Jump to content

Lurer på om jeg må endre pensjonistplanene - jeg trodde Evoys elmotorer ville synke fortere i pris!


Mastiff

Recommended Posts

Har kikket litt på sidene evoy.no. 
 

Hadde vert fint å erstatte min påhenger på 300 hk med el. 
For å få 73nm rekkevidde. Ca tre timer. Må jeg ha en batteripakke på 252kwh batteripakke(ja krever mye energi å flytte båt)og elmotor på 300hk. Pris 2.6 milioner og ca 1800 kg. Usikker om båten i det hele tatt ville holdt seg over vann.. 
 

Spennende greier. Men for meg så tror jeg ikke dagens løsning med å bytte ut bensin-påhenger med el-påhenger fungerer. Dagens planende båter er for tungdrevet, samt el-påhenger har for dårlig effektivitet, samt batteriene for dyre, tunge og for dårlig effektivitet. Fin båt Moss havn har fått. Håper det tilfredsstiller deres ønsker og behov. Bra det er noen som sørger på fremdrift i denne teknologien. 

Link to post
Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Dagens planende båter er for tungdrevet, samt el-påhenger har for dårlig effektivitet, samt batteriene for dyre, tunge og for dårlig effektivitet. Fin båt Moss havn har fått. Håper det tilfredsstiller deres ønsker og behov. Bra det er noen som sørger på fremdrift i denne teknologien. 

Akkurat. Det må selges et visst antall før de har fått ordentlig dreisen på det, antar jeg. Imens blir det nok noen år til med bensin og diesel, jeg er redd jeg kan bli nødt til å kjøpe en påhengs til som går på gamle dinosaurer før jeg kommer så langt som til noe elektrisk. For båten tror jeg aldri jeg kommer til å ha lyst til å bytte. Og en alubåt beregnet som arbeidsbåt burde være noe i retning av evigvarene med mitt bruk!

Link to post
abbor skrev 11 minutter siden:

En hybrid utenbordsmotor hadde vært interessant, bensin når en skal forflytte seg over lengre strekninger i plan og elektrisk for skrogfart og lavere. 

FNM har jo alt hybrid til deres diesel motorer.

Har ikke brukt tid å sjekke ut så mye om det. Men en får kjøpt dem via Junker i Kristiansand.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Forstår ikke helt dette ønsket om batteribåter. Om man ikke skal langt er det jo fint fra er egoistisk synspunkt (mindre vedlikehold og lavere driftskostnader). Men fra et miljø eller klimaperspektiv får jeg det ikke til å gå opp. Du skal bruke båten mye for at det skal lønne seg for miljøet - og selv da lønner det seg egentlig ikke: Det meste av komponentene og mineralene i batteri og motor er sterkt begrenset. Det er derfor bedre om eksempelvis forbrenningsbiler blir erstattet med batteribiler enn hvis båter som går mye mindre blir det. Sett heller en pinne i båten om du er bekymret for utslipp. 
 

Når det gjelder kostnad kan det jo bli noen reduksjoner, men se på batterikostnad til biler. Det er det bare å se langt etter prisras så lenge innsatsfaktorene er dyre. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

@Havelle For min del er det tre ting. To av dem er samme årsak som at jeg byttet til elbil for halvannet år siden: Det er VELDIG mye billigere i driftskostnader. Før strømstøtte fylte jeg halv tank i går på husveggen, det kostet under 50 kroner med nettleie, men før strømstøtte, så jeg vil tippe rundt 40 kroner. Det er da nok til å kjøre 15 mil med denne temperaturen, 20 mil i ti grader og opp. Jeg bruker nå båten én til to ganger i uka hele året, mer om sommeren. Når jeg blir pensjonist, kommer jeg til å bruke den minst dobbelt så mye, kanskje mer. Da blir det en god del forskjell i driftsutgifter, og jeg vil tro det blir nok til at det også blir et positivt klimaregnskap med så mye bruk, selv om det ikke er avgjørende for meg, jeg bruker lite fra før av, flyr nesten aldri, drar aldri til Syden og kjører altså elbil til daglig.

 

Den andre grunnen er utgiftene til service og vedlikehold. De er en bagatell på elbilen i forhold til Volvo XC60 dieselbilen jeg hadde før. Det samme gjelder garantert elektriske båtmotorer. Og batteriene varer veldig lenge, en bil av samme typen som min har gått 234 000 som drosje i Helsinki (stort sett uten lynlading, som tar mer på batteriet), og den har bare tapt drøyt 8 % batterikapasitet!

