Jump to content

Solcellepanel koble via VSR eller rett på forbruksbatteri.

marius

Recommended Posts

Skal montere solcellepanel og vurderer om det kan være lurt og koble dette rett på startbatteri og la VSR (Volt sensitiv relay) koble inn forbruksbank når spenning overstiger 13,3 volt?

I utgangspunktet var planen å bare koble rett på forbruksbatteri.

Startbatteri er 135ah AGM og forbruk er 405ah AGM, dynamo er 60a. Lading fra dynamo fordeles med VSR og har fungert prikkfritt i mange år.

Solcellepanelet er på 110 watt som reguleres av Victron MPPT regulator.

Noen som har formening?

Jeg har det koplet slik, dvs inn på samme punkt som dynamo (og landstrøm som jeg omtrent aldri bruker lenger). Synes det bare er oppeside å slippe å tenke på vedlikeholdslading av de andre batteriene også, og lite nedeside. Bare sørg for at floatspenning settes passe lavt slik at ikke noen av batteriene kokes tørre (dette gjelder både forbruk og start da, jeg bruker 13.2V da jeg har AGM på 2 forbrukspakker). 

Hmm. Du har antakeligvis rett i det, avhengig av type VSR da. Noen har forsinkelse og hysterese slik at det ikke blir et problem. Jeg har ArgoFET så har ikke den bekymringen.. Er gjerne bedre å kople rett på forbruk likevel. Er VSR såkalt dobbeltsidig vil det vel kople sammen likevel når forbrukspakken oppnår noenlunde spenning og la overskudd piffe opp start, og hvis ikke blir det ikke noe på startbatteriet.

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Det er vel ikke noe poeng å kjøre bulk spenning inn på fullt startbatteri heller, når forbruksbatteri er sultent. 

Det vil ikke skje i praksis når forbruksbatteriet er sultent siden strømmen går letteste veien. Har så langt ikke skiftet et eneste batteri i min båt som er 2013 modell så det bør være veldig innafor. Men enig i at startbatteriet på et ordentlig system i grunnen ikke skal trenge særlig vedlikeholdslading. Men det er ‘sutalaust’ at det ordner seg seg i stedet for å dille med å kople til vedlikeholdslader utenom sesong osv (jeg har ikke mindre enn fem adskilte banker så litt pes er det).

Har nå hatt båter av forskjellige slag i noen og førti år nå men startbatteriet har jeg til dags dato aldri ladet med annet en det motoren leverer mens den går. Startbatteriet i båten jeg har nå er fra båten var ny 2008 og det fungerer fremdeles utmerket. Over ladning av batteriene er like ødeleggerne for de som total utladning. Jeg har solcelle på taket 180w og den er koblet rett på forbruksbatteriet via en MPPT regulator og det fungerer aldeles utmerket.

Takk for mange gode innspill. Grunnen til at jeg vurderer å ha med startbatteriet er fordi jeg har Bravo drev med Mercatode som bruker litt strøm, derfor må startbatteri lades noen ganger gjennom vinterhalvåret hvis båten er lite i bruk. Kan jo selvsagt koble Mercatode over på forbruksbatteri som har mye større kapasitet. Tror jeg starter med å koble solcelle rett på forbruksbank og heller endre senere.

Fantino skrev for 8 timer siden:

Det vil ikke skje i praksis når forbruksbatteriet er sultent siden strømmen går letteste veien. Har så langt ikke skiftet et eneste batteri i min båt som er 2013 modell så det bør være veldig innafor. Men enig i at startbatteriet på et ordentlig system i grunnen ikke skal trenge særlig vedlikeholdslading. Men det er ‘sutalaust’ at det ordner seg seg i stedet for å dille med å kople til vedlikeholdslader utenom sesong osv (jeg har ikke mindre enn fem adskilte banker så litt pes er det).

Med et vsr rele, vil jo begge banker få samme spenning, så startbatteri vil jo bli dratt opp i 14,4V det også. Ikke heldig og unødvendig, at et fullt startbatteri blir liggende på 14,4 V hele dagen. Det er dette som ofte knekker agm batterier med landstrøm også. Man kommer til havn med fulle batterier, og plugger likevel i landstrømkabel med en "smart" lader som har bulktimer på feks min 10t på 14,4-14,8 V. Det må ikke gå galt, men er ikke heldig.

marius skrev for 4 timer siden:

Takk for mange gode innspill. Grunnen til at jeg vurderer å ha med startbatteriet er fordi jeg har Bravo drev med Mercatode som bruker litt strøm, derfor må startbatteri lades noen ganger gjennom vinterhalvåret hvis båten er lite i bruk. Kan jo selvsagt koble Mercatode over på forbruksbatteri som har mye større kapasitet. Tror jeg starter med å koble solcelle rett på forbruksbank og heller endre senere.

Det er et veldig godt argument for å sørge for at solcellene mater begge batteribankene. Redselen for å koke startbatteriene med solceller er overdrevet. 100W rekker ikke å koke noe ila dagen med fornuftig apsorpsjons/float-spenning og kan ikke sammenlignes med landstrømlader på xxx W som gir strøm 24/7 tenker jeg. Alternativt koplet Mercatode på forbruk selvsagt, om det er enkelt gjennomførbart.

Men dette er et minefelt av meninger da ? Jeg støtter meg på mine 10 år gamle start og thrusterbatterier som er happy med dette (med 620W solceller på taket).

Hos meg foregår lading fra dynamoen (Valeo 70A) via gode gammeldagse skilledioder slik at start og forbruk aldri er sammenkoblet. De "spiser" det de selv vil ha. Jeg har ekstern regulator med sense på forbruksbatteriet.

Landstrømladeren (Victron 25A) er koblet rett på forbruksbanken.

Så har jeg 2×110W solcellepaneler med MPPT regulator. De kobler seg automatisk mot startbatteriet ved tilkoblet landstrøm. Ellers lader de forbruksbatteriene. Gjennom vinteren gir de grei vedlikeholdslading vha. det lyset de får gjennom lys presenning.

Dette ser ut til å funke bra. Jeg byttet startbatteri for et par år siden. Da hadde det forrige gjort jobben i 11 år. Nå har jeg 2 nye Euroglobe 140Ah 900A CCA batterier (med propper for etterfylling av vann) til forbruk/truster stående i garasjen. De skal settes inn for å erstatte de to som har gjort jobben i 10½ år når jeg snart får båten på vannet. Men jeg gruer meg til jobben, ryggen har slått seg vrang slik at jeg går til kiropraktor. Jeg ser ikke frem til å løfte ut to batterier på 36kg. hver og sette inn to tilsvarende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...