Jump to content

Ok busbar for å koble sammen batterier?

Maika

Recommended Posts

Jeg har 4x105Ah "drop-in" lithium-batterier.

Jeg har tenkt at det er ryddig å koble disse sammen med busbar-er ala dette:
https://expion360.com/products/bus-bar-kit?variant=37095519420579

image.png.098684638df811dfa01e72fb19e4a4f3.png

Det blir over 2000,- med frakt og mva derfra, og det syns jeg blir litt drøyt for 6 metallskinner med litt gummi rundt, så det fins kanskje rimeligere alternativer?
Hvor kan jeg få tak i godt nok metall (aluminium?) til en ok pris? Resten fikser jeg vel med vinkelsliper, metallbor og krympestrømpe

Hvis du skal koble sammen 4 stk lifepo4 batterier anbefales det å koble det med 4(x2) like lange ledninger til en busbar. (F.ex victron lynx). 

Grunnen er ujevn lading og utlading om det kobles "vanlig"

Dette og mer står det i "Victron wiring unlimited".

Kobber har adskillig bedre ledningsevne enn alu, men med feite bars er det neppe kritisk. Toppene av selve Lithiumcellene er vel alu typisk, ser i alle fall sånn ut for meg.

Fleksible ‘bars’ er også et alternativ, men med ferdigbygde batterier overfører vel ikke polskoene noe moment til selve cellene så ville ikke vært veldig bekymret for det.

Om en søker på ‘bus bars’ eller ‘flexible bus bars’ på Ali så dukker det opp ørten alternativ men de fleste lengdene er nok beregnet for celle til celle og ikke batteri til batteri så de blir for korte. Kobberemner på 20 cm får en dog men kan vel fort bli litt fraktpris om det blir mye vekt. 

Hadde jeg hatt bedre plass der jeg har batteriene hadde jeg valgt Victron Lynx som @Thomas_h nevner.

Da har du en for strøm inn og en for strøm ut. De støtter 4 sett kabler hver. Så får du shunt til å ha i mellom. Sikringer er det også inni der. Veldig ryddig. Tåler 1000A

Om du velger kobberskinner så husk at du bør regne på mm2.

Tynne skinner vil ikke nødvendigvis gi resultatet du er ute etter om strømuttaket er høyt.

Thomas_h skrev On 28.3.2023 at 19.05:

Hvis du skal koble sammen 4 stk lifepo4 batterier anbefales det å koble det med 4(x2) like lange ledninger til en busbar. (F.ex victron lynx). 

Grunnen er ujevn lading og utlading om det kobles "vanlig"

Dette og mer står det i "Victron wiring unlimited".

Ah, litt treg jeg. Busbaren i dokumentet til Victron kan jo være busbaren i fek en Victron Lynx Distributor, som du jo også skrev, bare med lengre ledninger:)
Det blir også veldig ryddig, ja, så to stk er bestilt. Dvs at jeg lager en litt custom løsning, der den ene får kablene fra de  fire lithiumbatteriene, hver med sin sikring. Venstre pluss går videre til forbruk, mens høyre pluss går til Cyrix-en og høyre minus går til shuntensom fulgte med BMV712. Deretter går disse inn i en ny Distributor sin hhv venstre pluss og minus, der de forenes med pluss og minus fra startbatteri og MPPT (som er sikret med hver sine sikringer inn). Uttak motor og generell jording blir da til ut høyre for denne. Dette blir ryddig og bra!
image.png.59a6e3f06b6c3b90b90249541d1cc441.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...