Sinten Startet 7.Desember.2005 Del på Facebook Startet 7.Desember.2005 (redigert) Hei Eg har ei 10" plastjolle som av ein eller anna grunn er ROSA, og sia dette ikkje er favoritt fargen min tenkte eg at eg skulle male den. Eg tenkte eg skulle kjøpe eit spann med HardTop frå jotun som eg skal male på med rulle. Men eg har ein kompis som har kjøpt ein båt som var malt med rulle av den forige eigere, og den ser ikkje akkurat så fin ut. Er det altid slik at det alltid vert "stygt" når ein maler med rulle, eller har denne personen vore veldig dårlig til det? Eg lurer også på om det er nødvendigt med primer først? Det er berre ripa og toftene eg skal male, så eg trudde ikkje dette var nødvendigt. Men eg kan jo ta feil. På forhand takk for alle gode svar. Redigert 7.Desember.2005 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 (redigert) Jeg er ingen maler, men har inntrykk av at det er vanskelig å få pent resultat med 2 komp. hardtop og rulle. Flyter liksom ikke like fint ut som vanlig lakk...? Kort herdetid?? Selv så vurderer jeg og lakke hele overbygget med tiden, (og det med 2 komp. hardtop og rulle) ps hvis det bare er ripa og tofta du skal male tror jeg det er like greit å bruke pensel/kost Redigert 7.Desember.2005 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 7.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 (redigert) ps hvis det bare er ripa og tofta du skal male tror jeg det er like greit å bruke pensel/kost Takk for tipset. Kva type pensel trur du eg bør bruke? Må eg ha ein med litt fine tette børster slik som ein lakkpensel, eller kva trur du? Har du forresten noko tidligere erfaring med Hardtop? I så fall kva synst du om det, er det til å ambefale? Redigert 7.Desember.2005 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 her er en interresant tråd om dette temaet: link Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 7.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Nokon som veit om det går ann å bruke bengalakk på plastbåt også? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Ingar Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Du må først finne ut hva slags lakk den rosa fargen er. Dersom den løses opp når du gnikker med en fille fuktet med tynner eller aceton er den en-komponent. Da kan du ikke lakke over med Hardtop. Er den en-komponent kan det muligens gå an å fjerne den med malingsfjerner. Bengalac kan brukes, men er langt mindre motstandsdyktig ovenfor slitasje enn en to-komponenet polyuretan lakk som f.eks. HardTop. Bengalac tåler heller ikke bensin-søl. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Og Bengalac blir matt og tørr i sollys, bindemiddelet forsvinn så fargen smittar etter ca 10-15 år (på Vestalndet). Har det på taket, med topcoat under. Ingen problem med avskaling. Held seg veldig bra innabords under tak. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 7.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 OK Takk for hjelpen. Trur eg heldt meg til HardTop. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 25.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2006 (redigert) Sia eg er så godt i gong med å ta opp at gamle trådar får eg vel gjere det med denne og. Eg har fått tak i Topcoat frå biltema og tenkte eg skulle male om eit par vekes tid. Men så lurte eg på, er det noko spesiell måte eg må vaske båten på før eg maler? Går det ann å bruke "kraftvask" eller anna avfetingsmidler som er beregna til bilvask? Eg gjekk i gjennom lista til Walter_S og såg at han hadde pussa skroget. Er det nødvendig? Eller er det kunn vis det ikkje er jevnt? Redigert 25.April.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Festina Lente IV Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Du kan godt vaske med kraftvask eller tilsvarende. Vask med vanlig såpevann til slutt. Det er lurt å pusse, da får du bedre feste for den nye malingen. Dette gjøres før pussingen Vask etter pussingen også, dette for å fjerne slipestøv. Legg også merke til hva Ingar har skrevet, gjengitt under. Er det en en komponent lakk kan denne fjernes med malingsfjerner. Du må først finne ut hva slags lakk den rosa fargen er. Dersom den løses opp når du gnikker med en fille fuktet med tynner eller acetone er den en-komponent. Da kan du ikke lakke over med Hardtop. Er den en-komponent kan det muligens gå an å fjerne den med malingsfjerner. Bengalac kan brukes, men er langt mindre motstandsdyktig ovenfor slitasje enn en to-komponenet polyuretan lakk som f.eks. HardTop. Bengalac tåler heller ikke bensin-søl. