Hakkannen
Kan være litt utfordrende av og til dette her. Både for kjøpers og selgers del. For min del skal det svært mye til for å trekke seg fra en avtale om handel, da biter jeg heller tennene sammen og kjøper produktet for så å selge det videre. En avtale er en avtale, og som flere har vært inne på er en avtale om kjøp mellom privatpersoner i utgangspunktet bindende.
De få gangene jeg likevel har trukket meg som kjøper/selger har det vært snakk om at kommunikasjonen har gått alt for treigt. Med dette mener jeg ikke dager, men uker. For eksempel skulle jeg kjøpe en skinnkoffert til å ha et pedalbrett i (effektpedaler til gitar) der kommunikasjonen først gikk kjapt og greit, men da jeg spurte om nummeret til selger for å vippse ham kjøpssum og fraktkostnader ble det helt dødt (selv om jeg så at selger hadde sett meldingen jeg sendte). Purret en gang dagen etter, men ikke noe svar å få. Så plutselig, nesten en måned etter forrige meldingsutveksling, kom svaret! Helt utrolig. Irriterende, men det ble likevel handel, det var jo så fin en koffert. Men går det alt for lang tid og kommunikasjonen er gjennomgående treig har jeg etter denne erfaringen begynt å spørre om kjøper/selger virkelig har lyst på handel eller ikke. Har jo ikke tid til å vente i det uendelige heller. Blir det ikke fortgang innen rimelig tid etter purring avbryter jeg kjøpet, med god samvittighet. Jeg mener man må kunne forvente at både kjøpere og selgere er litt påskrudd ved en handel og respekterer at motparten ønsker å få handelen gjennomført innen rimelig tid.
Det er gjerne også forskjell med tanke på hvilke summer det er snakk om? Bryter en selger eller kjøper en avtale om kjøp/salg gidder i alle fall ikke jeg lage kvalm for småpenger. Blir selvfølgelig fremdeles irritert da jeg synes det er unødvendig og respektløst å bryte avtaler, men lar det gå.
Gjelder det større summer blir saken en annen. For 2-3 uker siden solgte jeg en bil der det første timen annonsen lå ute kom over 70 henvendelser (prøv å selg en Hilux av god årgang folkens, telefonen står ikke stille). Etter useriøse var luket ut ble det en budrunde der en av dem vant. Vedkommende viste seg å være særdeles treig og utydelig når det gjaldt å bekrefte kjøpet, vil nesten påstå han setter Støre i skyggen som tåkefyrste. For min del ønsket jeg jo naturlig nok å lande handelen innen rimelig tid, men skulle jeg da drite i ham og heller la bilen gå til neste kjøper på lista? Det var jo nok av kjøpere å ta av, flere av dem var skikkelig påskrudd også. Avtale er avtale tenkte jeg, så valgte å ringe ham opp og foreslå at han hvis han virkelig ønsket å kjøpe bilen kunne han betale et lite forskudd via Vipps for å vise at han var seriøs. Gjerne ikke en ideell og ønskelig løsning, men har dessverre måtte lære på den harde måten at det er alt for mange useriøse folk der ute, derfor får de heller få anledning til å vise sin seriøsitet med å betale et forskudd. Så slipper jeg å bruke alt for lang tid på dette her