Jump to content

Lakkering trebåt 1 komponent Epifanes

Daggya

Recommended Posts

Heisann! 

Holder på å pusse ned og skal lakkere to deler på skroget og en innvendig del. Har brukt Epifanes 1 komponent blank lakk tidligere, med veldig godt resultat, men da ikke på en båt, men en tredør (furu). 

Har lyst å få kommet igang med lakkingen, men temperaturen er ikke så høy her jeg står, men over 8 grader som står som min.temp. Når jeg brukte lakken på dør fikk jeg veldig bra resultat med å tynne lakken veldig ut (anslår 30% lakk og 70% tynner) og så la jeg på vått-i-vått sikkert 3-4 ganger før jeg ga meg med det strøket. Gjorde det samme på 3 "strøk" til, og pusset mellom hvert eneste. Ser det står at man ikke skal legge vått i vått på boksen, og ei heller tynne så mye. Noen som vet om det bare var flaks at jeg fikk så bra resultat, eller det en ok måte å gjøre det på trebåt også? Er ikke noen eksotisk tresort, og jeg ønsker også å få lakk så langt inn i treverk som mulig, for å beskytte treet best mulig. 

Mvh 

Dag 

1. strøket tynner jeg ca 40-50%, legger vått i vått til det slutter å trekke, det er for å fylle og mette treet så man kan bygge opp lakken. Dagen etter, 1 strøk tynnet ca 25%. Neste dag litt mindre tynner osv. de siste strøkene tynnes ikke, men lakken varmes i vannbad. De første 4-5 lagene trenger man ikke pusse i mellom så lenge man holder seg innenfor 24 timer og det ikke har blitt veldig ujevnt. Vått i vått på 2. strøk osv når det ikke trekker lenger er ingen vits, ei heller tynne for mye. Lakk trekker uansett ikke langt inn i treet, da bør du heller bruke en penetrerende olje først   Målet med lakk er å bygge opp et beskyttende sjikt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...