Jump to content

Epoksy + gelcoat = sant

5nacks

Recommended Posts

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Har du forsøkt selv? Om du ikke har forsøkt selv, så gjør det. Jeg har forsøkt det på ganske mange skader, og det er ikke riktig det du skriver. Den seige hinna er så tynn, at den er borte straks du begynner å slipe.

Ble tipset av Glomma Båt om dette, de bruker voks kun når de skal bruke den i skott osv, som ikke skal slipes og poleres etterpå. 

Nå kan det jo hende at det er forskjell på type gelcoat, det vet jeg ikke noe om. Jeg handler hos Glomma Båt, og tror det er Reichold de bruker.

Ja, vi prøver på hvert eneste lurs vi holder!?

Tror ikke kvalitet på gelcoat er så veldig forskjellig at det har noe å si. 
Men krymp under herdeprosessen er det både med og under herdeprosessen og vi bygger derfor litt høyere på områdene vi legger gelcoat på. Vi snakker jo ikke om flerfoldige millimeter høyere. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 40 minutter siden:

Ja, vi prøver på hvert eneste lurs vi holder!?

Tror ikke kvalitet på gelcoat er så veldig forskjellig at det har noe å si. 
Men krymp under herdeprosessen er det både med og under herdeprosessen og vi bygger derfor litt høyere på områdene vi legger gelcoat på. Vi snakker jo ikke om flerfoldige millimeter høyere. 

Ok, da er det rart at vi har såpass forskjellige erfaringer.

Du snakker om krymp, vet ikke hvorfor du blander inn det, krymper vel ikke mer eller mindre med eller uten voks?

Det jeg svarer på er at det går helt fint uten voks i siste strøk. Jeg brukte det før, inntil jeg var ute hos de som driver med dette i stor skala daglig, og de fortalte og viste at de droppet det. Ble overrasket over hvor lett det klebrig laget forsvinner med en lett tørk med acetone og sliping.

Siden jeg ikke sprøyter (noe du som er proff sikkert gjør) så må jobben uansett slipes en del...

Ingen som har nevnt Peel-Ply i denne tråden? :-)

Peel-ply kan legges som siste lag når man legger epoksy og glassfiber, for så å rives vekk når epoksyen er herdet.  Da kan man oppnå tre ting, en jevn og pen overflate, "amine blush" blir med peel-ply'en, og overflaten blir ru slik at hva man nå enn prøver å legge på toppen får godt med feste uten behov for noe ekstra sliping.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

24 minutes ago, tobixen said:

Ingen som har nevnt Peel-Ply i denne tråden? :-)

Peel-ply kan legges som siste lag når man legger epoksy og glassfiber, for så å rives vekk når epoksyen er herdet.  Da kan man oppnå tre ting, en jevn og pen overflate, "amine blush" blir med peel-ply'en, og overflaten blir ru slik at hva man nå enn prøver å legge på toppen får godt med feste uten behov for noe ekstra sliping.

Bra tips! Det skal jeg sjekke ut til neste prosjekt. Skal flytte og støpe igjen noen hull på siden av pidestallen :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...