Eika
Tung DA maskin på gelcoat, stakkars skuldre og stakkars psyke når resultatet bare blir så som så etter timesvis med arbeid
Det eneste som gjelder på gelcoat er en roterende maskin. Ta dere en tur innom hvilke som helst båtopplag, det er INGEN proffe som bruker DA maskiner. Åssen vet jeg dette? Har vært innom 5-6 opplag med 300+båter å jobba. Hvorfor ? De er lite effektive, resultatet blir aldri 110% og vibrasjonene gir fort senebetennelse når man skal jobbe med de timesvis.
hvis dere vil finne opp hjulet på nytt, så skal dere få lov til det. Men jeg er lat og kjører på med det jeg VET fungerer best muligt med minst mulig belastning for kroppen
så for min del, velger jeg heller en roterende maskin fra 1852 marine til 700kr enn en 7000kroners DA maskin fra Rupes. Men jeg har blitt glad i milwaukee maskinene mine, har rubba og polert noen tusen fot med de :)
og batteri? Nei, det får bilgutta holde på med. Jeg liker ikke undermotoriserte redskaper som må presses til enhver tid. Da dreper man maskinene ganske fort
så etter mine meninger og erfaringer, så er en batteridrevet Ryobi maskin rein søppel, helt ubrukelig og mange andre negative ting. Det er hvertfall ikke noe jeg er villig til å bruke så mye som en utgått 50øring på
Så om dere hører på hva jeg som en lykkelig amatør med noen tusen fots erfaring sier eller om dere hører på youtube/internett/salgs "proffer" som rubber og polerer 50fot i året, får være opp til dere. Uansett ønsker jeg dere lykke til med båtpussen :)
til slutt må jeg bare si: ALDRI stol på en selger. Hva er jobben demmes ? De står i butikken hele dagen og finpusser tunga si, de leser brosjyrene sånn at når det kommer en kunde så kan de prate på en måte som vekker nok tillitt hos kunden siden man høres meget erfaren ut. Men i realiteten så har de aldri prøvd det de skryter opp i skyene