Jump to content

Hvordan beregne drivstofforbruk


El barco de Sol

Recommended Posts

I håndbok for dieselmotoren er det utarbeidet en oversikt over motorens turtall og forbruk. Jeg forstår det slik at om motoren bruker 10 liter per time ved 2000 omdreininger,så er dette uavhengig av hvilken fart båten har så lenge den går med 2000 omdreininger.

Forbruk per nautisk mil vil derimot variere grunnet båtens last, strømforhold, vind og båtens konstruksjon med mer. Har jeg oppfattet dette riktig eller må jeg krype til et eller annet kors?

 

 

Link to post

Slike tabeller blir aldri 100% riktige men de er ganske nærme om en forutsetter at propell/gir er riktig dimensjonert så jeg tror nok du er ved riktig kors :giggle:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Du må nok krype til et eller annet kors. Det vil kreves et helt annet drivstoffforbruk å holde motoren på 2000 omdreininger hvis du har en tungdrevet båt/krevende forhold, en om motoren går mer eller mindre ubelastet. 

Hvis du tenker analogien med en bil; med tom bil på en flat vei kan du enkelt holde motoren på 2000 omdreininger bare ved minimalt gasspådrag, kommer du til en oppoverbakke eller har en tung henger må du kanskje bruke bortimot full gass for å holde turtallet konstant på 2000. 

Link to post

På vår halvplaner kjører jeg enten i skrogfart ( under ca 7 kn ) eller i marsjfart ca 16-19 knop. Ut fra Viknes sine målinger har båten en relativt flat kurve  L/ Nm i  marsjfartområde.

Sjekk evt båttester om det ligger  noen målinger fra din båt, da har man en viss pekepinn om det er hastigheter som bør unngås. 

Skal man ha nøyaktige flow målere på tilføsel og retur av diesel koster det såpass at det neppe er noe stor økonomisk gevist i hvert fall på kortere sikt.

 

Link to post
hanto1 skrev 53 minutter siden:

På vår halvplaner kjører jeg enten i skrogfart ( under ca 7 kn ) eller i marsjfart ca 16-19 knop. Ut fra Viknes sine målinger har båten en relativt flat kurve  L/ Nm i  marsjfartområde.

Sjekk evt båttester om det ligger  noen målinger fra din båt, da har man en viss pekepinn om det er hastigheter som bør unngås. 

Skal man ha nøyaktige flow målere på tilføsel og retur av diesel koster det såpass at det neppe er noe stor økonomisk gevist i hvert fall på kortere sikt.

 

Spørs hva du bruker av diesel. På en liten 30-50hk motor lønner det seg ikke. Men er du oppe i feks VP41 er nok ikke prisen så gale. Men klart ser en på Maretron sitt system til 22000 blir det dyrt. Men du får nøyaktig system til ca 8000.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...