Jump to content

Er hvilken som helst vedovn godkjent i båt?

sjøge69

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er spesifikke regler for akkurat det. Men produsenten vil sikkert ha en formening. For mitt vedkommende ville jeg ikke installert en vedovn som ikke er beregnet på montering på fast, ubevegelig underlag om bord i en båt. Som du skriver, den er tung, overtung, det er en del løse plater i en slik ovn.

Har kontaktet forsikkringen og de sa at man ville få redusert pris om båten brant ned pga en vedovn, men ikke hvor mye summen ville bli. Det måtte dem vurdere i hver enkelt sak. Så mye går på hvordan jeg brannsikkert den inne i båten. Tenkte å ha ovnen i båten i vinterstid når jeg står stille i havna og hive den ut om sommeren når jeg skal seile, (bor i båten). 

Hulda skrev 10 minutter siden:

Jeg vet ikke om det er spesifikke regler for akkurat det. Men produsenten vil sikkert ha en formening. For mitt vedkommende ville jeg ikke installert en vedovn som ikke er beregnet på montering på fast, ubevegelig underlag om bord i en båt. Som du skriver, den er tung, overtung, det er en del løse plater i en slik ovn.

Ja, den er like tung som en person, men tenker å ha den stående oppå en treplate så vekten blir fordelt over ett større område, og er ganske enkelt å sikkre de 2 løse delene oppå komfyren. Så hvis jeg finner en metode å feste den godt på er jeg kanskje i mål? ?

Jeg ville aldri ha montert noe slikt i en båt. Uansett størrelse. En slik ovn er ikke beregnet på bevegelse. Den skal stå støtt og godt i en stue. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Avstand til brennbart materiale er alltid oppgitt i hver enkelt monteringsanvisning. Følges dette bør det ikke bety noe om ovnen er installert i hus, båt eller bobil, så lenge ovnen er sikret mot å flytte på seg. Det er også et generelt krav til en avstand på min 30cm fra uisolert røykrør til brennbart materiale, men det finnes hel-og halvisolerte stålpiper der kravet kan reduseres til 1 cm. Hva gjelder deksgjennomføring kan det sammenlignes med avstandskravene i etageskiller som pipeprodusentene også oppgir. Så får du bare finne en god måte å få det vanntett på..... lykke til! 

Ja, blir treplate nederst og noe ikke-brennbart materiale mellom ovn og treplate, fant noe ålreit på Bauhaus i går. Kan evt kutte vekk beina og bore hull nedenifra og sette på nye bein som går an å sikkre til platen under og feste alt til dørken og i bakkant. Skal gruble litt på det og komme tilbake med ferdig produkt.

Kan jo festes ganske greit med metallrør/skinner og z-skruer i bakkant om bore hull ikke er noe tess, bare ha litt skikkelige dimensjoner. Pipe kan tas ut fra toppen av ovnen og om ingen pipe overgang passer kjenner jeg en blikkenslager som kan lage til noen greier, men antar at det finnes div pipe overganger.

Skal selfølgelig ta hensyn til avstander og andre normer som gjelder. 

Mulig prosjektet er dødfødt men tenker å gjøre et forsøk hvertfall

Metallrør/skinner blir en type ramme rundt ovnen, hvor z-skruene holder ramme og ovnen sammen da støpejern sveising ikke er helt innenfor min kompetanse.

Gjerne meld ifra om dere plutselig blir kreative ?‍♂️ tar gjerne imot rare ideer

Vedovn i båt er ikke akkurat ukjent, og de fleste bruker den når båten ligger til kai eller på svei. Det finnes flere båtovner, så kanskje vert et søk for å se hvordan de har løst innfesting og avstand til brannbart materielle. 

Her fra den vernet båt "Arnafjord" Foto: Hardanger fartøyvernsenter

bilde-5.jpg.c564d76b2b6abe74b7ce743494f510f4.jpg

Redigert av Bjørkski (see edit history)
Bjørkski skrev 2 minutter siden:

Vedovn i båt er ikke akkurat ukjent, og de fleste bruker den når båten ligger til kai eller på svei. Det finnes flere båtovner, så kanskje vert et søk for å se hvordan de har løst innfesting og avstand til brannbart materielle. 

Her fra den vernet båt "Arnafjord" Foto: Hardanger fartøyvernsenter

bilde-5.jpg.c564d76b2b6abe74b7ce743494f510f4.jpg

?

