Mando6767 Startet 2.April.2023 Link til dette innlegget Startet 2.April.2023 Jeg ser på en 26 fots båt som ofte kommer med baugpropell, men den jeg ser på har ikke dette. Hvor viktig er det med det? Har en båtplass på 3,5 meter bredde og denne er 2,5 Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 2.April.2023 Link til dette innlegget Svart 2.April.2023 Kommer litt an på type båt. Er det en snekke med kjøl så er det noe enklere enn en planende DC. Vi klarte oss fint uten på 80/90 tallet, men har du hatt båt med baugpropell vil du ikke gå tilbake. Ville lagt ev ettermontering inn når du sammenlikner priser… Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2023 Link til dette innlegget Svart 2.April.2023 Seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 I trange havner er det fint å ha. Har sett flere som dunker borti andre båter der en baugpropell ville forhindret sammenstøt. Om du har plass der det er mye strøm kan det også være fint. Jeg har propell, men bruker den sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 (redigert) Jeg har båt med kjøl og strak aksel (Master 770). Kjøpte den uten baugpropell. Helt umulig i lav fart. Ble til å ettermontere baugpropell. Hadde tidligere en Sollux 24. Der savnet jeg aldri dette. Med andre ord så er det ikke mulig å svare på spørsmålet ditt uten å vite hvilke båt du sikter til.. Redigert 3.April.2023 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Da er den eine gangen då du verkeleg treng den du ikkje kan få full rost den nokk Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Hadde aldri tenkt over det mens jeg hadde Nidelv-snekka (24 fot, uten baugpropell) men Tresfjorden (29 fot) kom jo med baugpropell og jeg har lært meg å sette pris på den. Veldig greit å ha når man er alene om bord med nedsatt fart/reaksjonsevne på grunn av protesen jeg har. Men jeg bruker den ikke i tide og utide. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Jeg har aldri hatt baugpropell, og som oftest ikke savnet det. Men om jeg hadde hatt ville den sikkert ha blitt brukt titt og ofte. Den gjør jo ting lettere. Men ikke så mye at jeg ser det som noe poeng å montere en på min 27 foter. Når man blir kjent med båten klarer man seg helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 index skrev On 3.4.2023 at 11.05: Jeg har aldri hatt baugpropell, og som oftest ikke savnet det. Men om jeg hadde hatt ville den sikkert ha blitt brukt titt og ofte. Den gjør jo ting lettere. Men ikke så mye at jeg ser det som noe poeng å montere en på min 27 foter. Når man blir kjent med båten klarer man seg helt greit. Vis hele sitatet Din båt er jo så tung å stikker så dybt at den er veldig retningsstabil. Vi har jo etterfølgeren Viksund 880, å den trengs ikke vips på heller. Men på in-landeren ville jeg ikke vært uten. Håpløs om det er litt vind å trangt eller strøm. Så glad i vispen der Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Okkaby skrev On 3.4.2023 at 11.17: Din båt er jo så tung å stikker så dybt at den er veldig retningsstabil. Vis hele sitatet Ja, den har en stor fordel der. Jeg føler meg aldri utrygg med den, uansett vær. Dessuten begynner jeg å bli riktig så godt kjent med den, jeg har tross alt hatt den 17-18 år nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 I det som inntil i fjor var hjemmemarianen min kune du bare glemme å komme velberget inn i båsen uten baugpropell når det var strøm og sidevind. Men dette avhenger jo av hvor du skal legge til og med hva slags båt. Generelt settt ville jeg gått for baugpropell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
husky dane 85 Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 I dei trange sund og kanalar som me har ein del av her, der straum og vind går både med og mot ser me ein del fantasi fulle manøvrar ,ut av havna mi er da maks 7 meter bredt og under ei bru,og nord vestelig vind kan det verta utfordrande å forsera.og der er da mange som har velsigna pysevispen Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Det går sikkert an å klare seg uten, men ein baugpropell kan spare deg for mange potensielle uhell eller nesten-uhell. Skuldrene vil nok være betydelig lavere når du skal inn og ut fra ukjente havner. Husk at sjølv om det er god plass og fine forhold når du skal legge til kai ein ny plass, så kan det være dobbelt så mange båter pluss bølger og vind når du skal ut igjen. Har båten drev blir det ein litt anna sak. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet. All bruk av gass/turtall ut over tomgang øker skadepotensialet. Om du ser at du stadig må bedrive bruk av gass/turtall kombinert med rorutslag og ratting for enkle manøvre så har du helt klart nytte i en baugthruster for å ta ned skadepotensialet ved havnemanøver ja. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Kjører man båt kun når det er vindstille og fint eller er man inne i trange havner osv når det blåser litt ? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Har hatt seilbåt og motorbåt. Aldri hatt baugpropell. Om jeg ikke hadde endre viktigere ting å bruke penger på,så ville jeg hatt baugpropell. Dette for økt sikkerhet. Er man som regel alene ute med båten,så er det et ytterligere poeng for å ha dette hjelpemiddel. Jeg bruker heller pengene på strømregningen,da jeg ikke liker å sitte inne og fryse. