Jump to content

Hjelp til feilsøking på dårlig lading fra dynamo

larsenigarasjen

Recommended Posts

Hei.

Jeg oppdaget etter å ha satt inn Victron Shunt i båten, at lading fra dynamoen er nærmest fraværende.

Jeg har Perkins Prima M60 motor, og cargo 111289 dynamo, mener den er 60 eller 70A. Så er det koblet ekstern laderegulator Ladac 1204.

Intern regulator er koblet bort.

Når jeg kjører på motor, lader ikke dynamoen mer en 10-20A. Selv på nesten tomme batterier. Når jeg prøver å justere på Ladac regulatoren for å øke ladespenningen, vil ikke motoren starte. Den drar ikke rundt i det hele tatt. Akkurat som den mangler 12V til startknappen. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor dette skjer når jeg justerer på regulatoren.

Startkretsen har jo ingen ting med ladekretsen å gjøre. Eneste som går fra lader/regulator til kontrollpanelet er ledningen for ladelampe, som får 12V fra tenningsnøkkelen.

Kan det være så stor belastning i kretsen for ladelampe, at regulatoren trekker ned 12V i kontrollpanelet? Og endrer denne belastningen seg etter hvordan jeg justerer på regulatoren?

Neste nå blir å sjekke 12V tilførselen til kontrollpanelet, og også etter tenningsnøkkelen for å se om det kan være dårlig kontakt/irr i den. 

Men tenkte å høre om noen har andre forslag til hva som kan være feil, og også om noen forstår hvorfor jeg ikke får kinnet motoren når jeg justerer på regulatoren for å få høyere ladespenning.

Synes teorien din er veldig plausibel, tenkte i de baner selv mens jeg leste. Dårlig forsyning til D+ via ladelampen kan gjerne også være årsak til svak lading? En skulle i så fall tro at feilen burde ligge på tilførsel til tenningslås slik at det ikke er nok pift igjen til å dra innslag/innslagsrele?..

Fredrikstad vikleservice sjekker dynamoen på noen minutter. De har også gode priser på en eventuell erstatning

Er det mye arbeid å koble over til original regulator. Det kan jo være en grei øvelse hvis det ikke er mye arbeid

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Med Shunten kan du vel se batterispenning før du prøver å starte?

Hvis spenningen er ok ligger neppe feilen i ladingen, men dårlig kontakt en eller annen plass.

Ville begynt med å lade fullt med batterilader og teste.

Hvis feilen fortsetter ville jeg prøvd startkabler fra batterriminus til gods/minus på starteren og tilsvarende fra pluss til pluss koblingen på starter.

Mons

Når motor starter som normalt når Ladac ikke justeres burde vel batteri være ok. Siden både magnetiseringsstrøm til dynamo og tilførsel til startinnslag kommer gjennom tenningslås så tror jeg det er stor sjans for at TS allerede har pekt på ‘the smoking gun’. Tilførsel tenningslås eller selve tenningslåsen kan ha dårlig kontakt/forbindelse. Ville målt spenningsfall på tilførsel og over tenningslås til startinnslag når feilen opptrer/Ladac justeres. 

Mange motorer har jo en form for startsperre. De har gjerne et startrele som får + fra nøkkel og minus fra D - på dynamo. Når dynamoen lader blir D- til D+ og dermed virker ikke startrele så lenge motor er I gang. Hensikten er jo at starteren ikke skal slå inn om du ved et uhell vrir på nøkkel mens motor er i gang. Kan det være denne ladacen lager krøll når du justerer og hindrer startrele å slå inn? Lyser ladelampa før du gjør startforsøk ? Hvis ikke så kan det være at motoren har denne form for startsperre.

En liten oppdatering på dette. Var å feilsøkte i helgen, og fant faktisk to feil.

Feil 1 var dårlig kontakt i tenningsnøkkelen, og var grunnen til at den ikke ville starte om jeg prøvde å justere opp spenningen på regulatoren.

Feil to var dårlig kontakt på - på dynamoen. Motoren er satt opp med jordingsrele, så når ikke tenningen er på, legger releet ut, og det er ikke - på motoren. Derfor har både dynamo og starter egne - klemmer, og - er isolert fra motor. Og på dynamoen er det faktisk bare en 5mm isolert bolt som kabelskoen skal kobles til. Der har det vært varmgang, og var dårlig kontakt.

Jeg synes det er rart å sette opp en 5mm bolt for 60A dynamo. Dette synes jeg er i minste laget, og det blir fort varmgang og dårlig kontakt.

Men nå fungerer hverfall lading fra motor, så får jeg følge med på - bolten, hvor varm denne blir.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...