Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ved å gå ned i stigning + å gå opp i bladareal oppnår du i alle fall 2 ting:

  • Du får høyere toppturtall noe som gir mer trøkk når du skal opp i plan samt at motoren ligger nermere peak torque/dreiemoment når du kjører i planefart.
  • Mer bladareal kan fort gi litt lavere slip% i sakte fart.

Begge deler er pluss/positivt. Om redusert slip% oppveier mindre stigning sånn rent turtallsmessig er ikke godt å si, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemstillingen. Er det for å spare drivstoff når du går i 6-7 knop som er greia?

 

Med en stillegående 4-takter, spiller det vel ingen veldig stor rolle om turtallet er 1900 eller 2200 rpm ved 6 knop? Forskjellen i drivstofforbruk er vel ytterst marginal sammenlignet med utgiften til ny propell og tuning?

 

Solseng

Solseng

Ved å gå ned i stigning + å gå opp i bladareal oppnår du i alle fall 2 ting:

  • Du får høyere toppturtall noe som gir mer trøkk når du skal opp i plan samt at motoren ligger nermere peak torque/dreiemoment når du kjører i planefart.
  • Mer bladareal kan fort gi litt lavere slip% i sakte fart.

Begge deler er pluss/positivt. Om redusert slip% oppveier mindre stigning sånn rent turtallsmessig er ikke godt å si, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemstillingen. Er det for å spare drivstoff når du går i 6-7 knop som er greia?

 

Med en stillegående 4-takter, spiller det vel ingen veldig stor rolle om turtallet er 1900 eller 2200 rpm ved 6 knop? Forskjellen i drivstofforbruk er vel ytterst marginal sammelignet med utgiften til ny propell og tuning?

 



×
×
  • Create New...