Jump to content

Erfaring med trådlause handsett til VHF.

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg skal montera ein ny B&G VHF.

Valet står mellom å montera den inne eller ute i cockpiten.

Eg vurderar å kjøpa eit trådlaust handsett.

Er det einkvan som har erfaring med trådlause handsett gjenerelt, og eventuelt med B&G H60?

Eg er takksam for svar.

Ja. Jeg har det og selger det. 
Jeg tror faktisk jeg ville montert fastmontert i cockpiten og hatt det håndholdte inne. 
Både pga lydkvalitet og batterikapasitet på det håndholdte. 
Det håndholdte vil jo selvsagt lades i brakett ute også.  
Velger du å montere håndholdt ute ville jeg nok hatt den i vesten når jeg står til rors. 
Sammenkoblingen med hovedenheten kan falle ut og da må du ned til den fastmonterte for å koble de sammen igjen. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Vi har B&G fastmontert nede og håndholdt i feste med trådløs lading ved siden av plotteren ved rattet. Bruker bare den håndholdte, har ikke hatt problem med lyd eller at den faller ut. Den er av tidligere modell, H50 fra 2017.

skagenekspressen skrev for 3 timer siden:

Vi har B&G fastmontert nede og håndholdt i feste med trådløs lading ved siden av plotteren ved rattet. Bruker bare den håndholdte, har ikke hatt problem med lyd eller at den faller ut. Den er av tidligere modell, H50 fra 2017.

Supert!??

Akvanauten skrev for 2 timer siden:

Dette må dere forklare. Finnes det håndholdt som bruker antennen til den fastmonterte?

Ja. Det er håndholdt sett som parres med radioen. Nesten som telefonen din og Bluetooth headsett. 

Mvh

Chilli Solbris

Jeg har Simrad RS40 med HS40 som er det samme som B&G modellene du vurderer. Tidligere hadde jeg RS35 med HS35. Jeg har VHF installert bak førerposisjon og trådløst håndsett stående i ladebraketten på instrumentpanelet. Bruker trådløst håndsett 90% av tiden. Har hatt dette oppsettet siden 2013, lydkvaliteten er bra og har aldri hatt problemer med kommunikasjonen mellom VHF og trådløst håndsett. 

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Supert!??

Ja. Det er håndholdt sett som parres med radioen. Nesten som telefonen din og Bluetooth headsett. 

Fantastisk løsning. Skal jammen sjekke om min VHF har den muligheten. Tommel opp og tusen takk. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 2 minutter siden:

Fantastisk løsning. Skal jammen sjekke om min VHF har den muligheten. Tommel opp og tusen takk. 

Hvilken VHF har du?

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 29 minutter siden:

Hvilken VHF har du?

Garmin VHF 300I AIS fra 2018

Montert trygt og godt inne i styrhuset. Jeg er som regel på akterdekket. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Hiver meg også på. Står mellom ny vhf+trådløst håndsett eller en litt rimeligere fastmontert VHF i cockpiten. Det er jo tross alt i cockpiten man har brukt for VHF, sjelden inne. Om jeg skal ha to stasjoner VHf'er på samme antenne, må man ha en splitter. Enten en manuell vender, eller automatisk. Sender man på VHF uten antenne, sier det poff.  Noen som har erfaring med dette? 

Redigert av 5nacks (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...