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 (redigert) Kjekt å ha, men det kommer nok mest an på båttypen. Har mange ganger ønsket å ha en, men bare to ganger virkelig ønsket å ha en. Det gikk bra likevel. Man må i alle fall planlegge mer og kjenne båten godt om man ikke har. Redigert 3.April.2023 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Thomas_h Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Jeg har en 29" pilothusbåt med mye vindfang. Jeg har baugpropell, og ville absolutt ikke "klart meg" uten. Men det sagt; batteriet røk (pga feilkobling av laderele) og da stod jeg der uten noen turer, og det gikk helt fint. Da planlegger du manøveringen litt anderledes. En annen gang jeg skulle i en ny havn skulle jeg bakke på plass mot vinden , og da hjalp ikke baugpropellen i det hele tatt pga mye vind og dårlig planlegging/utgangspunkt, så må øve uten hjelpemidler og planlegge godt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Chiefengineer skrev On 3.4.2023 at 14.08: Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet. All bruk av gass/turtall ut over tomgang øker skadepotensialet. Om du ser at du stadig må bedrive bruk av gass/turtall kombinert med rorutslag og ratting for enkle manøvre så har du helt klart nytte i en baugthruster for å ta ned skadepotensialet ved havnemanøver ja. Vis hele sitatet Enig, og et godt poeng. I motorbåten vår brukte jeg stort sett en motor (byttet på hvilken) på tomgang + thruster i havner. Jeg brukte alltid thruster uten skam og har aldri hatt uhell. Sett mange seilbåter som skal ha styringsfart ved tillegging. En dundret inn i moloen på Verdens Ende. Kapteinen fikk ikke satt den i revers siden han plutselig sto med spaken i hånda som hadde løsnet. I seilbåten som vi overtok i august har jeg trent på tillegging uten thruster kailangs. Har også trent på å bakke inn i båsen uten. Dette dersom thrusterne ikke virker. Når det er sagt: Seilbåten vi kjøpte hadde thruster både forut og akterut. Det er gull verdt mens jeg bygger opp samme kompetanse for å manøvrere seilbåten som jeg hadde etter 10 år med motorbåten. Ja til thruster fra min side. Erfarne kapteiner bruker i tillegg til dette også anker, ref hurtigrute kapteinvideoen vi alle sikkert har sett. Jo flere hjelpemidler jo bedre. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Timmeeh Svart 3.April.2023 Link til dette innlegget Svart 3.April.2023 Kjør som om du ikke har thruster. Så bruker du den for å korrigere når det går skeis. finner du en båt med thruster til samme pris hadde jeg heller vurdert å vente på det. Det koster mye å ettermontere, og er en del arbeid. Har fått pris på montering på min, men så mye penger synes ikke jeg den er verdt. Selv om jeg har en trang plass innerst i ei havn hvor jeg plages veldig for å komme meg ut.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Chiefengineer skrev On 3.4.2023 at 14.08: Er båten fornuftig utrustet manøvreringsmessig bør du klare 90-95% av manøvrene til/fra kai i tomgangshastighet. Vis hele sitatet Jeg legger til på tomgang i 99 komma et eller annet prosent av tilfellene. Ingen grunn til å heve stemmen i utide. Kun når været er ekstra ille kan det være behov for å bruke litt mer turtall. Men så er båten både tung og dyp, så den blåser ikke av i utide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
El barco de Sol Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Timmeeh skrev On 3.4.2023 at 21.49: Kjør som om du ikke har thruster. Så bruker du den for å korrigere når det går skeis. finner du en båt med thruster til samme pris hadde jeg heller vurdert å vente på det. Det koster mye å ettermontere, og er en del arbeid. Har fått pris på montering på min, men så mye penger synes ikke jeg den er verdt. Selv om jeg har en trang plass innerst i ei havn hvor jeg plages veldig for å komme meg ut.. Vis hele sitatet Agder 840,fikk pristilbud 55.000,-. For dyrt i forhold til nytte for meg Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Lykken1 skrev On 4.4.2023 at 7.26: Agder 840,fikk pristilbud 55.000,-. For dyrt i forhold til nytte for meg Vis hele sitatet Ja ble ca samme her. Det er ingen upris mtp arbeidet, men det blir som du sier for mye i forhold til nytteverdien. Og tror ikke man får igjen investeringen mtp videre salg. Kanskje blir den lettere å selge men! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Jeg ønsket baugpropell på min Storebro RC 31. Montøren sa at det var for tynt skrog i båten?? Tynt? Det er vel noe av det mest solide, som var laget. Han ville bare ikke ha jobben. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hanto1 Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Vår Viknes 880 ( flytende campingvogn med akterdekk og dertil stort vindfang ) Er håpløs uten baugpropell. Båten tar overhode ikke ror akterover og med strøm og vind blir tillegging "spennende " uten pysevisp. En gang i forrrige årtusen hadde jeg en Viksund Coulmbi i noen år. Savnet ikke baugpropell på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.