Jump to content

Er evinrude 300hk bra? Og kan man få den reparert hvis det blir problemer?


Mando6767

Recommended Posts

Det er vel for tiden Mercury-forhandlerne som har service og evt. garantiansvar for Evinrudes nyere motorer. 

Anta det er snakk om en G2-utgave fra ca 2015 eller nyere?

 

Naturligvis ingen fordel for bruktverdien at produksjonen av Evinrude forlengst er lagt ned. Motorene i seg selv er vel bra nok, men å vurdere om det er verd å legge i ekstra penger for Mercury blir et vrient spørsmål det sikkert er mange meninger om. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er feil at produksjonen er lagt ned - når man snakker om deler til en brukt motor. Rotax/BRP lager motorer med e-tec teknologien til motorsykler, fly, vannscootere ++. Og de har lovet 10 år + på spesialdeler som ikke er del av produksjonen motorene som gir og annet.

 

Det er en herlig motor som ingen andre kan matche på moment, det er der 2-takteren er helt rå. Men smak og behag.

Link to post
alfaalfa skrev for 1 time siden:

Det er feil at produksjonen er lagt ned - når man snakker om deler til en brukt motor. Rotax/BRP lager motorer med e-tec teknologien til motorsykler, fly, vannscootere ++. Og de har lovet 10 år + på spesialdeler som ikke er del av produksjonen motorene som gir og annet.

 

Det er en herlig motor som ingen andre kan matche på moment, det er der 2-takteren er helt rå. Men smak og behag.

 

Joda, men produksjon av nye Evinrude utenbordsmotorer ble lagt ned for snart 3 år siden.

Konkurransen fra først og fremst Mercury ble nok litt for tøff. Ingen kan benekte at Mercury virkelig har fått fart på sakene de siste 8-10 årene, og pøst ut en lang rekke både konkurransedyktige og enestående modeller.

 

Men at 2-takteren har sin sjarm er jo klart, og vi håper at det ikke blir altfor vanskelig og ikke minst for for dyrt med tilgang på deler til Evinrudes direkteinnsprøytede 2-taktere. Har for tiden stående noen av dem her hjemme som prosjekter. Men på båten henger det en Mercury 4-takter da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 2 timer siden:

 

Joda, men produksjon av nye Evinrude utenbordsmotorer ble lagt ned for snart 3 år siden.

Konkurransen fra først og fremst Mercury ble nok litt for tøff. Ingen kan benekte at Mercury virkelig har fått fart på sakene de siste 8-10 årene, og pøst ut en lang rekke både konkurransedyktige og enestående modeller.

 

Men at 2-takteren har sin sjarm er jo klart, og vi håper at det ikke blir altfor vanskelig og ikke minst for for dyrt med tilgang på deler til Evinrudes direkteinnsprøytede 2-taktere. Har for tiden stående noen av dem her hjemme som prosjekter. Men på båten henger det en Mercury 4-takter da.

 

Men brp er igang og produserer nye motorer. 115 og 150hk Rotax 

 

Det er ikke konkuransen fra mercury som drepte evinrude, de fleste v4 motorene har bytta stammer 3-5 ganger noe som har kosta helt latterligt mye, så begynte g2 motorene å skjære seg over en lav sko. Så brp bygde opp mye gjeld når det gjaldt evinrude, det hjalp heller ikke med handels blokkader mot Mexico og Kina, brp hadde jo kontrakt på at evinrude motorene skulle bygges i usa.

 

Så når mercury kom med ett godt tilbud til brp, så solgte de evinrude navnet og alle kontraktene på akterspeilene rundt om kring i verden 

 

Hvis man har en stor konkurrent, kjøp de opp, legg ned produksjonen, vipps så er du kvitt en konkurrent 

Link to post
hanto1 skrev 2 minutter siden:

forbudslandet

Hva sikter du til her? Hk avgiften er vel borte. E-tec produksjonen er opphørt, ikke særnorsk at vi ikke får nye E-tec her. Er det relevant for tråden vil jeg gjerne vite, jeg har en e-tec 115 (fornøyd med den, trenger god spenning for start, og dyr 2-taktsolje, men få timers drift pr sommer).

Link to post
hanto1 skrev 8 minutter siden:

Hadde ikke G2 motorene også problemer med styring? ( Dyre greier)

På mindre  Merc. motorer er delene "billige" her i forbudslandet ( ingenting å hente på å kjøpe i utlandet ) Om det er samme greia på større motorer vet jeg ikke.

 

G2 har masse problemer, jeg ville aldri eid en g2 utenfor garranti tiden og det sier sitt når jeg har jobba på evinrude verksted og kan få ordna alt selv og innkjøpspris på delene 

 

Men g1 derimot, elsker 3.3/3.4L modellene 

Link to post
Teerex skrev for 19 timer siden:

 

Joda, men produksjon av nye Evinrude utenbordsmotorer ble lagt ned for snart 3 år 

Trådstarter ønsker ikke å kjøpe en ny E-tec slik jeg forstår det.
 

Men tilgang på deler er det ikke problemer med.

Link to post
alfaalfa skrev 36 minutter siden:

Trådstarter ønsker ikke å kjøpe en ny E-tec slik jeg forstår det.
 

Men tilgang på deler er det ikke problemer med.

 

Nei han ønsker nok ikke det, men det var vel heller snakk om å vurdere hvordan disse holder seg i verdi. Det drar nok ikke opp bruktverdien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...