Mastiff Startet 5.April.2023 Del på Facebook Startet 5.April.2023 (redigert) Jeg har en bunke (6-8 stykker) av sikringsblokka på bildet. De sitter alle inni vanntette bokser fra Clas, rundt alle kablene er det sprøytet godt med smeltelim, og en pose med silikagel skal fjerne den lille mengden fuktighet som diffunderer inn (eller hvordan den nå kommer dit...). Men den ene av dem sluttet plutselig å virke. Jeg demonterte den og fant ut at det ikke var noe galt, men den hadde mistet kontakten mellom blokka for strøm inn og resten av greia på en eller annen merkelig måte. Den fungerte som den skulle da jeg skrudde den sammen igjen. Men før jeg plasserer den tilbake i båten, er det noe jeg kan smøre kontaktflatene med for å sørge for at de beholder god kontakt og ikke (mindre sannsynlig, vil jeg tro) irrer i årenes løp? Planen er jo at dette skal vare lenge, båten skal ikke byttes ut så lenge jeg er i stand til å bruke den, hvis jeg kan unngå det. Så vidt jeg vet, leder vel ikke hvit, syrefri vaselin strøm, ellers ville jeg brukt det. Ville CRC kobberpasta være en løsning? Det er jo beregnet til eksosanlegg, men kobber leder jo strøm bedre enn det meste annet. Redigert 5.April.2023 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2023 Del på Facebook Svart 5.April.2023 Jeg bruker vanlig gul vaselin. Den er også syrefri, slik som den hvite. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 5.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2023 Men leder det strøm? Jeg trodde ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2023 Hva med aluminiumspasta? Det har jeg liggende, og alu er jo en veldig god leder. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.April.2023 Del på Facebook Svart 5.April.2023 Vanskelig å si siden det ikke er noe bilde som viser sikringstypen. Problemet kan jo være kvaliteten på sikringsholderne. Jeg bruker Blue Sea med bladsikringer. Med bladsikringer kan en bruke dielektrisk fett for å beskytte mot fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2023 Det var som... Det ser jeg først nå! Bildene kom ikke inn i første post av en eller annen grunn! Her er et nytt forsøk med bildene av både sikringene og tilkoblingen: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2023 Del på Facebook Svart 5.April.2023 Mastiff skrev 40 minutter siden: Men leder det strøm? Jeg trodde ikke det. Det trenger den ikke gjøre. Du strammer jo til så det er metall mot metall. Så den isolerer ikke, den bare fyller sprekker og porer. Fungerer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.April.2023 Del på Facebook Svart 5.April.2023 Gul Vaselin, Dow Corning C4- koster 20 ganger mer, gjør samme nytten som vaselin. Aldri hatt kontaktfeil i Hulda. Selv ikke før jeg begynte med LED, uansett hvor mye lanternevann jeg hadde. Forresten, én gang, kontaktklipsene hadde irret av. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2023 Takk, da gjør jeg et forsøk med vanlig vaselin og satser på at den dårlige kontakten, eller mangelen på kontkat, mellom flatene skyldes et rent sammentreff og ikke vil gjenta seg! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 For du passer selvfølgelig på at kontaktflatene er helt fri for oksidering før montering, for eksempel ved å pusse raskt over med fin smergel? Når du deretter smører på litt vaselin før sammenføyning så vil det ikke oksidere videre i overskuelig fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 @X10an Jeg gjør det tydeligvis nå, ja. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.