Steihy
En del advarsler her som virker basert på synsing og magefølelse. Det finnes massevis av vedovner i båt, og hadde det vært så farlig som noen synes, hadde vi visst det. Det er ikke nødvendig å tenke på brann pga høye bølger dersom man ikke fyrer i sjøen etc. etc. Trådstarter har jo ikke en gang tenkt å ha ovnen i båten i seilesesongen. Man legger som regel brannsikring rett på tregulv/dekk. At det skulle være noen økt risiko å legge en ekstra treplate i mellom, er ikke logisk.
Var på verksted i Stavanger for et par mndr siden. Innehaver/båtreparatør viste meg installasjonen i hans båt - en 32 fots seilbåt av tidlig 80 tall. Trådstarter har veeeldig god plass i forhold. Han brukte en Jøtul 602! Den veier 86 kg. Han er for øvrig helt enig med meg i at de rene stålboksene spesiallagd til båt og bobil, eks. Dickinson, er greie å montere men er dårlige ovner.
Jeg har vurdert Dovre 100 sjøl, og mener den skal egne seg godt. Bolt den fast og sørg for brannsikring som nevnt over. Etter som verken forsikringsselskapene eller Google finner regler for installasjon i båt, betyr det sannsynligvis at de ikke finnes, og at båt skal betraktes som brennbart materiale og sikres deretter. Et tips er å se på løsningene til Dickinson og de andre maritime produsentene. Disse er som regel for små til din ovn, men det kan gi blikkenslageren din en god pekepinn.
Knalla på, og vis oss hvordan det går.