Jump to content

Påske på land

dennrick

Recommended Posts

Første påskeuke på land på over 10 år.

Idag kom både vår- og sommerfølelsen med sola når vi demonterte vinterteltet, fikk vasket "top-side" grundig, og montert kalesjen før det dårlige været som er meldt imorgen kommer (Østlandet). Mer jobb igjen, men snart sjøsetting!

God Påske !

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Båten så jo riktig blank ut. En DA-maskin duger fint når utgangspunktet er såpass bra.

Det jeg vil nevne, er at "one-step" compounder egentlig er ganske grove og må jobbes ut syklusen for at slipemidlene skal bli små nok til at "one step"en fungerer som polish. (Det gjelder for poleringsmiddler som er av typen "diminishing abbrasive" - noe jeg tror Meguiars One step er. (Men Meguiars har også polisher som er bygget opp annerledes).

Nå når du har lagt tid og kraft i nytt utstyr for polering, legg det lille ekstra i forseglingen også. Normalt tørker man av området man har polert med microfiberkluter. Men selv etter tørking kan det ligge rester av polish på overflaten. En god praksis er å bruke en wipedown (isopropyl alkohol) for å få fjernet de siste polishrestene før man legger forseglingen.

Forsegling er litt av cluet her. Jeg rubbet og polerte min 25+ år gamle båt godt i fjor. Jeg la et nytt lag med forsegling/"voks" på høsten etter opptak. Nå ser jeg at båten er sånn ca. 90% i glans etter lett vask. Altså intet behov å grovrubbe båten dette året. Kun en lett omgang med finpolering. D.v.s. at du neppe trenger å gå til med en "one-step" neste år. Kun en finpolish.

Her har jeg kun polert over fenderlist på styrbord side. Men det er rett og slett vrient å se den store forskjellen da selve skroget har holdt seg forbausende bra med god forsegling/voks.IMG_20230406_204043_HDR(3).jpg.2d630b35647d6605f5dcc0f2345ff3d2.jpg

Takk for det @Solseng Supert at du viderebringer det jeg lurte på i den andre tråden. Imorgen skal jeg ut for å vaske skroget med Meguiars Boat Wash. Det skal bli fint vær, tipper ca 10C hele helgen. Ingen problemer med for mye sol på båten slik den ligger i skyggen fra andre. Det ser ut som om båten din er ganske strøken !

Tenkte du at jeg burde velge en "mildere" polish enn One steppen ? Hvis ikke, har du mulighet til å presisere litt rundt det med å jobbe den ut syklusen ? Jeg er enig i at båten ser ganske brukbar ut - tror den har fått god behandling av forrige eier. Bl.a er teaken fantastisk fint vedlikeholdt, og jeg har de samme produktene han brukte i hus nå.

Har du en link til et godt produkt for wipedown ? Planen var å polere litt, tørke av med mikrofiber, men legger gladelig til en operasjon til med wipedown når jeg først er igang.

Når det gjelder forsegling, så har jeg kjøpt Meguiars Flagship Premium Marine Wax. Tenkte jeg skulle påføre den manuelt med små gule pads på en skuteside av gangen, så tørke av, evt kjøre over med maskinen. Så den andre skutesiden, og så akterenden. Jeg ser at jeg faktisk har glemt å kjøpe en pad til å fjerne voksen med maskinen. Jeg har bare masse mikrofiberkluter....

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Intet problem å kjøre på med one-stepen. Du kunne kanskje sluppet unna med en litt finere polish gitt at båten allerede er såpass blank og fin. Det spiller dog liten eller ingen rolle. Bruk one-stepen du.

Syklus: Noen (veldig mange) polisher/rubbinger/one steper er bygget opp av slipegranulater som starter aggresivt (og sliper en del) og som brytes ned til finere granulater etterhvert og dermed gir en bedre finish. Det vil si at rubbingen/polishen/one-stepen starter litt grovt, men hvis du kjører slipemaskinen lenge nok så blir poleringsmiddelet (og granulatene) knadd ned til små og finpolerende partikkler som til slutt gir den fine glansen. Cluet med slike polisher/rubbinger er å kjøre et bestemt mønster hele veien rundt for på den måten sikre at polishen får gjort jobben sin.

Jeg har hovedsaklig brukt roterende maskin, så jeg kan desverre ikke gi deg solide tips med DA-maskin. Men vil tro at 3 pass er bra. D.v.s. kjøre

• side til side (i seksjonen du jobber i)
  • opp-ned
  • side til side

Wipedown trenger ikke være kostbart eller fancy. Jeg bruker bare en billig Biltema-løsning.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/avfetting/panel-wipe-700-ml-2000045861

Handler bare om riktig kjemikalie-blanding. Alle bilpleie-butikker har lignende. Kalles ofte for "IPA".

"Flagship Wax" er garantert et godt valg. Men som jeg gjorde: Å ta en ny runde etter opptak på høsten garanterer at finishen holder seg over vinteren. Jeg bruker ikke maskin til å buffe av voksen. Kun microfiberkluter, men du kan jo ha en sånn svart, myk vaffelpad i bakhånd.:smiley:

Supert ! Takk for svar. Jeg rotet litt rundt i sakene jeg har kjøpt, og har faktisk fått kjøpt med en sort pad også. God Påske :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...