Nydelig

Big Horn skrev 1 time siden:

Avstand til brennbart materiale er alltid oppgitt i hver enkelt monteringsanvisning. Følges dette bør det ikke bety noe om ovnen er installert i hus, båt eller bobil, så lenge ovnen er sikret mot å flytte på seg. 

En ovn for bruk i hus er løselig skrudd sammen i hjørnene med skruer og støpte lepper på panelene. I tillegg har den brennplater innvendig som kun holdes på plass av sin egen vekt. Det vi si at en kraftig bølge, så har du en stabel med ødelagte støpejernsplater og en haug med glør i stedet for en ovn. Så jo, det er forskjell på om ovnen står i en båt eller et hus. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Swingswong skrev 16 minutter siden:

Om det er en sånn rentbrennende ovn trenger man ikke pipe

Vær forsiktig med slike forsøk på å være morsom. Plutselig er det noen som leser det du skriver og tror det er sant. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nå har jeg jobbet med piper og ildsteder i 12 år.

Tekniske tegninger med avstandsmål finner du her: https://www.dovrepeisen.no/produkter/dovre-100-120-cbs

Denne ovnen krever brannvegg eller masse avstand siden det ikke er en konveksjonsovn (fler lag med stålplater med luft i mellom som kjøler ned utsiden av ovnen) men en "gammeldags" stråleovn i støpejern. Den tynneste godkjente brannmuren man får tak i er 5 cm tykk og erstatter 10 cm Leca eller tegl. 

Korrekt som noen sier lenger opp her at avstand fra uisolert røykrør til brennbart materiale er 30 cm. Når det gjelder isolert pipe må man sjekke produsentens anvisninger. Har aldri sett en pipe som har lov å stå så nærme som 1 cm. 

Det er egne regler for gjennomføringer og avstand til pipe i båt. Vet ikke hvor jeg finner de reglene. 

Det er fult mulig å sveise fast noe på beina på ovnen sånn at du kan bolte den ned. 

Det er krav til underlagsplate på ovnen i ubrennbart materiale, stål, glass eller lignende. Som skal gå minst 30 cm ut fra åpningen på døren. I tilfelle det detter ned glør når du åpner. 

Den kommer til å ruste i båten. Er kun kosmetisk. Er ikke bekymret for at den ovnen skal dette fra hverandre selv om den velter. Dovre lager solide støpejernovner. 

Sjekk monteringsanvisning før du starter. Sørg for godkjent pipe og dekksgjennomføring. Husk at det er varmt og flammer inni ovnen så dette må gjøres skikkelig. 

En del advarsler her som virker basert på synsing og magefølelse. Det finnes massevis av vedovner i båt, og hadde det vært så farlig som noen synes, hadde vi visst det. Det er ikke nødvendig å tenke på brann pga høye bølger dersom man ikke fyrer i sjøen etc. etc. Trådstarter har jo ikke en gang tenkt å ha ovnen i båten i seilesesongen. Man legger som regel brannsikring rett på tregulv/dekk. At det skulle være noen økt risiko å legge en ekstra treplate i mellom, er ikke logisk.

Var på verksted i Stavanger for et par mndr siden. Innehaver/båtreparatør viste meg installasjonen i hans båt - en 32 fots seilbåt av tidlig 80 tall. Trådstarter har veeeldig god plass i forhold. Han brukte en Jøtul 602! Den veier 86 kg. Han er for øvrig helt enig med meg i at de rene stålboksene spesiallagd til båt og bobil, eks. Dickinson, er greie å montere men er dårlige ovner.

Jeg har vurdert Dovre 100 sjøl, og mener den skal egne seg godt. Bolt den fast og sørg for brannsikring som nevnt over. Etter som verken forsikringsselskapene eller Google finner regler for installasjon i båt, betyr det sannsynligvis at de ikke finnes, og at båt skal betraktes som brennbart materiale og sikres deretter. Et tips er å se på løsningene til Dickinson og de andre maritime produsentene. Disse er som regel for små til din ovn, men det kan gi blikkenslageren din en god pekepinn.

Knalla på, og vis oss hvordan det går.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

? takk for gode svar og tips! skal legge ut bilder av hele prosessen. Tror ikke Dovre peisen vil falle fra hverandre, men mulig vi styrker veggene med vinkler da ovnen er satt sammen av plater, godt observert mr index. Fant bruksanvisning og peisen må stå 10 cm fra brannvegg eller 50 cm fra brennbart materiale, så noe brannvegg blir det definitivt.

