Jump to content

Edit History

JohnRS

JohnRS

Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er mye krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater.

Er det noen som innspill til en slik plan? Er gulvlim noe svineri å bruke i en båt? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: 

JohnRS

JohnRS

Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er my krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater.

Er det noen som innspill til en slik plan? Er gulvlim noe svineri å bruke i en båt? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: 

JohnRS

JohnRS

Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er my krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater.

Er det noen som innspill til en slik plan? Er gulvlim noe svineri å bruke i en båt? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.0038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: 

JohnRS

JohnRS

Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er my krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater. Eller er gulvlim noe svineri å bruke i en båt?

Er det noen som innspill til en slik plan? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.0038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: 

• Create New...