Jump to content

Fendre inn mot bryggestolper

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Noen forslag til hvordan man kan fendre inn slike rundstokker såpass at man trygt kan legge båt inntil? Tenkte på å sette bildekk med høy profil rundt, og så skru dem sammen på baksiden. Eller sette på "vanlig" måte, og så skru den innerste sideveggen i stokken. Rimelig tykk skrue med skive inn mot dekket må vel bli holdbart? Finnes det fendere som er spesiallaget for slike stokker?

IMG_9164.jpeg.94df65e59f8668548b367032c766d016.jpeg
IMG_9165.jpeg.af6177ad502c4ac3aabe2e7ad648a268.jpeg

Den kaia ser ut til å stå et sted med forskjell på flo og fjære. 

Kan det være et alternativ å bruke en lang 2x6 tom og henge utenpå fenderene? Slik at fenderene henger i båten på vanlig vis og planken utenpå fenderene. Så glir hele greia opp og ned mot kaipålene etter tidevannet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I så fall ikke nok med en bryggefender. Det må kanskje fendres i fire meters høyde på den kaia. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mekke ‘fenderlenke’ som henges mellom aktre og forre kryssholt gjerne? (Evt 2 kortere og bruke kryssholt midtskips også) Antar de stolpene kunne vært kledde med passende plank men at det er en god grunn til at de ikke er det, og i så fall vil gjerne monterte dekk også forsvinne?

Brigg skrev On 18.3.2023 at 14.06:

Den kaia ser ut til å stå et sted med forskjell på flo og fjære. 

Kan det være et alternativ å bruke en lang 2x6 tom og henge utenpå fenderene? Slik at fenderene henger i båten på vanlig vis og planken utenpå fenderene. Så glir hele greia opp og ned mot kaipålene etter tidevannet. 

Ja det hørtes fint ut det :) Men er ganske brennsikker på at den planken før eller siden kommer til å hekte seg i noe. Nattesøvnen min er nok for viktig å avhenge av en hengende planke. 

Vanlig tidevann er rundt 2 meter.

Så langt heler jeg mot bildekk og franske treskuer med firkantskive...

Karlsenkystfiske skrev for 21 timer siden:

Ja det hørtes fint ut det :) Men er ganske brennsikker på at den planken før eller siden kommer til å hekte seg i noe. Nattesøvnen min er nok for viktig å avhenge av en hengende planke. 

Vanlig tidevann er rundt 2 meter.

Så langt heler jeg mot bildekk og franske treskuer med firkantskive...

Det er jo ikke første gangen folk fortøyer på utunstige kaier. Det er jo heller ikke rakettforskning dette her. Skal båten flytte seg 2 meter opp og ned, og lite i lengderetningen (krever lange springer), så må du ha en bred fendring. Og tro det eller ei, den beste løsningen ligger i en planke eller et pe rør som glir utenpå pålene opp og ned med tidevannet, så fendrer du planken/røret mot båten med blåser/fendere. 

et dekk har jo mye mer friksjon enn treverk og pe(plast), så det hekter seg jo lettere i ting. Spesielt når det feller så har dekk en tendens til å vrenges opp og bli liggende oppå fenderlist osv. nå ser det ut som glatte påler du skal ligge inntil, så noe bedre tips enn en fenderplanke vet jeg ikke. 

S/Y Emma skrev 29 minutter siden:

Det er nok enklere å fendre båtene enn kaien her. Heng pølsefendrene horisontalt (tre neste fender gjennom det ledige hullet nederst på fenderen før og lag en rekke bortover)

Ja kanskje det! Lage en rekke med skikkelige fendere, legge den i fastfortøyning, og så ta den til seg før man går i kai!

Greia er litt den at båten skal brukes til ting, og da er det håpløst å ha svære planker og megafendere hengende på siden ;)

Fantino skrev On 18.3.2023 at 19.23:

Mekke ‘fenderlenke’ som henges mellom aktre og forre kryssholt gjerne? (Evt 2 kortere og bruke kryssholt midtskips også) <>

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:

Ja kanskje det! Lage en rekke med skikkelige fendere, legge den i fastfortøyning, og så ta den til seg før man går i kai!

Greia er litt den at båten skal brukes til ting, og da er det håpløst å ha svære planker og megafendere hengende på siden ;)

Var det jeg mente med fenderlenke. Kan vel evt lage den slik at den kan henges på kaien ved avgang for å slippe å ta med seg merakkelset

En slik fenderplanke må vel også kunne ordnes slik at den henger på kaien? Tenker på to kraftige bord på 5m hver. Heng fra toppen av kaien og ned. En kortet tamp festet i hver ende, slik at man kan knyte dem i båten når man ankommer. Da vil man slippe unna med vanlig fendring, og bare måtte gå til innkjøp av 10 meter bord :)

Jeg vil sterkt fraråde å bruke en planke som glir opp og ned langs stolpene. Desse vil ligge å gnage på stolpene og svekke dei ganske så kjapt. Du trenger nå ikke å kle inn hele kaien, bare ta det området du har båten liggende. Vet ikke hvor lang kaien er, men kler du inn ett område på rundt 10 meters lengde, så har du nok til din båt. 2-6" er ikke så forferdelig dyrt. Du kommer nok i mål om du bruker rundt 5000,- i plank, som tilsvarer bare 160 kilo med torsk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...