Jump to content

Er baugpropell så viktig

Mando6767

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt baugpropell, og som oftest ikke savnet det. Men om jeg hadde hatt ville den sikkert ha blitt brukt titt og ofte. Den gjør jo ting lettere. Men ikke så mye at jeg ser det som noe poeng å montere en på min 27 foter. Når man blir kjent med båten klarer man seg helt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 3.4.2023 at 11.05:

Jeg har aldri hatt baugpropell, og som oftest ikke savnet det. Men om jeg hadde hatt ville den sikkert ha blitt brukt titt og ofte. Den gjør jo ting lettere. Men ikke så mye at jeg ser det som noe poeng å montere en på min 27 foter. Når man blir kjent med båten klarer man seg helt greit. 

Vis hele sitatet  

Din båt er jo så tung å stikker så dybt at den er veldig retningsstabil. Vi har jo etterfølgeren Viksund 880, å den trengs ikke vips på heller.

Men på in-landeren ville jeg ikke vært uten. Håpløs om det er litt vind å trangt eller strøm. Så glad i vispen der 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev On 3.4.2023 at 11.17:

Din båt er jo så tung å stikker så dybt at den er veldig retningsstabil.

Vis hele sitatet  

Ja, den har en stor fordel der. Jeg føler meg aldri utrygg med den, uansett vær. Dessuten begynner jeg å bli riktig så godt kjent med den, jeg har tross alt hatt den 17-18 år nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I det som inntil i fjor var hjemmemarianen min kune du bare glemme å komme velberget inn i båsen uten baugpropell når det var strøm og sidevind. Men dette avhenger jo av hvor du skal legge til og med hva slags båt. Generelt settt ville jeg gått for baugpropell.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det går sikkert an å klare seg uten, men ein baugpropell kan spare deg for mange potensielle uhell eller nesten-uhell. Skuldrene vil nok være betydelig lavere når du skal inn og ut fra ukjente havner. Husk at sjølv om det er god plass og fine forhold når du skal legge til kai ein ny plass, så kan det være dobbelt så mange båter pluss bølger og vind når du skal ut igjen.

Har båten drev blir det ein litt anna sak.

Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet. All bruk av gass/turtall ut over tomgang øker skadepotensialet.

Om du ser at du stadig må bedrive bruk av gass/turtall kombinert med rorutslag og ratting for enkle manøvre så har du helt klart nytte i en baugthruster for å ta ned skadepotensialet ved havnemanøver ja.

Har hatt seilbåt og motorbåt. Aldri hatt baugpropell. Om jeg ikke hadde endre viktigere ting å bruke penger på,så ville jeg hatt baugpropell. Dette for økt sikkerhet. Er man som regel alene ute med båten,så er det et ytterligere poeng for å ha dette hjelpemiddel. Jeg bruker heller pengene på strømregningen,da jeg ikke liker å sitte inne og fryse.

Jeg har en 29" pilothusbåt med mye vindfang. Jeg har baugpropell, og ville absolutt ikke "klart meg" uten. 

Men det sagt; batteriet røk (pga feilkobling av laderele) og da stod jeg der uten noen turer, og det gikk helt fint. Da planlegger du manøveringen litt anderledes. 

En annen gang jeg skulle i en ny havn skulle jeg bakke på plass mot vinden , og da hjalp ikke baugpropellen i det hele tatt pga mye vind og dårlig planlegging/utgangspunkt, så må øve uten hjelpemidler og planlegge godt. 

Chiefengineer skrev On 3.4.2023 at 14.08:

Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet. All bruk av gass/turtall ut over tomgang øker skadepotensialet.

Om du ser at du stadig må bedrive bruk av gass/turtall kombinert med rorutslag og ratting for enkle manøvre så har du helt klart nytte i en baugthruster for å ta ned skadepotensialet ved havnemanøver ja.

Vis hele sitatet  

Enig, og et godt poeng. I motorbåten vår brukte jeg stort sett en motor (byttet på hvilken) på tomgang + thruster i havner.

Jeg brukte alltid thruster uten skam og har aldri hatt uhell. Sett mange seilbåter som skal ha styringsfart ved tillegging. En dundret inn i moloen på Verdens Ende. Kapteinen fikk ikke satt den i revers siden han plutselig sto med spaken i hånda som hadde løsnet.

I seilbåten som vi overtok i august har jeg trent på tillegging uten thruster kailangs. Har også trent på å bakke inn i båsen uten. Dette dersom thrusterne ikke virker. Når det er sagt: Seilbåten vi kjøpte hadde thruster både forut og akterut. Det er gull verdt mens jeg bygger opp samme kompetanse for å manøvrere seilbåten som jeg hadde etter 10 år med motorbåten.

Ja til thruster fra min side. Erfarne kapteiner bruker i tillegg til dette også anker, ref hurtigrute kapteinvideoen vi alle sikkert har sett. Jo flere hjelpemidler jo bedre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Kjør som om du ikke har thruster. Så bruker du den for å korrigere når det går skeis. 

finner du en båt med thruster til samme pris hadde jeg heller vurdert å vente på det. Det koster mye å ettermontere, og er en del arbeid. Har fått pris på montering på min, men så mye penger synes ikke jeg den er verdt. Selv om jeg har en trang plass innerst i ei havn hvor jeg plages veldig for å komme meg ut.. 

Chiefengineer skrev On 3.4.2023 at 14.08:

Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet.

Vis hele sitatet  

Jeg legger til på tomgang i 99 komma et eller annet prosent av tilfellene. Ingen grunn til å heve stemmen i utide. Kun når været er ekstra ille kan det være behov for å bruke litt mer turtall. Men så er båten både tung og dyp, så den blåser ikke av i utide...

Timmeeh skrev On 3.4.2023 at 21.49:

Kjør som om du ikke har thruster. Så bruker du den for å korrigere når det går skeis. 

finner du en båt med thruster til samme pris hadde jeg heller vurdert å vente på det. Det koster mye å ettermontere, og er en del arbeid. Har fått pris på montering på min, men så mye penger synes ikke jeg den er verdt. Selv om jeg har en trang plass innerst i ei havn hvor jeg plages veldig for å komme meg ut.. 

Vis hele sitatet  

Agder 840,fikk pristilbud 55.000,-. For dyrt i forhold til nytte for meg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...