.thumb.jpeg.df8ef4b28d3e88c32059a5848c34ca1e.jpeg)
LAKA
Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:Ser man på inflasjon og gjennomsnittlig inntekt, har familiebåter blitt forferdelig dyrt i forhold til på 80- og 90-tallet.
Ikke noen bombe det, men gitt prisstigningen ellers, burde en typisk 30- fots familiebåt ligge rundt 1,5 millioner ny i dag dersom den skulle truffet samme marked som Balticen og 3003'en på 80-tallet. Så hva skal den gjennomsnittlige middelklasse-båtfamilien handle brukt om 20-25 år?Og hva handler den normale båtfamilien nytt i dag? Daycruisere til 2 millioner?
Jeg koser meg stort i en 24 fots seilbåt med mine tre barn. Det er trangt, men trivelig og skaper minner for livet. Båten kostet 180 000,- for to år siden og jeg vi tro jeg får omtrent det samme for den i dag. Årlige utgifter beløper seg til ca 15 000,- og for de pengene så hadde jeg 70 turer på sjøen i 2022. Det kjekke er jo at båten fint klarer en kuling over Sletta og at jeg ikke trenger å gå på akkord med sikkerheten selv om jeg har rimelig båt. Lett å håndtere er den også, noe som er greit med små barn om bord. Med tid og stunder så vil jeg nok oppgradere, men neppe til noe større enn 28-30 fot.