Jump to content

Autopilot Raymarine som gir feil rorindikasjon

UAT

Recommended Posts

Det er ikke noen divergenser i forklaringene over. På hydrauliske systemer er det en ventil som stenger. På mekaniske systemer er det en clutch som låser. Uansett er det en elektrisk operert spole. Så er utviklingen slik at man kan overstyre spolen med roret. På sett og vis er det samme funksjonen som elektriske bilvinduer. I starten gikk vinduet opp med stor kraft. Etter diverse ulykker med slike vinduer, kom pålegg om at ved en viss motstand skulle vinduet gå ned igjen. Systemet på Hulda er av typen 'vinduet går opp uansett', det har forekommet armbrudd med det systemet som er montert i Hulda. På moderne systemer kan man ta over roret, systemet kobler ut, for så å koble inn når man slipper roret. 

Uansett system så er det slitasje, på drev, clutcher, spoler og linjerdrivenhet. 

Jeg ville også tatt en telefon til Raymarine. Om de har like bra support som Garmin, så er det hjelp å få.

Krimart skrev On 10.8.2023 at 13.59:

Det skal jo være en såkalt Smart Rudder Sense Technology innvolvert som skal gjøre jobben i stedet for rorvinkelgiver, men jeg har ikke funnet ut av hvordan den virker

Ved oppsett av autopilot, kalibreres roret slik at styringsenheten "vet" når roret står rett.
Jeg antar derfor at computeren beregner (derav "smart") rorposisjonen ut fra hvor mye den har korrigert kursen. 
På samme måte som trådstarter, ser jeg at rorangivelse bygger seg opp mot styrbord eller babord (i mindre grad i rolig sjø). Når dette skjer, holder den kursen helt fint helt til rorangivelse viser maks utslag og den kobler ut.

Om min tanke om beregning av posisjon stemmer, tror jeg den glipper litt på clutch.

WillItFloat skrev 14 minutter siden:

Jeg antar derfor at computeren beregner (derav "smart") rorposisjonen ut fra hvor mye den har korrigert kursen. 
...

Det autopilotcomputeren kan se på er hvor fort kompasskursen endrer seg, hvilken hastighet båten har, og hvor lenge den har gitt spenning til drivenheten i hver retning.  Det at den da jobber seg ut i en retning, selv om båten ikke svinger, virker ikke særlig "smart".  Men det som er klart er at det er ingen direkte tilbakemelding til computeren, som forteller om clutchen blir operert eller om drivenhetmotoren går. Hvis det er lange kabler, eller dårlig kontakt et sted mellom computer og drivenhet, så kan kanskje clutchen glippe, eller motoren få for lite moment. Så jeg tror det kan være en god idé å sjekke spenningen direkte på drivenheten, både på tilkobling for clutch og drivmotor.

WillItFloat skrev On 11.8.2023 at 14.08:

Ved oppsett av autopilot, kalibreres roret slik at styringsenheten "vet" når roret står rett.
På samme måte som trådstarter, ser jeg at rorangivelse bygger seg opp mot styrbord eller babord (i mindre grad i rolig sjø). Når dette skjer, holder den kursen helt fint helt til rorangivelse viser maks utslag og den kobler ut.

Om min tanke om beregning av posisjon stemmer, tror jeg den glipper litt på clutch.

Joda, men poenget med en ekte rorvinkelgiver er å gi sanntid feedback til styrecomputeren, så den kan justere raskt og presist, og siden de kaller det "smart sense" er det da en annen type sensor involvert enn en mekanisk giver? Basert på elektromagnetisk felt eller noe?  Er det i så fall denne sensoren(?) som det er noe feil på? Jeg forstår ikke helt hva du mener at den "glipper på clutch"?  Mener du at det i så fall er noe feil på lineærmotoren i roraktuatoren? Jeg er ikke sikker men jeg antar det en kulemutterskrue så jeg tviler på et det er noe mekanisk feil på denne som gjør at det "glipper". Heller noe elektronisk. Men kontakt Raymarine, de må kunne gi deg et svar. 

Hadde en runde med kalibrering (dealer & sea..) i går.
I henhold til manualen og hvilke data som dukker opp i kalibreringen, skal det være en sensor et sted men det er ingen tilkobling av en slik i i styringsenheten.

Clutchen er en rund elektromagnet (solenoid) som forflytter seg som, f.eks i en magnetventil og låser et frihjul med friksjon. Når dette holdes igjen, går kraften fra motoren til rorskruen/armen til roret. Frihjulet har friksjonsoverflate men ikke mye, slik at det er fullt mulig at denne glipper. Søk evt. på Youtube for en demo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...