Sørlandet2
Hmmm, ja ikke godt å vite om dine pensjonsdrømmer vil gå i oppfyllelse.
Spennende ting Evoy driver med, men usikker om det er de som kommer til å levere motor til deg om fem år til en folkelig pris. Ser de hadde en omsetning på 9.1 mil i 2021. Med andre ord ikke så stor omsetning. Jeg har inntrykk at mange av deres kunder er bedrifter som har stor betalingsvilje (oppdrettsnæring), som ønsker en grønn profil. De er også en kundegruppe som er godt egnet til elektrisk motor. De brukes ofte daglig. Ofte mange timer årlig, så investeringen kan forsvares. Lett og bygge infrastruktur for lading. Fritidsbåtmarkedet er jo ganske andelenes. De står stort sett i ro, og når sola skinner og det er ferie skal det brukes mye, i alle retninger, uten for mye planlegging.
Deres produkter er vel også basert på ombygde fosilmotorer. Dyrt. Jeg har ikke troa på at dette blir bra før det masseproduseres motorer dedikert for eldrift. Med andre ord elmotoren må være under vann, uten girkasse, for bedre effektivitet og ytelse. Ser Mercury nå kommer med en liten elmotor. Usikker om dette er seriøs satsing, eller kun for å fremstå som litt grønnere. Slik bilbransjen var for 20 år siden(og noen fortsatt er..).
Jeg tror forøvrig ikke påhenger på et konvensjonelt planende skrog er løsningen heller. For ueffektive skrog skal en få noe fart på de. Men det er jo en det produsenter som har effektive skrog/motorer, som jeg tror er i retning fremtiden.
Jeg har litt inntrykk at dette er pioner-virksomhet. Litt som Think var for el-bil for 20-30 år siden.
Jeg pensjonerer meg om 10 år. Kanskje da? ? Det finnes jo noen interesante alternativer i dag. Men det ser foreløpig ut i å bli i snekkefart. . Eller fryktelig dyrt.