Jump to content

Hvit eksos på Daf 615M


Guest

Recommended Posts

Hei har nett skrud på turbo på motorer. men ser den ryker hvit....Kan dette vere toppakning? Motor er fersk vanns kjølt og væske nivå er ok. Olje er bra ikke spor til vann/frostvæske. Ligger på ca 60-70 grader på kjøle temp. Det som er er at begge motorene ryker hvitt.. Vet varmeveksler på den ene må ha service. Kan dette være noe annet en toppakning? Vet turboer er dårlege og har bestilt nye. Har bare monter med tanke på at båt må flyttes til påsken. men ble usikker på det med hvit eksos. 

Link to post

Hvor mye hvit eksos?

 

Det er ikke uvanlig at eksosen ser hvitere ut om våren pga kald og fuktig luft. Det pleier å være opptil flere tråder om dette temaet hver vår, et like sikkert vårtegn som at tjelden er tilbake. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Er det skjedd plutselig? Noe du har gjort på BEGGE motorene når dette oppstod?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

har byttet ut rusta eksos flens fra turbo til resten av eksos anlegg. vet turboer er dårlege. så har bestilt nye.  vet motor røk mye da jeg kjøpe båt men da mere blålig eksos. nå er den tykk kvit selv når motor har fått god temp. og gått ca 1 times tid. tenker først toppakning men skal jo mye til at den ryker på 2 motorer samtidig. og olja er god ikke tegn til annen væske. og væskenivået i kjøle system er det samme som i fjord. kan heller ikke se noe tydlige lekkasjer osv. skal bytte ut olja og kjølevæske når nye turboer kommer og blir montert.

Link to post

Den røyken ser ut som ufullstendig forbrenning. Kan ha mange årsaker. For lav temperatur,altså at den gir seg når motor er varm. Kan være vanndamp,dårlig kjøling i sjøvannskrets. Som Hulda sier,kan være dieseltåke. Det burde kunne luktes. Som en primus som ikke tenner. Om ikke du har forutsetninger for å vurdere dette,er det sikkert billigst å få hjelp. Dyrt å overhale alt mulig på måfå. Dette et  velment råd,og ikke en sur kommentar. Det kan og være ustilte ventiler,slitte stempelringer,utslitte ventiltetninger. Om det gir seg når motoren er varm,og belastes,kan det være billigst å leve med det.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

ser ut som det er olje fra turbo vet turboer måtte overhalest ved salg men får ikke deler bestilt. Har nett fått levert 2 nye venter bare på diverse pakninger osv. Ser ut som smøreolje til turbo går rett ut i eksos pga gåen pakning inni turbin hus. da det kommer olje inn I turbo men så og si ikke noe på retur. Kjørte motor uten å koble til olje retur og komme ikke olje ut men vet det kommer olje inn. rensa eksos og turbin hus før det ble montert og nå er begge sidene neste like møkkete som før. så skal se kva som skjer men nye turboer.  Turboer fra 1969 som står på nå (Orginale til motor) har vist nokk aldri vore til vedlikeholde / overhaling. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...