Jump to content

Yanmar 3GMD bare klikkelyd, vil ikke starte

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Jeg ville begynt med strømmen. Er du 100% sikker på at batteriene er fulladet? Hvordan ser kabler og koblinger ut? Hvis du kan måle spenningen både ubelastet og på startmotoren når du prøver å starte så kan du kanskje utelukke det enkleste/rimeligste. Klarer du å tørne motoren for hånd? 

Det høres dessverre ikke bra ut.
Er redd for å være pessimistisk men det høres ut som motoren sitter fast.
Men prøv å drei motoren med en latmannsarm på bolten på svinghjulet.
Kanskje en ide å skru ut glødepluggene først.

Men det kan jo bare være startmotoren som sitter fast.
Det er trolig den hvis du skulle være flink å ta motorvask eller spylte dørken under motoren slik att det sprutet opp på starteren før du la den i opplag.

Redigert av pipe (see edit history)
MarexSuncab_FD skrev 1 minutt siden:

Motoren sitter fast? Startmotor?

Hvordan ble vinterkonservering gjort? Du kan ha fått væske i en sylinder (så kalt Hydro lock). Det blir jo litt gjetting her når vi ikke kjenner tilstand på motor, varmeveksler, eller installasjonen for øvrig. Jeg ville uansett begynt med strømmen for å utelukke det.

Hei, vanskelig å tro det er motor? Den er jo nesten helt ny, kanskje brukt 10t etter komplett overhaling av profesjonelle. Båten er lagret under presenning med 15 fuktslukere rundt. Var tørt og fint. Kjørte frostvæske igjennom den. Sprayer over med konserveringsspray

pipe skrev 49 minutter siden:

Er det ikke greiere å sjekke om motoren dreier rundt først?

Jo kanskje det, begge feilsøkingene er vel relativt enkle å gjøre, men jeg er overbevist over at det er mer vanlig med lav spenning en at motoren står fast. Jeg kan dog være litt enig med deg at det i dette tilfellet høres mer ut som om det er nok strøm og at motoren ikke går rundt. Blir jo litt gjetting da vi ikke vet når de nye batteriene ble satt in/ladet eller hva slags overhaling som er gjort med motoren. 

Når det bare klikker pleier det å være enten dårlig kontakt eller startmotor som har satt seg. Jeg ville ha begynt med å rengjøre kabelsko på motor og på batteripolene, samt sjekket spenningen på startbatteriet. Dette bør ligge på 12,8 volt. Hvis ikke, sett på en lader over natten og prøv igjen. Noen dunk på innslaget til startern med f.eks et hammerskaft skader heller ikke. I tilfelle den har satt seg litt.

Du kan selvfølgelig sjekke om den går rundt, det er aldri feil. Men du hadde nok merket det om en startmotor med full futt ikke klarer å dra rundt motor. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
MarexSuncab_FD skrev 25 minutter siden:

Det er helt nytt batteri, og 12.76V på det. Vil en kortslutning mellom den tykke pluss og den tynnere plussen gi en pekepinn om det er motor eller dårlig kontakt som er problemet?

Da er nok ikke batteriene problemet, men det kan være dårlig kontakt et sted på veien, hvordan ser polsko, kabler og øvrige kontakter ut? Har du prøvd å tørne motoren for hand? 

Kallethekid skrev On 3.4.2023 at 23.37:

Jeg kan dog være litt enig med deg at det i dette tilfellet høres mer ut som om det er nok strøm og at motoren ikke går rundt.

Det var det jeg bygde gjettingen på men i dette tilfelle er jeg glad for jeg tok feil.
Mye bedre med dårlig kontakt på starteren enn motoroverhalling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...