 

Den tredje grunnen er dem samme grunnen som gjorde at jeg etter å ha testet Volvo XC40 Recharge, BYD Tang, et par VW og Audi og Tesla Y landet på en halvannet år gammel Mercedes EQC som hadde gått 16 000 da jeg kjøpte den, og som da ikke var betydelig dyrere enn de andre: støy. Eller fraværet av støy. Jeg liker at ting bråker minst mulig, og Tesla Y bråkte mer i 100 som Mercedesen bråkte i 150. Ved lavere hastigheter var det også mye forskjell. Når jeg står og kjører båten min i styrehuset, så er jeg halvannen meter foran påhengsen, og jeg må bruke ørepropp på høyre øre, som er lydfølsomt på grunn av øresus, en hørselsskade etter uforsiktig omgang med salonggevær i ungdommen. Så for meg vil det være en drøm å kunne suse bortover i 25-30 knop uten annen lyd enn den fra sjøen.

 

Var det en god nok forklaring? Den var iallfall lang nok... :giggle:

Link to post

Vi har to elbiler. Hadde elbil før dette også. Bare tull og tøys at det redder verden. På den ene premium-merke-bilen har jeg også byttet batteriet det første året - altså produksjons utslipp på 2 batterier før det har gått ett år. Men moderne er det. Neste biler blir nok også elbiler. (Vår første elbil tapte 16 prosent batterikapasitet på 4 år, så batteriene holder normalt lenge).

 

Hvis det for trådstarter er utslippsfritt som gjelder - er tradisjonell vindkraft (seil) uaktuelt?

Link to post

@nordan family 27 Det funker litt dårlig med teinefiske, ja. Særlig krepsefiske ser jeg for meg at det kan være problematisk å få ut lenka i den retningen jeg vil... Og hvis du leste posten rett over (noe jeg antar at du ikke gjorde, for da ville du ikke spurt), så var ikke utslippene med på lista over de tre tingene jeg er ute etter, støy, vedlikeholdskostnader og driftskostnader. 

Link to post
Mastiff skrev On 4.4.2023 at 8.33:

samme årsak som at jeg byttet til elbil for halvannet år siden: Det er VELDIG mye billigere i driftskostnader.

Forutsatt at du kan kjøpe strøm til samme pris som hjemme! Skal du kjøpe strøm på kommersiell lader er det for tiden billigere å fylle bensin! :smash:

Har ladehybrid bil og har regnet på det. Ved 21,00 kr pr liter og 6,30 kr pr kWh er energiutgift pr. mil lik med min bil.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

@Jens_P Ja, det kommer an på hvor du "fyller", hjemmelading med strømstøtte er det ingenting av andre biltyper som er i nærheten av å måle seg med. Og for min del det er vel rundt 95 % hjemme på bilen, og vil bli 100 % hjemme på båten. Jeg måtte sist lynlade i oktober i fjor (Ad Infinitum/Beyond the Black/Butcher Babes/Amaranthe på Sentrum Scene), da jeg bare nesten rakk fram til min brors leilighet i Oslo (med ladeplass i garasjen) på ladingen hjemmefra, og jeg lader ved Haugesund når jeg kjører til Bergen fra Mandal (sist var på Beyond the Gates med Mercyful Fate og Candlemass som de store trekkplasterne). Gjennomsnitttlig har jeg vel 5-10 ladinger på noe annet sted enn hjemme i løpet av et år. Men en kompis som kjørte fra Stavanger til Oslo i forrige uke kom ned i en helt grei pris på lynladingen på Eons ladestasjoner, med Tesla som en god nummer to. Eon var vel rundt 4 kroner kWh.

Link to post

Det kommer jo veldig an på hva man bruker båten til. Jeg drar ut på fisketurer og trekker og setter teiner innenfor 20 minutters kjøring fra hytta. Det er nok mest sånt bruk en elbåt funker til. Selv om det fins unntak, denne kom faktisk forbi hytta her akkurat nå, og den er elektrisk (med rekkeviddeforlenger, men eieren sier i en artikkel jeg fant på nett at han sjelden bruker den):

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to post
Mastiff skrev On 4.4.2023 at 8.33:

@Havelle For min del er det tre ting. To av dem er samme årsak som at jeg byttet til elbil for halvannet år siden: Det er VELDIG mye billigere i driftskostnader. Før strømstøtte fylte jeg halv tank i går på husveggen, det kostet under 50 kroner med nettleie, men før strømstøtte, så jeg vil tippe rundt 40 kroner. Det er da nok til å kjøre 15 mil med denne temperaturen, 20 mil i ti grader og opp. Jeg bruker nå båten én til to ganger i uka hele året, mer om sommeren. Når jeg blir pensjonist, kommer jeg til å bruke den minst dobbelt så mye, kanskje mer. Da blir det en god del forskjell i driftsutgifter, og jeg vil tro det blir nok til at det også blir et positivt klimaregnskap med så mye bruk, selv om det ikke er avgjørende for meg, jeg bruker lite fra før av, flyr nesten aldri, drar aldri til Syden og kjører altså elbil til daglig.

