Yankee Startet 6.April.2023 Link til dette innlegget Startet 6.April.2023 Noen som erfaring med chipping av påhengsmotorer? Har en mercury f100 (2016 mod) som er littfor slakk når jeg skal i plan(montert på QuickSilver 605PH). Tenker også mulighet for å gå opp på propell for å få ned turtall på lav hastighet. Ligger nå på ca 2000rpm ved. 6 knop. motoren er bel også solgt som 115hk, og burde vel tåle 130 - 140 hk. noen som har erfaring med denne motoren eller firma som chipper? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Lundins er seriøs aktør til å omprogrammere PCM(hjerne). Din motor er en selvpustende motor. Det vil si det ikke er like stort forbedringspotensiale som man kanskje er vant til på turbomatede bil og båtmotorer. Usikker om han kan få frem mer en 115 hk, noe som denne motoren har blitt levert som. Mulig noen andre vil få deg til å tro de kan trylle frem en del mer... Ta kontakt for mer info http://www.lundinsmarin.se/ Angående endringer av propell. Hva har du av turtall på max fart? Hvordan er akselerasjonen når du har fulle tanker og last i båten? Når en planende båt kommer opp i en hastighet på ca 6 knop, og til den er i plan, så blir det veldig mye motstand, å det vil kreve uforholdsmessig mye pådrag å påfølgende høyt turtall og forbruk. Av den grunn ikke et fartsomtåde som det er hensiktsmessig å kjøre. Jeg er redd hvis du tilpasser propellen for dette fartsomtåde, øker stigningen, så vil du ende opp med en propell som fungerer veldig dårlig under normal bruk. Det vil si akselerasjon og hvordan den fungerer i normal marsjfart. Lykke til. Redigert 6.April.2023 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Mange takk, da prøver jeg å kontakte Lundins. Selv 15 hk ekstra vil vel gi ett godt bidrag for komme raskere i plan. Har ikke fått prøvd enda fullt lasted, bare med halv tank og to personer. Tror egentlig jeg har for lavt turtall på maks, kommer opp i 5300, men på vei opp i plan virker det ikke som det hjelper noe med fullt pådrag som gir ca 5000 rpm mot å holde den på ca 4500 rpm. Først når den planer ut at jeg får ut noe effekt av de siste hundre omdreiningene til økt fart, så blir litt confused. Om propell har for høy stigning slik at ikke maks turtall og dreiemoment blir tatt ut når jeg skal i plan, så skulle vel de siste hundre omdreininger gitt mye effekt? er motoren rett og slett for liten til å få effektiv utnyttelse? om jeg går ned på stigning så vil jeg jo få enda høyere turtall på lav fart, kan dette motvirkes med fire blad eller cupped propell ? 🤔 kjører mye på lav hastighet, under 7 knop, så vil bety mye på bensinforbruk, og den er jo ikke akkurat på billigsalg for tiden. er det best å starte med økt effekt kanskje? Redigert 6.April.2023 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Du kommer nok ikke over skrogfarten uansett hvilken propell eller motor som nevt over. Noter ned all fart hver 500rpm, så ser du sikkert ikke stor forskjell i fart mellom 1500 og 2000rpm. Det med propell er magi for meg. Jeg brukte et av disse selskapene som spesialiserer seg på propeller da jeg hadde noe lunde samme problem, og endte opp med større areal og samme pitch (etter 6 par med propeller). Ikke samme båt og ikke samme motor, så ikke nødvendigvis overførbart. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Ja målet er ikke å øke farten når jeg ikke planer, men å kunne gå ned på turtall. Går jeg på 1500 så går jeg ned på 4 knop som ikke er aktuell fart Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 vet ikke hvordan momentkurven på disse motorene er i hhv 100 og 115 hk versjon, men jeg mistenker mesteparten av økningen vil merkes på topp og ikke i form av bunndrag. Men det bør lundins kunne svare bedre på. Og om du har 5300 som maks turtall , så er det nok en dårlig ide å gå opp i stigning, med mindre du alltid ligger i 6 knop. Jeg tror jeg ville prøvd en 4 blads propell først, mer bladareal kan nok hjelpe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Yankee Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Var å gå ned i stigning jeg tenkte på for å få opp effekt med høyere turtall når jeg skal dra opp i plan, men da blir vel turtall ved lav fart verre om en ikke kompenserer med bladareal eller cupping? Men ut fra sånn motoren oppfører seg med lite effekt av å makse turtall når jeg skal i plan så gir det ikke helt mening Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Ved å gå ned i stigning + å gå opp i bladareal oppnår du i alle fall 2 ting: Du får høyere toppturtall noe som gir mer trøkk når du skal opp i plan samt at motoren ligger nermere peak torque/dreiemoment når du kjører i planefart. Mer bladareal kan fort gi litt lavere slip% i sakte fart. Begge deler er pluss/positivt. Om redusert slip% oppveier mindre stigning sånn rent turtallsmessig er ikke godt å si, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemstillingen. Er det for å spare drivstoff når du går i 6-7 knop som er greia? Med en stillegående 4-takter, spiller det vel ingen veldig stor rolle om turtallet er 1900 eller 2200 rpm ved 6 knop? Forskjellen i drivstofforbruk er vel ytterst marginal sammenlignet med utgiften til ny propell og tuning? Redigert 6.April.2023 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Poenget mitt druknet kanskje i mye tekst🙂 1. båten går for tungt opp i plan, så ønsker å få den til å gå lettere i plan om mulig. Tror helt klart det vil redusere bensinforbruk en del og bedre båtgleden mye. 2. Ikke få enda høyere turtall på 6 knops fart, men gjerne lavere. Kjører mye i fartsbegrenset område, så synes det er mye å ligge på 2000, burde vært 1500 - 1600 kanskje? Redigert 6.April.2023 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Det er dreiemoment på midlere turtall ikke effekt ved maks turtall som er viktig for å få båten raskt i plan. Du har for liten motor, båten er relativt tung og er godkjent for 150hk. