Jump to content

Herdins lakkbeis erfaring?

SørlandetAs

Recommended Posts

Holder på å pusse ned og deretter lakke veggene i båten med Herdins lakkbeis. 

Har testet fargen mahognibrun (713) på den ene veggen, men dessverre så har platene litt skrap etter tidens tann, noe den lakken fremhever. 

Mitt spørsmål er:

Har noen testet ut fargen mørk eik (725)? 

skjuler den litt skavanker bedre siden den er mørkere? 

Eventuelt noen tips til hvordan jeg kan skjule skrap og skavanker best mulig?

Har allerede pusset ned litt, men er tynne plater så er ikke veldig mye jeg får gjort med dype skrap.

46DDC905-00E9-451B-9851-BCCEF48103A3.webp

Redigert av SørlandetAs (see edit history)
SørlandetAs skrev for 5 timer siden:

Dekkbeis vil vel skjule skavanker mer? 

Dekkbeis vl skjule skavanker bedre, men først og fremst fordi dekkbeis er en tynnere form for dekkende maling. Altså en overflatebehandling som er tynn nok til at overflatestrukturen viser gjennom, men ikke tynn nok til å slippe gjennom treets opprinnelige fargevariasjoner, enten det gjelder feil eller årringer/spill i treet. Vil med andre ord ikke gi en fornemmelse av beiset treverk i tradisjonell forstand.

Enten kan man dekke over overflatefeil med dekkende beis/maling, eller så må man godta at feil og hakk er der. Alternativt ta på seg jobben det er å pusse ned overflaten såpass at den blir plettfri.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hakkannen skrev for 16 timer siden:

Dekkbeis vl skjule skavanker bedre, men først og fremst fordi dekkbeis er en tynnere form for dekkende maling. Altså en overflatebehandling som er tynn nok til at overflatestrukturen viser gjennom, men ikke tynn nok til å slippe gjennom treets opprinnelige fargevariasjoner, enten det gjelder feil eller årringer/spill i treet. Vil med andre ord ikke gi en fornemmelse av beiset treverk i tradisjonell forstand.

Enten kan man dekke over overflatefeil med dekkende beis/maling, eller så må man godta at feil og hakk er der. Alternativt ta på seg jobben det er å pusse ned overflaten såpass at den blir plettfri.

Takk for godt svar!!

Jeg har brukt noe tilsvarende som @mariuslinker til på kjøkkenet i hytta. Bortsett fra senestrekk i skulder/nakke (tungt å dra ut), ble resultatet på proffnivå. Jeg kastet inn håndlkæet da Admiralen ville ha samme finish på tak og vegger i resten av hytta. Et produkt det er verd å teste ut.

Bare for å vise hvordan den hvite utgaven blir på vanlig panel (gran):

20200712_182042.jpg.f18c4689eda99099029849130c91df4f.jpg

Kvister og defekter trekker ikke til seg mer og gir fargeendringer. Mens treets struktur skinner greit gjennom.

Redigert av Hulda (see edit history)
marius skrev On 30.3.2023 at 9.42:

Kan jo tipse om https://www.osmonorge.no/dekorvoks. Har brukt dekorvoks til spisebord og diverse andre ting, og er fornøyd med resultatet. På slette flater bruker jeg sikling mellom strøkene.

Hulda skrev On 30.3.2023 at 10.52:

Jeg har brukt noe tilsvarende som @mariuslinker til på kjøkkenet i hytta. Bortsett fra senestrekk i skulder/nakke (tungt å dra ut), ble resultatet på proffnivå. Jeg kastet inn håndlkæet da Admiralen ville ha samme finish på tak og vegger i resten av hytta. Et produkt det er verd å teste ut.

Bare for å vise hvordan den hvite utgaven blir på vanlig panel (gran):

20200712_182042.jpg.f18c4689eda99099029849130c91df4f.jpg

Kvister og defekter trekker ikke til seg mer og gir fargeendringer. Mens treets struktur skinner greit gjennom.

Spennende! Skal sjekke ut! 

Nå har jeg altså ikke brukt Herdins lakkbeis, men jeg har brukt linoljebeis til "brukt" trevirke og spritbeis til lær. I begge tilfeller har jeg brukt rein linolje (eller sprit) til tynning og speing. Teknikken går altså utpå å stryke ut beisen med ei fille, og så gå over med ei anna fille med reint løsemiddel, gjerne i andre handa, umiddelbart. Poenget er å lage "skjolder", som vil virke naturlige, slik som når trevirket får patina. Fargen på beisen vil alltid virke litt feil dersom den blir litt for jevn. Ettersom mitt spesiale er gamle greier, må jeg tone ned nytt virke slik at det ser ut som det er gammelt, gedigent og patinert. Bedre det enn at det ser nytt ut, med riper, ujevnheter og antydning til svartsopp og blåmann. Om lakkbeis: Jeg brukte linoljebeisen primært for toning eller farging, og lakka etterpå, når fargen hadde tørka. Hele skroget på Vosso er farga og olja/lakka slik. Den var grå med svarte flekker, hvitmalingsflekker og blåmann, etter iherdig sliping og malingsfjerning. Fargen som ble brukt på skroget var mørk mahogny...

597991dc18bcf_Vossoakter26.7_17.JPG.e0b69f3f48bb03041f6441365e77f4ed.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...