Sjøstein
Jeg hadde en 312 noen sesonger og det er en vakker, solid og trygg båt som kan gi mye glede. Jeg synes den på Finn ser veldig bra ut og alt det viktige er byttet. Min båt var slitt så jeg fikk litt erfaring med modellens svake punkter. Og det er en del av dem:
Sjekk alle rekkestøtter nøye. Disse går gjennom teakrekka og er støpt inn i glassfiber under denne. I utgangspunktet solid, men etter 40 år med hard bruk kan det bli bevegelse her. Sjekk for sprekker i teaken rundt og bevegelse i rekkestøttene. Dette kan bli nesten like dyrt som et nytt teakdekk (jeg har priset begget deler).
Sjekk ventiler (vinduer) i den blå stripa på skroget. Som regel greit, men kan bli lekkasje etter mange år. Disse kan byttes og HR Parts har nye, men det er heller ikke gratis og er en del jobb (i alle fall om du har like mange tommeltotter som meg).
Nyere teakdekk er bra, men under alle beslag på dekket ligger det plywoodskiver som alle skruer går gjennom. Gjelder også under genoaskinner og selve masta. Litt lekkasje gjennom skruehullene her så trekker det inn vann og plywooden råtner. Da er det kort vei til lekkasje. Sjekk under genoaskinnene, de går over skapet i byssa og bokhyllene i salongen. Tegn til lekkasje? Ellers vanskelig å sjekke dette hvis man ikke er fagmann med rett utstyr. Er alt gjort riktig når det nye dekket ble lagt så bør dette være i orden nå.
Sjekk under dørken ved mastestøtten. Plywood her kan være et svakt punkt, men jeg har også sett sprekker i glassfiberen som støtter opp under her. Ta opp alle dørkplatene når du først holder på her, sjekk vanntank under salong og dieseltank bakerst.
Treverket i salongbenkene er flott, men ifølge verftet er det i heltre på de gamle båtene. Dette endret de senere til laminat fordi det kan sprekke opp etter mange år med hard seilas. Det skjedde på min båt. Det var ikke et strukturelt problem ifølge HR, men pent er det jo ikke.
Dette ut fra min begrensede erfaring, men en godt behandlet og oppdatert båt vil nok gi et mye mer positiv opplevelse enn den jeg fikk. Har forstått at svakhetene gjelder alle Enderleins HR-båter (fram til slutten av 80-tallet, alle med ventiler i den blå stripa). Men ikke la deg skremme hvis du har lyst på en sånn båt. Bare sjekk nøye. Lykke til!