 

Den andre grunnen er utgiftene til service og vedlikehold. De er en bagatell på elbilen i forhold til Volvo XC60 dieselbilen jeg hadde før. Det samme gjelder garantert elektriske båtmotorer. Og batteriene varer veldig lenge, en bil av samme typen som min har gått 234 000 som drosje i Helsinki (stort sett uten lynlading, som tar mer på batteriet), og den har bare tapt drøyt 8 % batterikapasitet!

 

Den tredje grunnen er dem samme grunnen som gjorde at jeg etter å ha testet Volvo XC40 Recharge, BYD Tang, et par VW og Audi og Tesla Y landet på en halvannet år gammel Mercedes EQC som hadde gått 16 000 da jeg kjøpte den, og som da ikke var betydelig dyrere enn de andre: støy. Eller fraværet av støy. Jeg liker at ting bråker minst mulig, og Tesla Y bråkte mer i 100 som Mercedesen bråkte i 150. Ved lavere hastigheter var det også mye forskjell. Når jeg står og kjører båten min i styrehuset, så er jeg halvannen meter foran påhengsen, og jeg må bruke ørepropp på høyre øre, som er lydfølsomt på grunn av øresus, en hørselsskade etter uforsiktig omgang med salonggevær i ungdommen. Så for meg vil det være en drøm å kunne suse bortover i 25-30 knop uten annen lyd enn den fra sjøen.

 

Var det en god nok forklaring? Den var iallfall lang nok... :giggle:

Veldig gode grunner!

 

I et land som Norge vil nok strøm fra huset alltid være rimeligere enn bensin - men det hjelpes jo av at du får en stor andel av strømkostnadene tilbake fra staten, som også over dobler prisen på bensin. 
Om det lønner seg i lengden er det kun du som kan regne ut - jo mer man bruker båten jo mer vil det vel lønne seg. Men vær obs på at det vil avhenge av hvor du lader båten.

 

Håper det ordner seg og du får drømmebåten :)

 

 

Link to post
Mastiff skrev for 23 timer siden:

@Havelle Takk for det! Jeg leste i går at det skumles om bensinpriser på 50 kroner literen i en rapport, da vil det jo i så fall lønne seg ganske mye fortere...

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/f517f097ff11468fbb8087f6bc981c43/felles-svar-prioppdrag-310323/klimabaner.pdf

Absolutt. 
Nå er det vanskelig å spå, i alle fall om fremtiden, men denne rapporten er vel mer som IEAs "Net Zero" - en beskrivelse av hvor vanskelig det vil være å oppnå klimamål og ikke (som i alle fall denne vel er tydelig på) en anbefaling eller spådom.

 

PS: Energipriser henger ofte sammen, så med så høye priser på petroleum ville neppe sprømprisen vært på et menneskelig nivå.

Link to post

Jeg tror nok at det er snakk om avgifter, ikke egentlige priser, så da vil neppe strømmen henge på like mye. Men uansett, det kan jo godt være at det er syntetisk drivstoff som om ti år, lagd med karbonfangst og -lagring, løser hele problemet. Eller så kjøres det opp karbonslukere (det er vel i gang prøveprosjekter, blant annet i Sveits) med lagring i havbunn og fjell. Aldri godt å vite hvordan framtiden utvikler seg, de som prøver å spå, tar stadig feil. Som IBMs strålende "det er nok et marked for fem datamaskiner på verdensbasis" (1943), DECs "det er ingen grunn til at folk vil ønske seg en datamaskin i hjemmet" (1977) eller Microsofts "om to år er problemet med søppelpost løst" (2004).

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Du skal kjøre noen liter bensin igjennom og vedlikeholde noen år før dette kan lønne seg. Jeg tror du rekker å bli pensjonist mange ganger før økonomien i dette går opp.

Og en moderne 4t påhenger produserer lite støy.

