Jump to content

Edit History

Yankee

Yankee

Mange takk, da prøver jeg å kontakte Lundins. Selv 15 hk ekstra vil vel gi ett godt bidrag for komme raskere i plan. 
Har ikke fått prøvd enda fullt lasted, bare med halv tank og to personer. 
Tror egentlig jeg har for lavt turtall på maks, kommer opp i 5300, men på vei opp i plan virker det ikke som det hjelper noe med fullt pådrag som gir ca 5000 rpm mot å holde den på ca 4500 rpm. Først når den planer ut at jeg får ut noe effekt av de siste hundre omdreiningene til økt fart, så blir litt confused. Om propell har for høy stigning slik at ikke maks turtall og dreiemoment blir tatt ut når jeg skal i plan, så skulle vel de siste hundre omdreininger gitt mye effekt?

er motoren rett og slett for liten til å få effektiv utnyttelse?

om jeg går ned på stigning så vil jeg jo få enda høyere turtall på lav fart, kan dette motvirkes med fire blad eller cupped propell ? 🤔 kjører mye på lav hastighet, under 7 knop, så vil bety mye på bensinforbruk, og den er jo ikke akkurat på billigsalg for tiden.

er det best å starte med økt effekt kanskje? 

Yankee

Yankee

Mange takk, da prøver jeg å kontakte Lundins. Selv 15 hk ekstra vil vel gi ett godt bidrag for komme raskere i plan. 
Har ikke fått prøvd enda fullt lasted, bare med halv tank og to personer. 
Tror egentlig jeg har for lavt turtall på maks, kommer opp i 5300, men på vei opp i plan virker det ikke som det hjelper noe med fullt pådrag som gir ca 5000 rpm mot å holde den på ca 4500 rpm. Først når den planer ut at jeg får ut noe effekt av de siste hundre omdreiningene til økt fart, så blir litt confused. Om propell har for høy stigning slik at ikke maks turtall og dreiemoment blir tatt ut når jeg skal i plan, så skulle vel de siste hundre omdreininger gitt mye effekt?

er motoren rett og slett for liten til å få effektiv utnyttelse?

om jeg går ned på stigning så vil jeg jo få enda høyere turtall på lav fart, kan dette motvirkes med fire blad eller cupped propell ? 🤔 kjører mye på lav hastighet så vil bety mye på bensinforbruk, og den er jo ikke akkurat på billigsalg for tiden.

er det best å starte med økt effekt kanskje? 

• Create New...