Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Tragisk ulykke!

Det er så alt for lett å "skal bare" når man er nede i båten, og så hopper man over eller glemmer sikkerhetstiltak. Det går jo alltid bra, bortsett fra den ene gangen det ikke gjør det.

Uten sammenligning forøvrig så har jeg stått ytterst på en 10 meters tynn utrigger (typen uten gangbro) kl. 2200 i regnvær sent i november og lurt på hva f**n jeg gjorde der. Skulle bare ut for å sjekke vinterfortøyningen, holdt i ripa på båten med båtshaka mens jeg balanserte utover. Da jeg kom ut glapp jeg båtshaka, båten skled vekk pga "fra-Thomas-vind", og der stod jeg og balanserte på det ytterste flyteelementet, med ryggen mot brygga og ingen steder å gå. Etter flere minutters tenketid mens jeg ventet på at vinden skulle roe seg så båten kom tilbake hadde jeg konkludert med at det bare var å sette seg overskrevs på utriggeren og ake seg inn med iskaldt vann opp til lårene, men akkurat da jeg satt meg ned på huk for å iverksette kom det et blaff av vind i riktig retning så båten seg tilbake igjen og jeg kunne balansere inn mens jeg holdt i ripa. Dette er på langt nær en dødelig situasjon, men det viser bare hvor kjapt ting skjer når man ikke har tenkt gjennom situasjonen på forhånd. 

Popeye70

Popeye70

Tragisk ulykke!

Det er så alt for lett å "skal bare" når man er nede i båten, og så hopper man over eller glemmer sikkerhetstiltak. Det går jo alltid bra, bortsett fra den ene gangen det ikke gjør det.

Uten sammenligning forøvrig så har jeg stått ytterst på en 10 meters tynn utrigger (typen uten gangbro) kl. 2200 i regnvær sent i november og lurt på hva f**n jeg gjorde der. Skulle bare ut for å sjekke vinterfortøyningen, holdt i ripa på båten med båtshaka mens jeg balanserte utover. Da jeg kom ut glapp jeg båtshaka, båten skled vekk pga "fra-Thomas-vind", og der stod jeg og balanserte på det ytterste flyteelementet, med ryggen mot brygga og ingen steder å gå. Etter flere minutters tenketid mens jeg ventet på at vinden skulle roe seg så båten kom tilbake hadde jeg konkludert med at det bare var å sette seg overskrevs på utriggeren og ake seg inn med iskaldt vann opp til lårene, men akkurat da jeg satt meg ned på huk for å iverksette kom det et blaff av vind i riktig retning så båten seg tilbake igjen og jeg kunne balansere inn mens jeg holdt i ripa. Dette er på langt nær en dødelig situasjon, men det viser bare hvor kjapt tong skjer når man ikke har tenkt gjennom situasjonen på forhånd. 

• Create New...