Beina kan modifiseres uten å bore nye hull, da beina ikke er støpt i samme form som understellet og benytter skruehull, da slipper jeg å sveise støpehjern og kan kjøpe rør hvor (sykkel) gaffel gjenge plugger i stål kan bli slått ned for gjengefeste, både til ovn og til gulv, ref bilde.

IMG_20230324_155602.jpg.ca5b0caa27839ce8b5b68351c5a5b615.jpg

Godt mulig jeg går for Z-skruene for å sikkre ovnen i bakkant, må få den inn i båten å titte litt først. Mulig en ny idee popper opp.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Trådstarter har veeeldig god plass i forhold. Han brukte en Jøtul 602! Den veier 86 kg

Angrer på at jeg ikke gikk for 602 hehe.

For å få det fint kan det henne at ovnen blir stående oppå noe dekorativt under en glassplate, eller om vi kun bruker brann plater. Det gjennstår å se...

Blir hvertfall hyller til å henge våte klær og skotøy over ovnen :) kom gjerne med ideer her! Foreløpig tenkte jeg å bygge noen greier med badstue treverk og noe tauverk (50 cm over peisen) haha. Pipa blir halvisolert og gjennomføringen blir helisolert (krav ifølge en type her i Stavanger) orker ikke svidd båtplast.

Drømmer også om en varmesløyfe, så mulig jeg bøyer til en coil i glødde kobber rør, borer peisen og setter gjengenipler med deksjel som gjennomføring. Veit at ølbryggeriet selger decent coils om mine kobber rør blir jalla. Finnes sorte stålrør deler som sikkert også egner seg i peisgjennomføringer. (Cu og stål bør ikke monteres sammen om du skal drikke vannet) rørlegger tips. Eller om coilen kan monteres i pipa nærme ovnen. Setter pris på input her! Sirkulasjonspumpe blir såfall isolert med lydisolasjon fra biltema, de hadde noe ålreite greier. Vil bruke varmeveksler i bereder, radiator og eller en enkel varmesløyfe som hemoroidevarmer under sofaen.

Skal selfølgelig ta alt med feiervesen/brannvesen så jeg ikke går på en smell, poster svaret deres også!

Redigert av sjøge69 (see edit history)
Grufolf skrev for 18 timer siden:

Sjekk monteringsanvisning før du starter. Sørg for godkjent pipe og dekksgjennomføring. Husk at det er varmt og flammer inni ovnen så dette må gjøres skikkelig. 

Will do ?‍♂️ skal være fornuftig gjennom hele prosessen.

Hei.

Eg har Jøtul 602 i huset, og omnen er den einaste varmekjelda i stova. Det har den vore i 15 år, og eg er godt nøgd.

Eg kjenner ikkje den dovereomnen du har kjøpt, men om omnen ikkje har kokeplata så hadde eg ikkje montert omnen i båt.

Jøtul 602 har kokeplata, og kan jo vera nyttig.

Eg har Dickinson oljeomn i båten, og er godt nøgd. Eg har tenkt ein god del på varmesløyfa. Ein tanke er å ikkje ha varmesløyfa i omnen, men få ein blikkenslagar til å laga pipa "røyr i røyr", og ha vatn mellom det indre og ytre røyret. Om det vil funka veit eg ikkje.

Grufolf kan sikkert sei noko om røyktemperatur, og om røyken kan varma opp noko vatn av betydning.

Størrelsesmessig er Dovre CB 100 og Jøtul 602 forholdsvis like, samme effekt også. Det er riktig som Ask sier at det ikke er "kokeplate" på Dovre ovnen. Kan nok godt sette en liten kjele oppå uansett. (Den har små lokk på toppen som er til å ta av om man vi ha forhøyet topp på, da bytter den navn til 120 CB) Røyktemperaturen er på ca 250⁰C. ( Rentbrennende ovner har mye lavere temp enn eldre ovner som lå på ca 6-800⁰c) 

Pga sekunderlufttilførselen, det som gjør ovnen rentbrennende, er det begrenset med plass inni ovnen. Hvor stor varme sløyfe du trenger for å få effekt av det er jeg usikker på men tror effekten blir begrenset av plassen. Samtidig vil du få en del koks på varmesløyfen fordi den er kald og det skal ikke mye koks og sot til før evnen til varmeoverføring synker drastisk. 

Det skader uansett ikke å prøve. Personlig synes jeg Dovre 100 CB er en bedre ovn enn Jøtul 602 ECO. Den "nye" 602 er ikke like god som den gamle.

Lykke til med forsøkene. Blir spennende å følge saken videre. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...