Jump to content

Solenoid-ventil på dieseltilførsel blir veldig varm. Er det riktig.

MYVIVERA

Recommended Posts

12W vil føre til at spolen blir varm over tid, men Quick Nautical Equipment er et seriøst fima. Hadde det vært no-name fra Aliexpress ville jeg vært skeptisk.

Spørs også hva som legges i "veldig varm", klarer man å holde på metall er temperaturen under 60 grader.

Jeg kan holde på den, men blir veldig varm. Den bruker mye strøm når den er på, så jeg må ned i lasterommet å slå av/ på hovedsikringen til generatoren når den skal brukes, ellers bruker den opp start batteriet til generatoren.

Fjerner jeg den så fjerner jeg en sikkerhet også vel!

Om du klarer og holde på den er den ikke kritisk varm. Den trekker jo trossalt 12W så at den blir varm er jo naturlig. Men det er da enkelt og måle strømmen i den den skal jo da være ca 1A. At andre ventiler ikke blir like varme kan skyldes at de har større gjennomstrømning og derved bedre kjøling fra dieselen.

MYVIVERA skrev for 3 timer siden:

Jeg kan holde på den, men blir veldig varm. Den bruker mye strøm når den er på, så jeg må ned i lasterommet å slå av/ på hovedsikringen til generatoren når den skal brukes, ellers bruker den opp start batteriet til generatoren.

Fjerner jeg den så fjerner jeg en sikkerhet også vel!

Den trenger vel ikke stå på når generator ikke er i bruk. Ville koblet den til en bryter, ev tenningssignal generator.

Hulda skrev 1 time siden:

Jeg har en tilsvarende solenoid på min Robertson autopilot. Den er forbløffende glovarm.

Ja, den blir veldig varm. Den skal jo ikke generere mer enn 12watt ser jeg, men det er vel kanskje nok til å bli så varm.
jeg har vel forstått det riktig at dette er en magnetventilen som må ha strøm på for å holde seg åpen? Tar man strømmen så lukkes den?

Men hvordan har du den i forbindelse med autopilot?

Jeg kan starte generatoren ved førerplassen, men jeg må flytte på stoler og bord på akterdekk for å komme ned til hovedstrømbryteren til generatoren å vri om den hver gang. 
jeg bruker ikke generatoren ofte, men de dagene den blir brukt så er det jo av og på noen ganger om dagen.  Det er jo by-pass på den, så jeg kan jo sette på en bryter som kan slå den av de dagene den blir brukt eller noe, men da forsvinner jo hensikten med den.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...