Jump to content

Hvordan få riktig overgang mellom kontrollboks og motor?


jonase87

Recommended Posts

For å få best mulig hjelp så bør du ha en overskrift som forteller kort hva du trenger hjelp til og hva slags motor. Du har overskriften:

 

"Hvordan få riktig overgang mellom kontrollboks og motor?"

 

Når folk ser denne overskriften vet de ikke om det er en innenbords Volvo Penta med 200 hk eller en 9,9 Tohatsu eller noe helt annet. På bildet ser det ut som Suzuki DT30, så hvis du hadde hatt med det i overskriften ville det økt sannsynligheten for svar fra folk som har kjennskap til samme motor (jeg har selv en slik).

 

Å ta med motoortype vil også gjøre det mye enklere for andre siden å finne info om sin Suzuki DT30 da den blir lett søkbar. Et bilde giir samme informasjonen som tekst, men det er ikke søkbart på samme måte. Det kan også være mer aktuelt for folk å hjelpe hvis de vet at  svaret kan hjelpe mange i årene som kommer enn om det bare hjelper en som ikke gidder å lage en grei overskrift.

 

Og hva er det egentlig du trenger hjelp til å finne ut av?

 

Er det det mekaniske med vaiere eller er det det elektriske? Du skriver jo: "men er jo en type kontakt uttak som ikke passer regner jeg med?" betyr det at det er en kontakt på kontrollboks og på motor, men at du ikke har prøvd om de passer sammen? Isåfall kan det jo være en god begynnelse å sjekke dette. På min motor er det kontakt som plugges i bak ved motor og to kabler (rød og svart) som går til batteriet. Jeg har aldri tatt av motoren.

 

Vaiere har jeg byttet ut alt av da styringa røyk og en av de andre vaierne begynte å bli ganske treg og jeg da fant ut at jeg bytter både gass og girvaier. Kjøpte alle vaiere hos Sea Sea i Sandvika. Husk at de finnes i mange lengder (ofte i hele fot) og tenk da over hvor lange du trenger i din båt, husk å tenke på en passende trase uten skarpe knekk.

 

På min DT30 er det girhåndtak på siden av motor og en gass-arm av lignende prinsipp som vaierne festes til, men det ser ikke ut til at det er slike på bildet av din motor. Min er fra 2002/2003, så den er noen få år eldre enn din.

 

Min Suzuki har fungert fint de 15 årene jeg har brukt den. Har byttet olje i girhuset årlig og byttet impeller en gang (men den som jeg tok ut så like fin ut). Også har jeg byttet plugger. Kommer kun på to ting som har gått istykker på disse 15 årene. Vulkinga i propellen røyk (uten at jeg var borti noe da) så jeg fikk en toppfart på ca 5 knop inntil jeg byttet til ny propell (like under 1000 kr). Men jeg kom meg jo frem og kjørte Lillesand - Arendal slik. Også har en kabelsko inni motoren løsnet litt en gang så jeg ikke fikk startet med nøkkel, men måtte dra i snora. Men det var jo bare å lokalisere feilen og stramme til en mutter.

 

 

Link to post
19 fot skrev On 17.3.2023 at 5.07:

For å få best mulig hjelp så bør du ha en overskrift som forteller kort hva du trenger hjelp til og hva slags motor. Du har overskriften:

 

"Hvordan få riktig overgang mellom kontrollboks og motor?"

 

Når folk ser denne overskriften vet de ikke om det er en innenbords Volvo Penta med 200 hk eller en 9,9 Tohatsu eller noe helt annet. På bildet ser det ut som Suzuki DT30, så hvis du hadde hatt med det i overskriften ville det økt sannsynligheten for svar fra folk som har kjennskap til samme motor (jeg har selv en slik).

 

Å ta med motoortype vil også gjøre det mye enklere for andre siden å finne info om sin Suzuki DT30 da den blir lett søkbar. Et bilde giir samme informasjonen som tekst, men det er ikke søkbart på samme måte. Det kan også være mer aktuelt for folk å hjelpe hvis de vet at  svaret kan hjelpe mange i årene som kommer enn om det bare hjelper en som ikke gidder å lage en grei overskrift.

 

Og hva er det egentlig du trenger hjelp til å finne ut av?

 

Er det det mekaniske med vaiere eller er det det elektriske? Du skriver jo: "men er jo en type kontakt uttak som ikke passer regner jeg med?" betyr det at det er en kontakt på kontrollboks og på motor, men at du ikke har prøvd om de passer sammen? Isåfall kan det jo være en god begynnelse å sjekke dette. På min motor er det kontakt som plugges i bak ved motor og to kabler (rød og svart) som går til batteriet. Jeg har aldri tatt av motoren.