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Du har nok rett i at motoren er i minste laget, men når båten skal i plan så er det vel dreiemoment i turtallsområde som oppnås ved fyllt pådrag som er interesssn, og tilpasse propell så man treffer best mulig på dreiemomentkurven 🧐 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) V6 er løsninga, undermotoriserte båter er frustrerende. Du kan ta absolutt alt ut av båten, montere flapps, bytte propell, du kan prøve deg på andre ting. men uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil båten alltid være undermotorisert Motoren din er jo verdt endel og den er lettsolgt, det er ikke så veldig mange kronene du skal ut med, for og få en 150hk Redigert 6.April.2023 av lang-sommerferie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Par ting til. Er denne båten ny for deg? Høres litt rart ut at du ikke får mer futt på full gass, sammenliknet med når du drar tilbake, under akselerasjon. Kunne nesten høre ut som den får for lite bensin. Hvordan er det med historikk på service? Tenker da på tilstand på bensinfiltre. Jeg har også opplevd at båten er slapp på våren hvis det er mye gammel bensin på tanken, eller fylt gammel vår-bensin på marinaen. Som nevnt blir det aldri feil med ekstra effekt. Det kan virke som den propellen du har er litt høy stigning, basert på ditt toppturtall. Basert på det kunne den nok fungert bedre hvis du hadde 115 hk. Men det hadde jo ikke løst ditt ønske om lavere turtall i seks knop.. Kanskje ikke snekka var så dum allikevel. Den stortrivdes seg jo i fart mellom 4 og 8 knop. Kan ikke få alt.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Ja båten er ny for meg, tror du kan ha rett i mangel på bensin. Opplevde nå etter kjøring på full speed en stund at den fikk plutselige dropp i turtall. Prøver å bytte filter og ser hva som skjer. Kan nok leve med høyt turtall på lav fart om den bare vil oppføre seg bedre i plan. Oppdaterer når tester med filterbytte. Servicehistorikk er bra, men neste skal tas nå så prøver ut dette først. snekka hadde sine fordeler ja, men ikke så mange😄 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Det er vel to bensinfilter under motor-dekselet. I tillegg så er det normalt er filter/vannutskiller en eller annen plass, selv om noen båter i den tidsperioden ble levert uten det. Hvis så, kan det være smart å montere det. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 (redigert) lang-sommerferie skrev for 17 timer siden: V6 er løsninga, undermotoriserte båter er frustrerende. Du kan ta absolutt alt ut av båten, montere flapps, bytte propell, du kan prøve deg på andre ting. men uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil båten alltid være undermotorisert Motoren din er jo verdt endel og den er lettsolgt, det er ikke så veldig mange kronene du skal ut med, for og få en 150hk Mercurys eminente 3 liter 4-syl 150 hk 4-takt som kom for 10 år siden har det man trenger av moment til båten, og samtidig relativt lav vekt. Naturligvis kanskje hakket enda mere sprekt med en brukt E-tec eller Optimax V6, men ikke nødvendigvis det beste valget for alle. Hvis pris betyr nada så er naturligvis Mercurys lette 3,4 liter V6 175 hk 4-takt overlegen. 2,1 literen er en bra motor, men det er uansett begrenset hvor mye moment man kan få av en selvpustende 4-takter. Omprogrammering til flere hk vil ikke gi de helt store forbedringene på denne type båt. Bortkastede penger å prøve, vil jeg påstå. Jeg har 115 hk utgaven på en relativt lett 18-foter, og der gjør den absolutt en god jobb for å si det forsiktig. Når det kommer til bensinfilter har jeg montert Racor Snapp-filter. Redigert 7.April.2023 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Yankee Svart 7.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Er hovedfilter med vannutskiller i motorbrønn, men bytter selvfølgelig alle. Var ikke klar over at der var mer enn ett under motordeksel. Får håpe det løser saken. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Mange muligheter med større motor, har hatt mye V8 også i twin så kan jo få mye effekt om en bytter, men her er tema mest mulig ut av den lille 100 hesteren på en fiskebåt som er tema😅 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 Du får nok ikke mere dreiemoment i den motoren enn Mercury har bygd den for å gi. Litt mere toppeffekt ja, Lundins sier ca 130 hk men må kanskje bytte kamaksel (må iallefall det på 80 hk utgaven men ikke på 115 hk, husker ikke om 100 hk på sparket). Begynner å koste mere enn det smaker. Under dekselet finner du to bensinfilter. Det minste har jeg ennå ikke bytta på min 2015-modell men får ta det nå, har ikke runda 200 timer ennå. