Jump to content

Selco 15 fot 1969, reparere sprukket akterspeil

Ferje

Recommended Posts

selko 15" 69 mod: Kjørte på skjær i fjord. Var bare nedi med motoren, men der motoren festes på båten blei ganske knekt. Er glassfiber. Må æ kutte vekk alt som er sprekt å bygge det opp igjen med glassfiber? Eller kan æ bruke sånn ferdig glassfiber blanding fra biltema, å så sette på ei metall plate.

Redigert av Ferje (see edit history)

Jeg tror bilder av skaden vil gi mer presise svar på spørsmålet ditt enn at folk skal vurdere og tolke hvor store skader "ganske knekt" er.

Du skrier heller ikke noe om hvor stor motor (hk og kg) du har på båten og hva den er godkjent for, det kan ha betydning for hvor solid akterspeilet må være. Tipper du har en motor som ikke vipper seg opp når du treffer bunnen? Evt at motoren var låst for å kunne bakke bedre (men som er en ulempe når man kjører forover og går på grunn).

Selv har jeg motorer med tre ulike løsninger:

En motor har hydraulisk tilt og er ikke mulig å rikke med muskelkraft, så der blir det nok store krefter på akterspeilet ved grunnstøting.

Andre motoren har egen hendel som bestemmer om den er låst eller åpen, jeg har den helst åpen med unntak a<v de få gangene jeg trenger  kraftig gasspådrag i revers, da låser jeg den.

Tredje motoren er åpen i forover, men låst i fri og revers.

Og mange båer har treverk inni akterpseil, er det det hos deg og hvordan er tilstanden der? Mange blir råtne etterhvert slik at treverket hjelper lite på en gammel båt og helst bør byttes.

legg inn noen bilder så blir det nok lettere å gi gode svar på dette.

Høres ut for meg som du bør slipe vekk skadet laminat, og bygge opp på nytt med polyester/glassfiber

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...