Jump to content

Er hvilken som helst vedovn godkjent i båt?

sjøge69

Recommended Posts

Skip tar varme ut fra eksosen. Regnet på det den gangen jeg skrev hovedoppgaven. En kompis hadde vedovn i en skøyte. Eneste problemet hans var at dekket sotet ned. Men med halvannen meter, eller to, skorstein så vil vel den ulempen forsvinne. Kanskje.

Hulda skrev 1 time siden:

Eneste problemet hans var at dekket sotet ned. Men med halvannen meter, eller to, skorstein så vil vel den ulempen forsvinne. Kanskje.

Godt poeng, kan jo alltids håpe på at sotet blåser av gårder før den treffer dekket her i Stavanger... Har ikke mulighet til å klamre pipa skikkelig på dekk, så 2 meter blir den nok ikke :/ mulig jeg kan feste pipa til pallekarmene til drivhuset på dekk (som skal fikses ca samtidig)

https://bondekompaniet.no/drivhus-svart-for-pallekarm-938661400800?gclid=CjwKCAjw5dqgBhBNEiwA7PryaIwgDaJUZzcb-5wh_Rrf3tj-CjOqmtb-xyW4Q_uqaClEBpJLsCdxABoCdqkQAvD_BwE

Det er et tankekors at man varmer opp hus uten sløyfer, mens i båt er det umulig å få jevn varme - med akkurat samme ovn, i mye mindre rom. Problemet er mangel på isolasjon. 

Sot og røyk er en viktig faktor. Det er imidlertid mye å hente på detaljene. Når alt er riktig ryker det ikke av pipa, og det blir lite sot. Branntrekanten må tas helt bokstavelig. Veden MÅ være tørr, det må være nok oksygen, og temperaturen i brennkammeret må være høy. Det er generelt god forståelse for de to første, den siste er litt vrien. Det er veldig vanskelig å fyre rolig. Strupes tillufta, synker temperaturen og det brenner mindre rent. Jo større ovn, jo vanskeligere å fyre rolig. Er ikke veden skikkelig tørr blir det enda vanskeligere. Derfor er det motstrid mellom behovet for rask oppvarming og mye varme på kalde vinterdager, og "vedlikeholdsvarme". Til det siste er det bedre med liten ovn som det kan fyres skikkelig i. 

Og så det poenget som er godt beskrevet i plansjen som sjøge69 la ut. Uisolert pipe kjøler ned røyken og gir dårligere trekk og mer koksing. To meter uisolert rør over dekk vil gi mer problemer enn 60 cm isolert. 

Det ideelle er altså godt isolert båt og liten ovn. Min båt er veldig plundrete å etterisolere, men jeg vil prøve å nå så mange flater jeg kan. Jeg tror det er bedre å dekke mest mulig areal, selv om man ikke kommer til og få perfekt tildekking der det er trangest. 

Og så en liiiten vedovn.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jannmar skrev 44 minutter siden:

Båtovn.JPG

Åh, nostalgi? Jeg hadde akkurat den modellen i en gammel klinkerbygget motorbåt (fra Hardanger) på 90-tallet. Dette var et gledelig gjensyn?

Ovnen ble modifisert litt for at den også skulle kunne brenne på diesel (frostvakt på gamlemåten). Et kobberrør med justerbar ventil borret inn i siden rett under toppen der diesel dryppet ned på noe twist som lå på bunn og dermed brant noenlunde jevnt, selv uten voksne til stede. Måtte følges med da, var innom et par ganger i uka for å sjekke om det trengtes justering av dieseldryppingen. Dum som jeg var solgte jeg ovnen for en 500-lapp til en som surret den vekk.

Den var veldig grei til å få opp varmen og egentlig perfekt størrelse, i alle fall for salongen og styrehuset på 24-foteren min. Fyrte stort sett med avkapp fra båtbyggeriet der jeg jobbet, med litt finustering av trekken glødet ovnen i mørket. Ovnen sto fastskrudd på ei kantet stålplate og hadde også ei stålplate bak for å skjerme skroget for den verste varmen. Dumt disse ovnene ikke lages lengre!

Det er allerede drøftet en rekke problemstillinger rundt at dette er en ovn som er beregnet og designet for fast montasje i et stillestående hus med pipe og røykopptak tilpasset ovnen.

Hvilke evaueringer har du gjort rundt på innluftssiden til ovnen, lufttilførsel, stabilitet i dette, trekk etc.?

Man bør ha så lang pipe som mulig for å få godt trekk. Rett opp er best og alt er tillatt innenfor 45° vinkel på pipa. 3 meter vertikal pipe er optimalt ifølge butikk.. tror ikke det blir så faar off fra 3 m vertikal pipe, og 2.5 skulle være helt innafor det og.

Tilførsel av oksygen blir et avtrekk i oppholdsrommet, eller et rom man vil sirkulere tilluften, evt lage et ekstra avtrekk.

Chiefengineer skrev On 25.3.2023 at 12.29:

Hvilke evaueringer har du gjort rundt på innluftssiden til ovnen, lufttilførsel, stabilitet i dette, trekk etc.?

Braketter/sorte stålrør og z-skruer, lage til nye bein med boltene sorte stålrør og skru dem fast i ovn og dørk/brannplate. Går vel også an å plaste inn treverk øverst i skroget? for å feste alt i stø grunn med skruer. 

Ovnen skal inn, samma hva

Redigert av sjøge69 (see edit history)

Ville montert ovnen permanent og festet den ut fra det.

Egen erfaring er at store og tunge ting som skal rigges opp og ned før og etter sesong får en permanent plassering. Enten der de skal brukes eller der de lagres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jannmar skrev On 25.3.2023 at 10.44:

Kanskje noe sånt du skulle hatt?

Gammel båtovn. 31 cm høy. 

Sikkert ikke enkelt å få tak i en slik lengre.

Båtovn.JPG

Trivelig sak. Er den steinsatt eller er det reint jern?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Digger alle vedovnene folk har, men finner serdeles lite som kunne passet i båt på det store internettet. Og ja tenkt tanken veldig ofte i det siste, jeg kommer sansynligvis til å ikke demontere ovnen i sommerstid..

Digga forøvrig hobbit ovnen ?

Hakkannen skrev On 26.3.2023 at 20.46:

Ikke noe steinsatt her nei, bare rent støpejern. Ei grov rist som kan tas ut i bunn og røykutløp i bakkant, ellers svært enkel (men brukbar) konstruksjon?

Den gamle båtovnen er rett og slett Herlig!

Solid, enkel og grei, uten all mulig mikk-makk.:smiley: Helt etter min smak.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...