Jump to content

Får ikke kalesjen ren, noen tips? Hvor ofte impregnerer dere?

Pilegrimmen

Recommended Posts

Jeg impregnerer etter 7 - 8 år når kalesjen begynner å lekke på siste verset. Jeg vasker den ALDRI!

Ellers burde du endre tittelen på innlegget ditt før det blir slettet. Les forumsreglene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kalesje bør vel ikke ligge i vann varmere enn 30 C. Jeg legger kalesjen i grønnsåpevann, svakt, og i ca 2 døgn. Masserer kalesjen, skrubber ikke. Vannet blir veldig skittent. Tømmer ut. Tar på nytt vann, masserer på nytt. Så igjen og igjen til vannet ikke får farge. 

Så ut på snor,  spyleed vannslange.  Mye vann, lite trykk. Så tørke litt og opp på båt før den er tørr.

Impregnering kun etter behov. Min kalesje er nok 10-12 år gammel. Byttet kantbånd og vinduer én gang. Holder stort sett tett, men i høst regner det igjennom da det var styrtregn flere dager på rad. Så skal impregnere i år.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@alfaalfa, med lite grønnsåpe og mange skyllinger har det ikke vært problem i det hele tatt. Men sist gang jeg vasket testet jeg med Biotex, svak blanding, og det fungerte like bra. Har hørt at nettopp fettet i grønnsåpe er godt for sømmene dog. Jeg vet ikke hva som er best. Har uansett ikke hatt problem med sopp. Men jeg har alltid skyllet veldig godt, både i badekaret og med spyling lenge ute over en snor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

@alfaalfa, med lite grønnsåpe og mange skyllinger har det ikke vært problem i det hele tatt. Men sist gang jeg vasket testet jeg med Biotex, svak blanding, og det fungerte like bra. Har hørt at nettopp fettet i grønnsåpe er godt for sømmene dog. Jeg vet ikke hva som er best. Har uansett ikke hatt problem med sopp. Men jeg har alltid skyllet veldig godt, både i badekaret og med spyling lenge ute over en snor.

For all del, grønnsåpe er en løsning for å løse opp fett. Men dessverre så bør du bruke noe fettløsende etterpå ettersom den etterlater seg fett. Og da er det dessverre mye jobb for noe som er enklere og gir bedre resultat med andre midler.

Jeg tror neppe at det et "fett er bra for sømmene" er noe du har fra noen som er salmakere, kalesjeprodusenter eller lignende. Det høres litt ut som om kanskje ikke årsakssammenhengen er klar. Du skriver ikke hvordan det skal være bra eller hva dette gjør for tråden eller sømmen... :-)

Det ville vært artig om feks seilere var kjent for å olje seilene? Der er det jo sømmer på kryss og tvers. Kanskje de rett og slett bruker olje i motoren og lar seilene seile sin egen sjø? :-)

alfaalfa skrev for 14 timer siden:

»Hvis du vasker med grønnsåpe, risikerer du å få sopp lettere, fordi grønnsåpen har mye fettstoffer i seg»

Kanskje det er det som har skjedd med min. Jeg brukte grønnsåpe et par år på rad for noen år siden. Kalesja ble spylt grundig etterpå med hageslangen. De siste årene har det kommet en del soppliknende greier på innsiden utover ettersommeren og høsten. Jeg kan ikke huske at jeg så dette før grønnsåpevasken.

Litt dårlig bilde, med alle de små prikkene likner på sopp.

20221006_130602.jpg

Pilegrimmen skrev for 23 timer siden:

Endel flekker er fortsatt der. Irriterende siden kalesjen var ny i vår. 

Kalesjen er kun ny en gang desverre. Og en del flekker setter seg så godt at du vil ødelegge stoffet om du skal ha dem helt bort. Litt som når du kjøper ny bil, den første ripen er alltid verst. Etter hvert så venner man seg til at det ser brukt ut. 

Jeg impregnerer etter vask, synes den holder seg bedre da. Men min kalesje ble stuet på loftet for rundt 10 år siden, da det passer bedre med min bruk av båten å ha den av. Så den ligger tørt og godt, og kommer nok til å bli liggende der også;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grand Banks jr skrev On 24.3.2023 at 16.38:

Rådet er gitt av kalesjemaker @alfaalfa, også mtp bomullstråden, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det beste. Har hørt Biotex også, og det er nok da et bedre alternativ.

Det er vanlig at man bruker bomull eller bomull og kunstfiber i sømmen på kalesjer. Bomullstråden sveller når den blir våt av vann og tetter hullene i sømmen.

Hvordan går det om tråden da er "full av fett" som gjør at tråden ikke tar til seg vann? Fettet gjør ikke at tråden sveller.

alfaalfa skrev for 5 timer siden:

Hvordan går det om tråden da er "full av fett" som gjør at tråden ikke tar til seg vann? Fettet gjør ikke at tråden sveller.

Tråden blir ikke "full av fett" av å vaske med grønnsåpe. Bare en ørliten mengde som beskytter litt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...