Jump to content

Spenningsmåling på åpen krets og kontaktfeil

tobixen

Recommended Posts

Klassiker ...

Jeg noterer meg at en lensepumpe er gåen.

Noen måneder senere får jeg gravd meg ned til ting, jeg måler med voltmeteret og finner at det er spenning.  Lensepumpa som er koblet til går ikke.  Jeg konkluderer med at lensepumpa er gåen og røsker den ut.

Omtrent en måned etter at jeg har røsket ut lensepumpa kjøper jeg ny lensepumpe.  Enda en måned fyker avsted før jeg fikser fysisk installasjon av ny lensepumpe.  Gammel lensepumpe ligger fortsatt henslengt, det er jo E-avfall og går ikke ut med vanlig søppel.

Enda en måned fyker avsted.  Plastmontasje og et metallgitter til lensepumpa dukker opp under en liten ryddeaksjon, så jeg kaster i allefall dét.

Dagen etter jeg til strømmen til ny lensepumpe ... og ingenting skjer.  Det viser seg at sikringen satt løst, så det var dårlig kontakt.  God nok kontakt til at batterispenning måles på åpen krets, men ikke god nok til å forsyne lensepumpa med strøm.

Moralen i historien er at når noe ikke virker, bør man alltid måle spenning mens tingen er koblet til og skrudd på (men det er jo ikke alltid så enkelt når man har isolerte kontakter).  Dersom spenningen er 0V mens tingen skulle fungert, og batterispenning når tingen er koblet fra, så er det garantert dårlig kontakt ett eller annet sted ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...