Jump to content

Koplingsskjema Victron Argofet - 2 motorer, batterilader og solcelleregulator

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har 2 stk Volvo Penta D4 i båten.

I tillegg er det en Victron Multiplus Compact 12/80/2000 kombinert lader/inverter og MPPT regulator.

Lader og 3 stk Argofet er montert i et rom under trapp til flybridge.

Kan dette koples sammen slik som vist på tegningen?

Er det nødvendig å kople jordingskabel på Argofet til batteri minus?

2023-03-28 Koplingsskjema Argofet.jpg

• 4 måneder senere...

Fikk du noe svar på dette, har og samme motorer og skal inn med to argofet.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Skjønner ikke helt tanken bak å sette Multiplus på inngang ArgoFET, den vil vel da ikke kunne trekke strøm = inverterfunksjon fønker ikke? Slik jeg ser det er ArgoFET nr 3 overflødig. 

Uansett ArgoFET _må_ ha jord på den lille ‘spadetilkoplingen’ for å virke. Med 2 x ArgoFET og 2 x motorer er det ikke noe problem å kople utgangene fra ArgoFET sammen til de respektive batteribankene.

Jeg har 1 motor, 2 x ArgoFET med innganger koplet sammen (5 separate batterier/banker) og dynamo/MPPT/landstrømlader inn på samme punkt, dvs ArgoFET innganger.

• 2 uker senere...

Med 2 dynamoer og 2 ArgoFet til 3 batteribanker kobler jeg slik:
Hver dynamo til sin ArgoFet.
Hver uttak av en kobles parallell til samme uttak på andre ArgoFet (dvs 1-1; 2-2; 3-3)
Så kobles hver én kabel (husk diameter ift. strøm/Ampere) mellom hver uttak og vedkommende batteri.
Blir litt ryddigere vedr. kabelføring og dynamoene ikke kan påvirke hverandre, f.eks. når en ryker.

Uten sensekabel på batteri (kan kobles til inngang av ArgoFet) kan dem heller ikke påvirke hverandre ang spenninger, for ser jo bare sin egen D+ (B+).

Multiplus må kobles rett til 1 bank, som nevnt av Fantino allerede, og da vanligvis til forbruk.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev 41 minutter siden:

Med 2 dynamoer og 2 ArgoFet til 3 batteribanker kobler jeg slik:
Hver dynamo til sin ArgoFet.
Hver uttak av en kobles parallell til samme uttak på andre ArgoFet (dvs 1-1; 2-2; 3-3)
Så kobles hver én kabel (husk diameter ift. strøm/Ampere) mellom hver uttak og vedkommende batteri.
Blir litt ryddigere vedr. kabelføring og dynamoene ikke kan påvirke hverandre, f.eks. når en ryker.

Uten sensekabel på batteri (kan kobles til inngang av ArgoFet) kan dem heller ikke påvirke hverandre ang spenninger, for ser jo bare sin egen D+ (B+).

Multiplus må kobles rett til 1 bank, som nevnt av Fantino allerede, og da vanligvis til forbruk.

:seeya:
Jørg

Slik du kobler da jørg?

IMG_0919.jpeg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...