Jump to content

Fargekode tresfjord 29 nordic

Timmeeh

Recommended Posts

https://maritimstart.no/maritimstart-spesial/batprodusentens-fargekoder/

hei, ser det ligger tabeller der ute for å finne fargekoder på eldre båter. Men på tresfjord sin nordic har de kun listet opp den blå utgaven. 

er det noen som kan gjøre meg den tjenesten å si hvilken farge jeg skal kjøpe for å flekke i dekket (lys grå ish), og den hvite innvendige på dekket? Virker som det er forskjellige nr på topcoat og RAL koder også…

jeg har brukt glassfibersparkel for å lappe noen hull og sår. Kan jeg smøre topcoat direkte på alt dette bare det er mattet godt ned? Eller bør jeg gå for epoksygrunning og polyuretanbasert toppstrøk? Jeg ønsker jo minst mulig strøk for å spare tid når godværet kommer, men et slitesterkt resultat er førstepri. 

bare lek(k)er skrev 34 minutter siden:

Mener fargekoden på skroget er 4012. er utgått men kan nok blandes bla på st.hanshaugen farge. Jeg skal gjøre det samme selv. Kjører topcoat 

4012 beige er oppgitt ja. Så hva blir det i RAL eller hva man oppgir nå om dagen?

så ser jeg det er to grånyanser som er oppgitt på dekket. 8008 og 8012? 

frister jo å begynne på nytt hvis det er så vanskelig å finne rett. Ta en slags hvitfarge og helmale, og ta en annen grånyanse i dekket… :giggle: kjøpte topcoat av siddis plast til Øien båten, det var gode greier ihvertfall!

Har jo også en masse aluminiumsdetaljer ala garnbinge og mesanhus som skal males, så spørs om jeg kjøper et 5L spann med hardtop xp fra jotun og maler alt det hvite med polyuretan og epoxygrunning. Så får det samme farge.. Det gråe på dekket ser høvelig greit ut så der kanskje jeg klarer meg med en liten boks med topcoat for flekkene bare. 

Denne er mer detaljert ned på modellnivå, men ser at det fortsatt kun er blå som er nevnet for Nordic-utgaven. Men det kan da umulig være stor forskjell, slik at det som for eksempel gjelder en 29 AC er det samme som på en Nordic?

https://www.watski.se/archives/dokument/Batlista-gelcoat.pdf

Redigert av Pequod (see edit history)

Jeg vet ikke helt. Nordic har jo selvlensende dekk, med en gråfarge som jeg ikke tror er på AC utgaven uten å være sikker. Så jeg klarer ikke se hvilken farge jeg skal bruke. 

og dekksfarge på 29ac, er det fordekket og dollbord liksom? Det over fenderlist? For det er jo den hvitfargen jeg skal ha. Eller om det er definert som en gråfarge..

noe så enkelt har for meg blitt så vanskelig, så trenger noen kommer med teskje her..

Timmeeh skrev 43 minutter siden:

Jeg vet ikke helt. Nordic har jo selvlensende dekk, med en gråfarge som jeg ikke tror er på AC utgaven uten å være sikker. Så jeg klarer ikke se hvilken farge jeg skal bruke. 

og dekksfarge på 29ac, er det fordekket og dollbord liksom? Det over fenderlist? For det er jo den hvitfargen jeg skal ha. Eller om det er definert som en gråfarge..

noe så enkelt har for meg blitt så vanskelig, så trenger noen kommer med teskje her..

Mener å ha lest et sted at skrogfargen på 29 er noe gulere/beige enn den over fenderlista. Kanskje @Chilli Solbris vet noe om det?

Pequod skrev 1 time siden:

Mener å ha lest et sted at skrogfargen på 29 er noe gulere/beige enn den over fenderlista. Kanskje @Chilli Solbris vet noe om det?

Ja, det stemmer nok. Ser det tydelig på bilder av 29ac. Så hvis det er tilfelle på nordicen også er jeg da intr i fargen over fenderlisten. Men på bilder virker det som skroget er noe hvitere på nordicen, ala samme som over fenderlist.. 

Det beste er å ta et fargekart og finne fargen som er lik der. RAL-koden vi fant til @Pequod sin 29 husker jeg ikke. Men det er riktig at skroget er gulere enn overbygget. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...