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Boywonder Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Trodde vi var enige om at du skulle cruise rundt som en playboy i rosa båt jeg? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ingar Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Skal det bli bra må du både matte ned og prime før du lakkerer. Denne jobben må gjøres ordentlig ellers er det like godt å beholde den rosa. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 (redigert) uff... meir arbeid Virke som eg aldri får båten på vatnet . Må prime seier du. Gjeldt dette for alle lakkvariantar eller berre 2 komp? Ser at biltema har primer også men trudde dette var til bunnstoff ikkje topcoat. Redigert 26.April.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 Sitat frå biltema si heimeside. Topcoat 2-komponent polyuretanakryl som gir en slitesterk, vannbestandig overflate med høy glans. Malingen brukes over vannlinjen på plastskrog eller som toppstrøk på Biltemas Primer plast og metall på båter av stål eller aluminium. Innhold: 1 l (hvorav base 0,8 l). Eg oppfatter det sånn at det går ann å male rett på plastskrog utan primer men viss ein skal male på metalskrog må ein prime først. Nokon som er einige/uenige Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
SveinHa Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Vil absolutt anbefale sprøyting med Antipest + HardTop e.l. Ta en kikk på denne tråden. En kompis sprøytet nettopp en liten båt med HardTop og han tenkte han skulle spare litt og droppet grunningen. Katastrofe, alle steder der var sparklet trakk HardTopen inn og overflaten ble matt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sinten Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 Går det ann å bruke denne trur de?... Erfaringar? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
SveinHa Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Går det ann å bruke denne trur de?... Erfaringar?Jeg brukte den nylig for flekking på aggregat, propeller o.l. Ikke lett å få det pent med dårlig kost... Tror nok det kan være gunstig å bruke Jotun Antipest om du tenker å bruke Jotun Hardtop... "Like barn leker best"-prinsippet. Uansett hva du finner på så ville jeg satset på sprøyting. Ikke bruk mer tynner enn der står på boksen, sats heller på å varme opp lakken til stuetemp eller litt mer. Om du tynner for mye blir det veldig lett sig. Kort og godt: Følg bruksanvisningen på boksen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sinten Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 (redigert) Har allerede kjøpt inn biltema sin topcoat. Så i følger "like barn leker best" prinsippet skal eg vel kjøpe biltema primer og Har tenkt å rulle, første strøket i allefall, så får eg heller sjå om det vert så stygt at eg må sprøyte. Men trur du det heldt å prime kunn der som det er sparkla? Redigert 27.April.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 28.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2006 Har endå ikkje fått svar på alt eg vil SveinHa: Det du skriv om at det vert matt der det er sparkla, går ikkje det ann å løyse med eit ekstra strøk? Har rikelig med maling så... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
SveinHa Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 SveinHa: Det du skriv om at det vert matt der det er sparkla, går ikkje det ann å løyse med eit ekstra strøk?Det vil jeg tro men slik jeg erfarte at Jotun Antipest virket så var det absolutt en god grunning, fylte både sprekker i gelcoaten og slipespor etter 60 papir så det ble helt usynlig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sinten Svart 28.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2006 6o er ikkje det litt drøyt? Er det noko spesiell type sandpapir eg treng eller går det med vanlig 250 sandpatir til tre? Fek forresten eit tips om å vaske med salmiakk. Kva trur du om det? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
SveinHa Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 6o er ikkje det litt drøyt?Jepp, jeg skulle senke vannlinjen med noe sånt som 15 cm og bunnstoff i tykke lag + noe seig grunning spiste så mye papir at jeg endte opp med det siste jeg hadde og det ble 60... Jeg vet ikke så mye om dette er men lest litt på boksene og lakkert et 28 fots skrog og et overbygg med rimelig bra suksess Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.