 

Om du i hele tatt får konseptet til å gå opp.

Det essensielle er den vekten båten er godkjent for.

Du kan summere vekten av motoren og bensin, og vurdere det opp mot vekten av batteri og el-motor og se hvilken rekkevidde du får.

Om du er ekstra ivrig kan du ofre litt av nyttelasten også, man da får du med deg færre teiner og mindre kreps.

 

Ta et bilde av typegodkjenningsskiltet så går det å gjøre praktiske regneeksempler.

Men, jeg tror ikke du vil like resultatet. 

 

En annen ting er at om det finnes batteriteknologi med forbedret energitetthet om noen år, vil den teknologien du putter inn i dag være gammeldags og umulig å selge. Samme om prisen på batterier mot alle odds skulle falle dramatisk.

Link to post

Typegodkjenningsskiltet er omtrent uleselig, men på siden til produsenten står det at den er godkjent for åtte personer (det er vel 80 kilo per person, som med bil, altså 640 kilo nyttelast?), pluss 200 hesters motor og 180 liters tank, så det er nok ikke så ille som du tror. Jeg klarer meg fint med korteste rekkevidde, 18 nautiske mil er mer enn jeg tror jeg har kjørt på en dag siden jeg fikk båten. Da veier batteriet 175 kilo mer enn drivstofftanken (jeg har en 25 liters reservetank, i tilfelle det skulle bli problemer med hovedtanken). Dermed er nyttelasten nede i 440 kilo, for å ta hardt i og trekke for det som måtte være av ekstra greier til batteri og motor.  Motorene veier omtrent det samme, ser det ut som. Trekker vi fra fruen og meg, vil det si at det blir 280 kilo (nei, jeg spesifiserer ikke hvem som veier hva! :giggle:), og de krepseteine vi bruker, veier 3,6 kilo hver. Jeg skal si fra den dagen jeg får lyst til å legge nesten 80 krepseteiner i båten! :lol: Så de 12 krepseteinene og to havteinene, pluss tau og lodd veier nok maks 100 kilo, og fullere kjører vi aldri med båten. Den marginen på 180 kilo til bagasje kan jeg leve med.

 

Men prisen er som sagt en helt annen greie, med det nivået den ligger på nå, er det selvsagt helt uaktuelt før fruen vinner i Lotto. Selv om jeg må bytte motor i løpet av de neste ti årene, heller det nok mot en pent brukt Suzuki DF 140 til, eller noe sånt. 140-en er helt grei til båten, toppfart rundt 30 og marsjfart med 1,2 liter per nautisk mil på 25. Jeg hadde, som overskriften sier, trodd at de ville synke fortere i pris, men det ser ikke sånn ut. Mercurys nye blir nok også dyre i forhold til hestekrefter. Akkurat når det gjelder å selge igjen er det ikke noe aktuell problemstilling, hvis jeg først fikk et sånt system i båten, ville det blitt der til båten eller jeg selv ramlet fra hverandre, akkurat som planen er med elbilen vår. Vi bytter ikke den ut før den er så nedkjørt at den er praktisk umulig å fikse videre på eller bruke.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

@Akvanauten Jeg ble nysgjerrig da du sa det og måtte se om havnesjefen i Moss hadde ei kone som heter Gretha, men jeg finner bare en facebookvenn som ser ut til å være mer mine foreldres generasjon enn havnesjefens generasjon. Men hun var til gjengjeld ordfører i Moss fra 1995 til 2003 og har postet flere havnerelaterte ting på sin Facebook-konto, så du skal ikke se bort fra at det er en sammenheng! Og det var dagens cyberstalking... :lol:

Link to post
Mastiff skrev for 2 timer siden:

@Akvanauten Jeg ble nysgjerrig da du sa det og måtte se om havnesjefen i Moss hadde ei kone som heter Gretha, men jeg finner bare en facebookvenn som ser ut til å være mer mine foreldres generasjon enn havnesjefens generasjon. Men hun var til gjengjeld ordfører i Moss fra 1995 til 2003 og har postet flere havnerelaterte ting på sin Facebook-konto, så du skal ikke se bort fra at det er en sammenheng! Og det var dagens cyberstalking... :lol:


Jeg vet ikke om det er en sammenheng her, men jeg tenkte at det kanskje, muligens var en gest til en Gretha Thunberg i Sverige???

 

Edit: Jeg ser nå at Thunberg skriver Greta uten H, så det er mulig jeg ser en sammenheng som ikke finnes…

Redigert av Akvanauten (see edit history)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...