Jump to content

Volvo Penta D3 - luft i diesel systemet ?


Balde

Recommended Posts

Når jeg tok opp båten i fjor høst startet den og gikk som en klokke. Da hadde jeg byttet lufteskrue og kopperpakning og trekt godt til både skruen og filteret. Var sikker på problemet ble løst da. Når jeg skulle starte båten når i mars ville den ikke. Jeg begynte som vanlig lufte, men så ikke mye luft. Siden jeg hadde trekt lufteskruen noen ganger ble den nok trekt over gjenger. Jeg kjøpte ny mekanisk pumpe hos Volvo Penta, men den jeg nå fikk hadde automatisk lufting (altså ingen lufteskrue). Jeg drenerte grovfilteret, men der var det bare ren diesel (ikke tegn til vann), byttett filterinnsats i grovfilteret og trekte godt til. Så byttet jeg hovedfilteret, trekte godt til så det ikke skulle trekke inn noe luft. Pumpet noen ganger på den mekaniske pumpen, men det ble ikke noen motstand. Siden dette er automatisk lufting tenkte jeg at dette ikke skulle bety noe og jeg prøvde starte. Men nei, den ville ikke tenne. Prøvde 3-4 ganger uten at det hjalp. Fikk ingen alarmer i EVC - No Fault. Vet ikke om det er en spesiell prosedyre man må gå gjennom etter man har byttet fra "manuell" lufteskrue til automatisk (selvlufting). Er det noen som har noe gode råd? Jeg har en VP D3 160AA som er justert opp til 190HK.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...