Mr_Stian
Har en Barracuda 1100 Olympic med en KAD44 motor oppi. Da drevet skulle monteres i år så ble det oppdaget korrosjon på svinghjulskåpen der hvor belgen skal tette. Se bilde nedenfor:
Siden jeg har god plass i motor rom, og det er god klaring for å få løftet ut motor så bestemte jeg meg for å løfte ut motor sånn at jeg kan gjøre litt andre ting og med den i samme slengen.
Motor var klar for å løftes ut etter ett par timer med arbeid. Det er nokså enkelt på disse motorene.
Løsne ledningsnettet til motorstyring og pluss strøm til trim pumpe:
Skru av kablene som går inn på starter. Hos meg var dette pluss fra batteri samt pluss til gear aktuator, minus fra batteri og til tiltpumpe. Litt dårlig bilde her
Motorstyring har egen pluss og minus seperat fra startbatteriet hos meg. Så disse må og kobles ifra. Bildet under viser ca posisjon på disse kablene. Men er ca midt mellom dynamo og starter:
Så var det til Dynamo. Her har jeg ladekabelen samt en ekstra kabel som går til skillereleet mitt. Begge disse må av. Måtte klippe av den siste da den var koblet til en annen kabel.
Og der stoppet bildene mine. Skal prøve og huske å ta mer bilder før motor blir løftet ut, men det som ellers har blitt koblet ifra før en løfter ut er følgende:
Kabel til gear aktuator. Dette er en kontakt som ligger helt bak under turbo hos meg. Klipses enkelt av
Sjøvann inn på motor. Jeg har mating både fra drev og via gjennomføring så begge disse kobles av
Slanger inn på defroster
Eksos belg mellom eksos bend og kneet.
På eksos bendet så er det og ekstra slange som går til transom som må tas av.
Motorlabbene blir løsnet ifra selve fundamentet. Og så er det de boltene som går inn i svinghjulskåpen fra utsiden. Ser de så vidt på det første bildet. Her blit alle løsnet, hvor 1 bolt blir stående igjen til jeg har kranbil på plass.
Motor blir løftet ut på tirsdag hvis alt går etter planen. Har jeg glemt noe her før jeg løfter ut?