell&Co neste morgen. Den nye PD-kabelen har et ganske kort kabelhode, så den håper jeg holder litt lengre.
Magnekontaktene til Apple virker jo ellers å være geniale, jeg har alltid ønsket meg en slik, men aldri ønsket meg laptop fra Apple.