
jonase87
19 fot skrev On 17.3.2023 at 5.07:For å få best mulig hjelp så bør du ha en overskrift som forteller kort hva du trenger hjelp til og hva slags motor. Du har overskriften:
"Hvordan få riktig overgang mellom kontrollboks og motor?"
Når folk ser denne overskriften vet de ikke om det er en innenbords Volvo Penta med 200 hk eller en 9,9 Tohatsu eller noe helt annet. På bildet ser det ut som Suzuki DT30, så hvis du hadde hatt med det i overskriften ville det økt sannsynligheten for svar fra folk som har kjennskap til samme motor (jeg har selv en slik).
Å ta med motoortype vil også gjøre det mye enklere for andre siden å finne info om sin Suzuki DT30 da den blir lett søkbar. Et bilde giir samme informasjonen som tekst, men det er ikke søkbart på samme måte. Det kan også være mer aktuelt for folk å hjelpe hvis de vet at svaret kan hjelpe mange i årene som kommer enn om det bare hjelper en som ikke gidder å lage en grei overskrift.
Og hva er det egentlig du trenger hjelp til å finne ut av?
Er det det mekaniske med vaiere eller er det det elektriske? Du skriver jo: "men er jo en type kontakt uttak som ikke passer regner jeg med?" betyr det at det er en kontakt på kontrollboks og på motor, men at du ikke har prøvd om de passer sammen? Isåfall kan det jo være en god begynnelse å sjekke dette. På min motor er det kontakt som plugges i bak ved motor og to kabler (rød og svart) som går til batteriet. Jeg har aldri tatt av motoren.
Vaiere har jeg byttet ut alt av da styringa røyk og en av de andre vaierne begynte å bli ganske treg og jeg da fant ut at jeg bytter både gass og girvaier. Kjøpte alle vaiere hos Sea Sea i Sandvika. Husk at de finnes i mange lengder (ofte i hele fot) og tenk da over hvor lange du trenger i din båt, husk å tenke på en passende trase uten skarpe knekk.
På min DT30 er det girhåndtak på siden av motor og en gass-arm av lignende prinsipp som vaierne festes til, men det ser ikke ut til at det er slike på bildet av din motor. Min er fra 2002/2003, så den er noen få år eldre enn din.
Min Suzuki har fungert fint de 15 årene jeg har brukt den. Har byttet olje i girhuset årlig og byttet impeller en gang (men den som jeg tok ut så like fin ut). Også har jeg byttet plugger. Kommer kun på to ting som har gått istykker på disse 15 årene. Vulkinga i propellen røyk (uten at jeg var borti noe da) så jeg fikk en toppfart på ca 5 knop inntil jeg byttet til ny propell (like under 1000 kr). Men jeg kom meg jo frem og kjørte Lillesand - Arendal slik. Også har en kabelsko inni motoren løsnet litt en gang så jeg ikke fikk startet med nøkkel, men måtte dra i snora. Men det var jo bare å lokalisere feilen og stramme til en mutter.