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart Fredag 07:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:37 Her er årets største nyhet på tuningfronten (hvis dette er korrekt, og ikke for godt til å være sant) Ser fram til å kunne bytte ut 18-foteren min med en 20-foter, og hive 115-hesteren min over på den med 160 hk tuning 80 og 100 hk-utgaven må nok bl.a. bytte til 115 hk kamaksel for å oppnå det samme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart Fredag 07:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:53 Økt toppeffekt har litte for seg. Det er dreiemoment i nedre og øvre mellomregisteret som er viktig for en båt. Det er desverre mange båter som leveres med for liten motor. Hadde 115hk Merc EFI på forrige båt og den var undermotorisert selv på en 19 foter. tungbygget og bra V-skrog. Hadde grei marsjfart men treg aks. Nå har jeg 300hk V6 og et formidabelt skyv. Fint marsjturtall, men krefter når det trengs. kommer aldri til å kjøpe båt med for liten motor igjen. Neste båt om noen år skal ha 350-400hk. Trimming av båtmotorer via hjerne/PCM er jeg ikke noe særlig begeistret for. Det er sikkert 20 sånne tråder her inne, og de fleste ender opp med veldig lite eller ikke noe resultat. Kjøp heller riktig motor til riktig skrog/bruk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart Fredag 08:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:12 -morten- skrev 19 minutter siden: Økt toppeffekt har litte for seg. Det er dreiemoment i nedre og øvre mellomregisteret som er viktig for en båt. Det er desverre mange båter som leveres med for liten motor. Hadde 115hk Merc EFI på forrige båt og den var undermotorisert selv på en 19 foter. tungbygget og bra V-skrog. Hadde grei marsjfart men treg aks. Nå har jeg 300hk V6 og et formidabelt skyv. Fint marsjturtall, men krefter når det trengs. kommer aldri til å kjøpe båt med for liten motor igjen. Neste båt om noen år skal ha 350-400hk. Trimming av båtmotorer via hjerne/PCM er jeg ikke noe særlig begeistret for. Det er sikkert 20 sånne tråder her inne, og de fleste ender opp med veldig lite eller ikke noe resultat. Kjøp heller riktig motor til riktig skrog/bruk Både ja og nei. Hvis du ser på dynoutskriften så øker faktisk dreiemomentet også over hele fjøla. Gjelder altså 2,1-literen som kom på tampen av 2014. Ikke spør meg hvordan de får det til, så dette blir uansett spennende å se evt. resultater av etterhvert. På tunge og kanskje noe undermotoriserte båter det naturligvis viktigst med godt dreiemoment. Men vi er mange som har relativt lette og raske båter. Da er toppeffekten også nyttig naturligvis, som i all annen "motorsport". Min 18-foter går greit med 60-80 hk (38 knop med 90 hk), og egentlig litt for fort med 115 hk (44 knop og noe chinewalk). Til tross for at den er godkjent for 140 hk av en eller annen grunn. Men kunne gjerne ha tenkt meg et nummer større båt, uten å punge ut for ny motor også. Den har under 200 timer på telleren. Som du selv sier er det mange båter der ute med litt for liten motor. Hvis noen tusenlapper kan fikse dette er det sikkert attraktivt for mange. Iallefall i forhold til å slenge ut en formue for en ny og større motor. Som kjent har prisnivået steget betraktelig de siste årene. Naturligvis forsvinner alt av garanti ved slik tuning. Men tuningmarkedet er jo heller ikke ment for så nye motorer, og heller ikke for de som har eller vil ta seg råd til stor nok motor uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart Fredag 08:49 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:49 Grafen på bildet er hentet fra et firma i Australia, det kan vel tyde på at Vest motortuning ikke har fått utført og testet dette selv enda. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Fredag 08:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:52 Kallethekid skrev 20 minutter siden: Grafen på bildet er hentet fra et firma i Australia, det kan vel tyde på at Vest motortuning ikke har fått utført og testet dette selv enda. Ja det kan nok stemme, JB Mechanical. De er på fjesboka. Ikke så mye testing på vann på denne årstiden her i landet. En skrytetesthistorie her, kanskje også fra Australia. Det er nok CT-utgaven (Command Thrust) av 115 hk med annen utveksling (2,38:1) og større girhus/propelldiameter de tester med her. Ser det ut fra fart/turtall og pitch. Det er nok forresten 98-oktan som gjelder her. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart Fredag 09:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:14 128 hk på 100-hesteren med standard kamaksel. Og 134 hk på 80-hesteren, også med standard kamaksel. Samme motor så er vel forventede små forskjeller ute og går. ICOMIA-standarden tillater vel inntil 10% avvik for produksjonsmodeller. Imponerende iallefall, om det stemmer De kan dessuten heve turtallsperra om ønskelig. 163 hk på 115 hesteren er helt vilt. 98 oktan som nevnt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.