UAT Startet 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2023 Har en Raymarin Smartpilot X10 uten rorindikator på en seilbåt. Problemet som dukket opp i fjor var at i løpet av ca 10 min, stod rorindikatoren på ST70 panelet i maks babord eller styrbord, og båten sluttet å styre den retningen. Frem til da styrer den veldig godt. Dette oppstår både for seil og motor, og hvilken side er trolig avhengig av hvor båten styrer opp mot (vær og vind). To forsøk på kalibreringer fikset ikke problemet. Trenger noen tips på hva jeg skal se etter. Innstillinger, dårlig kontakt, mekanisk?? Link to post
Brigg Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Kan høres ut som intern lekkasje i hydraulikken. Enten i styresylinder, rattpumpe eller autopilotpumpe. Oljen siger over fra den siden som har mest trykk til siden med mindre trykk, og autopiloten må kompensere for dette for å holde kursen. Og når det ikke er rorgiver får ikke autopiloten innspill på faktisk rorvinkel, den kalkulerer dette basert på hvor mye olje den har pumpet. Det enkleste tiltaket er å montere rorgiver. Alternativt å feilsøke hydraulikksystemet. Du vil uansett aldri angre på at du monterer rorgiver, jeg ville gått for dette. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Steihy Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Ikke sannsynlig, og jeg vet ikke hvilket kompass du har, men min rattpilot blir helt forstyrret om jeg legger noe magnetisk for nære kompasset. Enkelt å sjekke. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Det du skriver er at GPS sier at båten kjører en kurs hvilket samsvarer med din opplevelse, men at X10/ST70 mener at roret er lagt helt over i en annen kurs, stemmer det? Hvis jeg forstår at det over er faktum, så har du trolig en elektrisk/ elektronisk feil. Kompassfeil fører typisk til at båten dreier etter kompasset. Hjalp for noen år siden en gubbe med et slikt problem. Vann i kompasset, som gikk bananas. Nytt kompass og OK. X10 er nå så gammelt at det er umulig å få det reparert. Prøve rep av min X30 for noen år siden. Kostet mye ergrelser og noen tusen til ingen nytte. Link to post
Brigg Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Dersom årsaken er feil signal fra kompasset, enten pga ekstern påvirkning eller elektronisk feil, ville ikke autopiloten da styrt greit bare på feil kurs? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Brigg skrev 29 minutter siden: Dersom årsaken er feil signal fra kompasset, enten pga ekstern påvirkning eller elektronisk feil, ville ikke autopiloten da styrt greit bare på feil kurs? Ikke i 'mitt tilfelle'. Hos denne gubben kunne båten gå kurs, for så umotivert endre kurs. Eksemprlvis sik/sak eller kjøre båten i ring. Helt tilfeldig. For så å oppføre seg bra i perioder. Link to post
UAT Svart 21.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Autopiloten styrer helt greit, men gradvis så indikerer den mer og mer rorvinkel på panelet(roret står fortsatt som det skal og båten styrer godt). Men når panelet indikere maks ror til en side, slutter autopiloten å sende roret den veien. Det er slik jeg oppfatter det. Da glir båten sakte ut av kurs og alarm for mistet kurs går til slutt. Dersom jeg trykker stby og aktivere autopilot på ny, er den "kalibrert". Link to post
Brigg Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Da høres det ut som lekkasje i hydraulikken. Du har sjekket at du ikke har en ekstern lekkasje slik at du mister olje? Nivået i rattpumpen er som det skal være? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Vet vi at det er hydraulikk der? TS har ikke skrevet noe om det? Det kan være en mekanisk drivenhet, som er vanlig på seilbåter. Uansett, i drivenheten er det en stengeventil (hydraulikk) eller en clutch (mekanisk). Når disse svikter kan man muligens oppleve noe slikt. Link to post
UAT Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Ja, beklager at jeg ikke var mer presis. Det er denne typen som på bildet, koblet direkte på rorstamme. Det er vel en mekanisk/hydraulisk løsning i selve enheten? Link to post
Steihy Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Om det er hydraulikk går det slanger inn og ut, og det må være en pumpe et sted. Det synes ikke her. Billedteksten fra Raymarine sier "electromechanical-linear-drive", altså ingen hydraulikk. Styrker hypotesen om kompassproblematikk- magnetforstyrrelser eller annet. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Det er helmekanisk dings. Den er utstyrt med en clutch som låser mekanismen når roret står i ro. Clutchen slipper opp når elektromotoren engasjeres. Om clutchen er utslitt, vil roret sige den ene eller andre veien. Effekten blir noe i nærheten av @Briggsin analyse. Med den forskjellen at en glippende clutch ikke gir et jevnt feilbilde. Ved at clutch-feil i starten vil være mer tilfeldig og tilta over tid. Dette er en av fler muligheter. Link to post
Morten_L Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 @UAT virker jo som autopiloten tror den har rorutslag uten at den faktisk har det. Hadde du ikke skrevet at du ikke har rorgiver ville jeg sagt det var denne. Har opplevd noe lignende i tidligere båt da rorgiver løsnet. Har ikke tro på at problemet er i kompass. Trodde nesten det var krav installasjonen og ha rorindikator med lineær drivenhet. Har ikke vært borti båter uten. Jeg synes uansett det er en stor fordel å kunne se rorvinkel både med og uten autopilot innkoblet og autopiloten styrer bedre med rorgiver. Så kanskje vurdere: https://seatronic.no/raymarine-roterende-rorgiver Kan du fremprovosere det slik at du kunne fulgt med på hva drivenheten gjør rett før det skjer? Kan det være noe galt med den så den glipper og ikke vrir roret, men elektronikken tror den gjør det? Link to post