 

Vaiere har jeg byttet ut alt av da styringa røyk og en av de andre vaierne begynte å bli ganske treg og jeg da fant ut at jeg bytter både gass og girvaier. Kjøpte alle vaiere hos Sea Sea i Sandvika. Husk at de finnes i mange lengder (ofte i hele fot) og tenk da over hvor lange du trenger i din båt, husk å tenke på en passende trase uten skarpe knekk.

 

På min DT30 er det girhåndtak på siden av motor og en gass-arm av lignende prinsipp som vaierne festes til, men det ser ikke ut til at det er slike på bildet av din motor. Min er fra 2002/2003, så den er noen få år eldre enn din.

 

Min Suzuki har fungert fint de 15 årene jeg har brukt den. Har byttet olje i girhuset årlig og byttet impeller en gang (men den som jeg tok ut så like fin ut). Også har jeg byttet plugger. Kommer kun på to ting som har gått istykker på disse 15 årene. Vulkinga i propellen røyk (uten at jeg var borti noe da) så jeg fikk en toppfart på ca 5 knop inntil jeg byttet til ny propell (like under 1000 kr). Men jeg kom meg jo frem og kjørte Lillesand - Arendal slik. Også har en kabelsko inni motoren løsnet litt en gang så jeg ikke fikk startet med nøkkel, men måtte dra i snora. Men det var jo bare å lokalisere feilen og stramme til en mutter.

 

 

 

44476367-51CC-4087-813C-3B456658FA7F.png

86358038-C041-4037-990D-7CE19A89C371.png

CECAE402-1D2A-4B3B-A9B4-67EADFA4D0C1.png

Link to post
jonase87 skrev 22 minutter siden:

 

44476367-51CC-4087-813C-3B456658FA7F.png

86358038-C041-4037-990D-7CE19A89C371.png

CECAE402-1D2A-4B3B-A9B4-67EADFA4D0C1.png

Trudde jeg skrev en langr svar men virker som det ble borte! Først å fremst tusen hjertelig takk for et langt å utfyllende svar. 
 

Godt å høre at det er en motor som du er fornøyd med. 
 

Det jeg sliter med er i utgangspunkt å skjønne hvordan jeg skal koble vaiern sammen fra kontrollboks til motor. Har ikke elektrisk start (hva jeg vet) på motoren. Hvis jeg skjønte deg riktig så er det altså et annet punkt enn selve kontaktuttaket på kontrollboksen hvor jeg kan putte in vaieren og et sted på motoren da som jeg må finne?

 

Trenger kunn reverse, gas og tomgang.
 

Skal ut å sjekke hvor inngangen kan være på motoren og kontrollboksen. Du er mer en hjertelig velkommen hvis du bor i Oslo området og har lyst/mulighet å hjelpe til med det. Mot penger så klart:) Er helt grønn å skjønner ikke helt men igjen så takknemlig for ditt svar. Tusen hjertelig takk!

Link to post
19 fot skrev On 17.3.2023 at 5.07:

For å få best mulig hjelp så bør du ha en overskrift som forteller kort hva du trenger hjelp til og hva slags motor. Du har overskriften:

 

"Hvordan få riktig overgang mellom kontrollboks og motor?"

 

Når folk ser denne overskriften vet de ikke om det er en innenbords Volvo Penta med 200 hk eller en 9,9 Tohatsu eller noe helt annet. På bildet ser det ut som Suzuki DT30, så hvis du hadde hatt med det i overskriften ville det økt sannsynligheten for svar fra folk som har kjennskap til samme motor (jeg har selv en slik).

 

Å ta med motoortype vil også gjøre det mye enklere for andre siden å finne info om sin Suzuki DT30 da den blir lett søkbar. Et bilde giir samme informasjonen som tekst, men det er ikke søkbart på samme måte. Det kan også være mer aktuelt for folk å hjelpe hvis de vet at  svaret kan hjelpe mange i årene som kommer enn om det bare hjelper en som ikke gidder å lage en grei overskrift.

 

Og hva er det egentlig du trenger hjelp til å finne ut av?

 

Er det det mekaniske med vaiere eller er det det elektriske? Du skriver jo: "men er jo en type kontakt uttak som ikke passer regner jeg med?" betyr det at det er en kontakt på kontrollboks og på motor, men at du ikke har prøvd om de passer sammen? Isåfall kan det jo være en god begynnelse å sjekke dette. På min motor er det kontakt som plugges i bak ved motor og to kabler (rød og svart) som går til batteriet. Jeg har aldri tatt av motoren.

 

Vaiere har jeg byttet ut alt av da styringa røyk og en av de andre vaierne begynte å bli ganske treg og jeg da fant ut at jeg bytter både gass og girvaier. Kjøpte alle vaiere hos Sea Sea i Sandvika. Husk at de finnes i mange lengder (ofte i hele fot) og tenk da over hvor lange du trenger i din båt, husk å tenke på en passende trase uten skarpe knekk.

 

På min DT30 er det girhåndtak på siden av motor og en gass-arm av lignende prinsipp som vaierne festes til, men det ser ikke ut til at det er slike på bildet av din motor. Min er fra 2002/2003, så den er noen få år eldre enn din.

 

Min Suzuki har fungert fint de 15 årene jeg har brukt den. Har byttet olje i girhuset årlig og byttet impeller en gang (men den som jeg tok ut så like fin ut). Også har jeg byttet plugger. Kommer kun på to ting som har gått istykker på disse 15 årene. Vulkinga i propellen røyk (uten at jeg var borti noe da) så jeg fikk en toppfart på ca 5 knop inntil jeg byttet til ny propell (like under 1000 kr). Men jeg kom meg jo frem og kjørte Lillesand - Arendal slik. Også har en kabelsko inni motoren løsnet litt en gang så jeg ikke fikk startet med nøkkel, men måtte dra i snora. Men det var jo bare å lokalisere feilen og stramme til en mutter.

 

 

 

Redigert av jonase87 (see edit history)
Link to post
jonase87 skrev On 20.3.2023 at 11.31:

 

44476367-51CC-4087-813C-3B456658FA7F.png

86358038-C041-4037-990D-7CE19A89C371.png

CECAE402-1D2A-4B3B-A9B4-67EADFA4D0C1.png

Trudde jeg skrev en langr svar men virker som det ble borte! Først å fremst tusen hjertelig takk for et langt å utfyllende svar. 
 

Godt å høre at det er en motor som du er fornøyd med. 
 

Det jeg sliter med er i utgangspunkt å skjønne hvordan jeg skal koble vaiern sammen fra kontrollboks til motor. Har ikke elektrisk start (hva jeg vet) på motoren. Hvis jeg skjønte deg riktig så er det altså et annet punkt enn selve kontaktuttaket på kontrollboksen hvor jeg kan putte in vaieren og et sted på motoren da som jeg må finne?

 

Trenger kunn reverse, gas og tomgang.
 

Skal ut å sjekke hvor inngangen kan være på motoren og kontrollboksen. Du er mer en hjertelig velkommen hvis du bor i Oslo området og har lyst/mulighet å hjelpe til med det. Mot penger så klart:) Er helt grønn å skjønner ikke helt men igjen så takknemlig for ditt svar. Tusen hjertelig takk!  

Link to post
jonase87 skrev On 24.3.2023 at 12.48:

Trudde jeg skrev en langr svar men virker som det ble borte! Først å fremst tusen hjertelig takk for et langt å utfyllende svar. 
 

Godt å høre at det er en motor som du er fornøyd med. 
 

Det jeg sliter med er i utgangspunkt å skjønne hvordan jeg skal koble vaiern sammen fra kontrollboks til motor. Har ikke elektrisk start (hva jeg vet) på motoren. Hvis jeg skjønte deg riktig så er det altså et annet punkt enn selve kontaktuttaket på kontrollboksen hvor jeg kan putte in vaieren og et sted på motoren da som jeg må finne?

 

Trenger kunn reverse, gas og tomgang.
 

Skal ut å sjekke hvor inngangen kan være på motoren og kontrollboksen. Du er mer en hjertelig velkommen hvis du bor i Oslo området og har lyst/mulighet å hjelpe til med det. Mot penger så klart:) Er helt grønn å skjønner ikke helt men igjen så takknemlig for ditt svar. Tusen hjertelig takk!  

 

På bildene som kom etterhvert så ser jeg at du har girspaken fremme på motoren, ikke på siden slik jeg har på min. Rett ved girspaken har jeg en tilsvarende "spak" som er gassen. Begge disse har vaiere tilkoblet og hvor vaierstrømpa er skrudd fast i en brakett litt bak der du har girspaken. Du kan jo kikke litt oppi motoren innafor veggen der girspaken stod på gamle motorer og se om det er mye som skal til for å få gass og gir ut der, evt annet sted.

 

Driver og funderer litt på å lage fjernstyring (gass, gir og sving) av 6 hk som ikke er laget for det, men da må det nok litt Reodor Felgen løsninger til tenker jeg, så jeg får se om jeg får tid til det. Hadde vært kjekt da motoren nok kommer til å gå noen hundre timer i året og jeg nå har noe begrensninger i hvor krappe svinger jeg kan ta og må bak for å betjene gass og gir. Løsningen blir at je starter opp en annen motor når jeg komemr til trangt  farvann der jeg kan møte andre og være nødt til å finmanøvrere eller bakke.

 

Jeg bor nok ikke i Oslo-området, men ca en times biltur unna.

 

Så var det dette med overskriften da, kan jo være greit å få med der hva slags påhengsmotor det er så det blir lettere å søke seg frem til denne tråden for andre med samme type motor.

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...