Jump to content

Tips til bytte av analoge til digitale instrumenter 2010 Suzuki DF175


Kweelhouse

Recommended Posts

Har akkurat fått satt i drift NMEA 2000 nettverk tilknyttet min 2015 DF150. Har dog ikke instrumentet du viser, jeg kjører dataene inn på en relativt ny garmin 7-tommer kartplotter. 

 

Det tok under en time å legge opp nettverket i båten og koble alt sammen, og når jeg slo på strømmen så bare funket alt sammen, helt uten problemer av noe slag. Plug and play, rett og slett. Jeg bestillte kablene som trengs fra USA, prisen ble ca halve i.f.t å kjøpe fra Erling Sande.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
34 minutes ago, emilskj said:

Har akkurat fått satt i drift NMEA 2000 nettverk tilknyttet min 2015 DF150. Har dog ikke instrumentet du viser, jeg kjører dataene inn på en relativt ny garmin 7-tommer kartplotter. 

 

Det tok under en time å legge opp nettverket i båten og koble alt sammen, og når jeg slo på strømmen så bare funket alt sammen, helt uten problemer av noe slag. Plug and play, rett og slett. Jeg bestillte kablene som trengs fra USA, prisen ble ca halve i.f.t å kjøpe fra Erling Sande.

 

De instrumentene jeg har begynner å bli stygge, glassene er grå så jeg bytter heller til digitalt enn å kjøpe samme som er der. Det var bare en tanke om å få tak i Multi instrumentet fra Suzuki, ser at Faria, Kus og Wema også har instrumenter for NMEA 2000. Men om man får alle alarmfunksjonene på de er jeg usikker på.

Jeg har sent forespørsel til Brownspoint "snekkerbod" tipset om så får jeg se hva de kommer opp med.

Ser også at jeg har mulighet til å koble Lowrance HDS5 kartplotter til motoren.

 

Link to post

Dette er svaret jeg fikk fra Brownspoint, kjapp tilbakemelding:

 

You can indeed get data to your MFD but you can Not use a Suzuki Digital gauge for your motor as all of the current digital gauges Suzuki produces are compatible with 2013 and newer.

You will need the following

990c0-88149-357 interface cable

990c0-88136 SMIS to SDS adaptor

Garm0101144200 Garmin NMEA starter kit (this will work with any NMEA units)

 

Link to post

Interface og adapter er samme delenummer som jeg brukte på min 2015-modell. Resten er standard NMEA2000-utstyr som du kjøper hvor som helst. 

 

Jeg har valgt å beholde de analoge instrumentene, nettopp pga alarmproblematikken. Hvis du kutter ut dem i sin helhet, kan man ikke da skippe adapteren, og koble interfacet rett på instrumentporten på motor, eller har jeg misforstått?

 

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
2 minutes ago, emilskj said:

Interface og adapter er samme delenummer som jeg brukte på min 2015-modell. Resten er standard NMEA2000-utstyr som du kjøper hvor som helst. 

 

Jeg har valgt å beholde de analoge instrumentene, nettopp pga alarmproblematikken. Hvis du kutter ut dem i sin helhet, kan man ikke da skippe adapteren, og koble interfacet rett på instrumentporten på motor, eller har jeg misforstått?

 

 

 

Fikk akkurat mail igjen om at det var oppgitt feil delenummer på interface:

Part No: 990C0-88149-294
Brand: Suzuki 990C0-88149-294
2008 to 2012

 

Jeg tenker å prøve ut Faria MG3000 som har spec med motor alarm via NMEA 2000, om man skal skippe adapter vet jeg ikke.

 

 

Link to post

Forøvrig, finner det nesten rart om ikke noen har laget en dings for å koble til som gir deg varsellampene og alarm i en egen liten enhet, nettopp for bruk med multifunksjonsdisplay? Men finner ikke noe slikt ved kjapp googling. Mulig MFD har innebygd alarmfunksjonalitet? Har som sagt bare så vidt sett på det, men var mulig å stille inn en hel haug med grenseverdier på mitt i alle fall. Tenkte ikke over det da, men det er mulig det har sammenheng med alarmfunksjon. Skal forhåpentligvis klå litt mer på dette systemet i kveld, kan prøve å sjekke.

 

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
5 minutes ago, emilskj said:

Forøvrig, finner det nesten rart om ikke noen har laget en dings for å koble til som gir deg varsellampene og alarm i en egen liten enhet, nettopp for bruk med multifunksjonsdisplay? Men finner ikke noe slikt ved kjapp googling. Mulig MFD har innebygd alarmfunksjonalitet? Har som sagt bare så vidt sett på det, men var mulig å stille inn en hel haug med grenseverdier på mitt i alle fall. Tenkte ikke over det da, men det er mulig det har sammenheng med alarmfunksjon. Skal forhåpentligvis klå litt mer på dette systemet i kveld, kan prøve å sjekke.

 

image.png.0aa899dc1c9851d2ed5e6ca38ff7d5cf.png

Har denne fra Faria

Link to post

Jepp, noe sånt jeg kunne tenkt meg, men aner ikke om den er "plug and play" på suzuki. I så fall spår man jo 100% fritt i.f.t instrumentering. Ønsker meg egentlig et 9-tommer til kart og ekkolodd slik at 7-tommeren kan være dedikert instrumentskjerm, men det er utsatt pga midlertidig innkjøpsstop:giggle:

 

Blir spennende å se når du får din løsning opp å gå!

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
18 minutes ago, emilskj said:

Jepp, noe sånt jeg kunne tenkt meg, men aner ikke om den er "plug and play" på suzuki. I så fall spår man jo 100% fritt i.f.t instrumentering. Ønsker meg egentlig et 9-tommer til kart og ekkolodd slik at 7-tommeren kan være dedikert instrumentskjerm, men det er utsatt pga midlertidig innkjøpsstop:giggle:

 

Blir spennende å se når du får din løsning opp å gå!

Jeg sjekka akkurat prisen på interface hos Suzuki i Trondheim og den kosta litt over 2000 kroner, synes ikke det var så ille.

Jeg tenker å oppgradere til en Lowrance HDS 9.

 

Så har jeg funnet ett Wema instrument

 

In addition to the tachometer, the NMEA2000 tachometer has many essential functions for your motor management. This makes many other instruments unnecessary. Instrument finished with stainless steel bezel and comes with 1 meter NMEA2000 drop cable. IP67, Anti-fog glass, UV and salt water resistant, Red backlighting, Tachometer, Trim/tilt, Fuel usage and level, Engine temperature, Oil pressure, Hour, Voltage, Engine warning, Instrument diameter Ø 97mm

 

 

image.png.71e42b5702000591e316bbb3fdfe40ab.png

 

Link to post

Betalte vel 120 dollar for interfacet, men det var med en annen dollarkurs enn i dag....

Men med det instrumentet og en lowrance 9-tommer skulle du i alle fall ha dekt opp alt.

 

Sitter å klår på garmin nå, og kan sette alarmer på egendefinerte nivå på alt hva hjertet begjærer, langt mer enn orginalinstrumentet. Så å kaste ut alle instrumenter å la garmin gjøre jobben rykket nettopp et hakk nærmere.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
2 hours ago, abbor said:

Feilkoder får en bare på Suzuki instrumenter og på Lowrance og Simrad MFD. 

 

Så alternativene er Suzuki analogt instrument eller Suzuki C10. 

Ok, da kan jeg vel kjøre det på min Lowrance HDS 5 ?

Link to post
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...