Steihy Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Jeg savner rorindikator sjøl, og sier ikke mot Morten_L sin anbefaling, men systemet skal jo kunne brukes uten. Du må jo uansett feilsøke og utbedre. Har du mulighet til å styre manuelt med + og - knapper, altså ikke auto? Om båten da ikke holder svingen likt begge veier, er problemet ikke kompasset. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Jeg også vil anta at rorindikator vil gi bedre styring. Hulda er utstyrt med samme opplegget som deg når det gjelder 'data-teknikken'. Hos meg er styringen med rorindikator meget presis. Og om roret siger fordi clutchen glipper, vil hjernen trolig omgående få beskjed. Knappene overstyrer kompasset. Hulda kan styre båten med knappene. Det er vår innvendige styreposisjon. Har ikke ratt inne. Ikke nødvendig for vårt bruk. Link to post
UAT Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Jeg støtter teori om en mekanisk slitasje. Skal hente hjem enheten i dag, og vil inspisere litt nærmere. Link to post
mons Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Enheten er vel bare en elektrisk sylinder som kjøres inn og ut i hht styre signaler. Den bør da vite hvor langt inn eller ut den har kjørt sylinderen uten en ekstra rorinikator? Har ikke sett autopilot som står direkte på rorkulten som må ha annet enn pluss og minus, men kjenner ikke den på bildet. Tipper Hulda har rett om clutsj. Du kan jo sette en strikk som holder presset mot piloten andre veien og se om det skjer den veien også. Hvis det er likt bør det være mekanisk feil Mons Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Det vil kreve nokså mye krefter for å få clutchen til å slippe. Det enkleste er nok å sjekke med produsenten av enheten om de har en testprosedyre. Hulda er utstyrt med en Robertson elektrisk/hydraulisk linjerenhet fra midte av 80-tallet. Link to post
UAT Svart 5.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Beklager sent svar, men nå har fått enheten hjem. Ser ikke noe som tyder på at clutchen har sluppet. Se bilder. Det var litt olje i kantene på dekselet, men er vel for konservering? Link to post
Brigg Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Ut fra symptomene som er beskrevet tidligere i trådenmå det være ett eller annet som gir seg. Har du testet clutchen med belastning? Enn tannreima og tannhjulene, er disse OK? En annen teoretisk mulighet kan være at roret ikke er skikkelig festet slik at dette gir seg feks mellom rorstamme og rorarm. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
WillItFloat Svart 8.August.2023 Link til dette innlegget Svart 8.August.2023 Kan det være drive enheten? Link to post
JRK Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Er det en kabel her der jeg har angitt rød pil? Kan det i så fall være til en giver potmeter som feiler. I ditt første inlegg skriver du: Har en Raymarin Smartpilot X10 uten rorindikator på en seilbåt. Problemet som dukket opp i fjor var at i løpet av ca 10 min, stod rorindikatoren på ST70 panelet i maks babord eller styrbord, og båten sluttet å styre den retningen. Frem til da styrer den veldig godt. Om du ikke har ror indikator så kan du jo godt ha en rorgoiver, som feiler? Link to post
WillItFloat Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Kabelen ved pilen går til clutch. Jeg har samme problem og åpnet driveren i går. Planetdrevene var ok (og i messing) men jeg mistenker at clutch slipper litt slik at styreenheten tror at roret står helt ute. En annen teori kan være at kabelen til clutch feiler eller har dårlig kontakt. Clutch er kun en enkel spole som magnetiseres og klemmer til slik at den låser driveren til motordrift. Link to post
J-Å Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Hulda skrev On 22.3.2023 at 8.49: Det er helmekanisk dings. Den er utstyrt med en clutch som låser mekanismen når roret står i ro. Clutchen slipper opp når elektromotoren engasjeres. WillItFloat skrev for 2 timer siden: Clutch er kun en enkel spole som magnetiseres og klemmer til slik at den låser driveren til motordrift. Jeg ser her to beskrivelser av clutchens funksjon. Mitt inntrykk er at den siste er riktig, altså at clutchens oppgave kun er å gjøre manuell styring lettere. Det kan uansett være clutchen som er problemet, men det kan også være en annen grunn til at piloten drifter ut, nemlig at motoren har så høy belastning at "kippmomentet" overskrides. Altså at elektronikken roterer feltet (og registrerer endret rorvinkel?), men motoren følger ikke med. Normalt skal autopiloten registrere dette som overbelastning og koble helt ut. Link to post
Krimart Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Har du spurt noen på Raymarine om dette? Det skal jo være en såkalt Smart Rudder Sense Technology innvolvert som skal gjøre jobben i stedet for rorvinkelgiver, men jeg har ikke funnet ut av hvordan den virker, og eksemplet jeg har sett er brukt på båt med påhengsmotor, og på tiller pilots. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn