Jump to content

Bruke Daf DT615M dieselmotor utan turbo?

Guest

Recommended Posts

Hei vil motor ta skade om jeg fjerner turbo og bygger om eksos manifoil og luft inntak, sånn at luft filter blir montert rett på intakt og en t3 flens overgang fra eksos manifoil til oppkobling av eksos slange? Har funnet alt som trengs of der er fysisk mulig. Men prøver å finne ut om motor tar skade om den blir brukt uten turbo? Skal stå 2stk Holset 3A turbo men finner verken deler eller overhalings kit til desse. Maskiner er 2x Daf DT615M fra ca 1979. Selve maskinene er i god stand med lite gangtid. Ev forslag til kva turbo som kan brukes som erstatning. Fint om noen kan være til hjelp her.

For å ta det første først, hvis motorer kjøres uten turbo, så vil de gå med kraftig luftunderskudd ved pådrag, svart røyk som resultat og vil ikke være særlig sunt for motorer etter en stund. Kjøres motorer på max 1000-1300omd (spørs når dine turboer starter lade med høyere trykk en sugetrykk), kan de kjøres lenge. Men spørrs om det er sunt og aldri få blåst rene motorene. 

En turbomotor uten turbo er gjerne litt trasige saker. Motoren tar nok ikke skade men de har ofte lavere kompresjon og vil gi litt dårligere økonomi enn en motor bygget for bruk uten turbo.

Nå er vel disse DAFene gode gammeldagse steinknusere som nok vil leve greit uten turbo men om en ser på moderne common rail diesler mister de nok minst halve effekten om turboen forsvinner...

Et viktig spørsmål er jo om du trenger den effekten som turboene gir eller om basiseffekten er godt nok?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har vore i kontakt med Norsk Turboservice AS , TurboPower ASTurbo-Service AS Holset 3A er så gamle at dei ikke finees i holset sine systermer. Det å bruke uten turbo er for å kunne kjøre den da jeg prøver å selge da jeg mister båtplass til påsken Om den kan gå for egen maskin så er det nokk enlare å selge + eksos flense fra turbo til eksos anlegg er pill råtent. det samme er eksos huset på tuboer. alt er å kjøpr nye turboer. Men hadde håpet å selge utan å måtte bruke penger på dette. Og anbefaler kjøper om å instalrer nyare maskiner uansett var det jeg hadde plan om. 

Montert turbo får se om den holder sån at jeg får flytta båt. Kor varm kan jeg anta at det blir i den enden som har luft intak? manget en pakkinger på kvar . Var en sån metal legert orginalt. men bytta den med en clas olson høgtrykks paking da denne orginalr ikke var brukende. Fant diverse deler på ebay til 20000kr ++ Selgere skrur opp piser siden turbo er vintage, Og deler er sjeldene. Pakning jeg har montert skal tåle 400 grader. Men anner ikke kor varm turbo blir. Montert rundt turbinhus på luft intaks delen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...