Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Typegodkjenningsskiltet er omtrent uleselig, men på siden til produsenten står det at den er godkjent for åtte personer (det er vel 80 kilo per person, som med bil, altså 640 kilo nyttelast?), pluss 200 hesters motor og 180 liters tank, så det er nok ikke så ille som du tror. Jeg klarer meg fint med korteste rekkevidde, 18 nautiske mil er mer enn jeg tror jeg har kjørt på en dag siden jeg fikk båten. Da veier batteriet 175 kilo mer enn drivstofftanken (jeg har en 25 liters reservetank, i tilfelle det skulle bli problemer med hovedtanken). Dermed er nyttelasten nede i 440 kilo, for å ta hardt i og trekke for det som måtte være av ekstra greier til batteri og motor.  Motorene veier omtrent det samme, ser det ut som. Trekker vi fra fruen og meg, vil det si at det blir 280 kilo (nei, jeg spesifiserer ikke hvem som veier hva! :giggle:), og de krepseteine vi bruker, veier 3,6 kilo hver. Jeg skal si fra den dagen jeg får lyst til å legge nesten 80 krepseteiner i båten! :lol: Så de 12 krepseteinene og to havteinene, pluss tau og lodd veier nok maks 100 kilo, og fullere kjører vi aldri med båten. Den marginen på 180 kilo til bagasje kan jeg leve med.

 

Men prisen er som sagt en helt annen greie, med det nivået den ligger på nå, er det selvsagt helt uaktuelt før fruen vinner i Lotto. Selv om jeg må bytte motor i løpet av de neste ti årene, heller det nok mot en pent brukt Suzuki DF 140 til, eller noe sånt. 140-en er helt grei til båten, toppfart rundt 30 og marsjfart med 1,2 liter per nautisk mil på 25. Jeg hadde, som overskriften sier, trodd at de ville synke fortere i pris, men det ser ikke sånn ut. Mercurys nye blir nok også dyre i forhold til hestekrefter. Akkurat når det gjelder å selge igjen er det ikke noe aktuell problemstilling, hvis jeg først fikk et sånt system i båten, ville det blitt der til båten eller jeg selv ramlet fra hverandre, akkurat som planen er med elbilen vår. Vi bytter ikke den ut før den er så nedkjørt at den er praktisk umulig å fikse videre på eller bruke.

Mastiff

Mastiff

Typegodkjenningsskiltet er omtrent uleselig, men på siden til produsenten står det at den er godkjent for åtte personer (det er vel 80 kilo per person, som med bil, altså 640 kilo nyttelast?), pluss 200 hesters motor og 180 liters tank, så det er nok ikke så ille som du tror. Jeg klarer meg fint med korteste rekkevidde, 18 nautiske mil er mer enn jeg tror jeg har kjørt på en dag siden jeg fikk båten. Da veier batteriet 175 kilo mer enn drivstofftanken (jeg har en 25 liters reservetank, i tilfelle det skulle bli problemer med hovedtanken). Dermed er nyttelasten nede i 440 kilo, for å ta hardt i og trekke for det som måtte være av ekstra greier til batteri og motor. Trekker vi fra fruen og meg, vil det si at det blir 280 kilo, og de krepseteine vi bruker, veier 3,6 kilo hver. Jeg skal si fra den dagen jeg får lyst til å legge nesten 80 krepseteiner i båten! :giggle: Så de 12 krepseteinene og to havteinene, pluss tau og lodd veier nok maks 100 kilo, og fullere kjører vi aldri med båten. Den marginen på 180 kilo til bagasje kan jeg leve med.

 

Men prisen er som sagt en helt annen greie, med det nivået den ligger på nå, er det selvsagt helt uaktuelt før fruen vinner i Lotto. Selv om jeg må bytte motor i løpet av de neste ti årene, heller det nok mot en pent brukt Suzuki DF 140 til, eller noe sånt. 140-en er helt grei til båten, toppfart rundt 30 og marsjfart med 1,2 liter per nautisk mil på 25. Jeg hadde, som overskriften sier, trodd at de ville synke fortere i pris, men det ser ikke sånn ut. Mercurys nye blir nok også dyre i forhold til hestekrefter. Akkurat når det gjelder å selge igjen er det ikke noe aktuell problemstilling, hvis jeg først fikk et sånt system i båten, ville det blitt der til båten eller jeg selv ramlet fra hverandre, akkurat som planen er med elbilen vår. Vi bytter ikke den ut før den er så nedkjørt at den er praktisk umulig å fikse videre på eller bruke.



×
×
  • Create New...