Teerex
lang-sommerferie skrev for 17 timer siden:V6 er løsninga, undermotoriserte båter er frustrerende. Du kan ta absolutt alt ut av båten, montere flapps, bytte propell, du kan prøve deg på andre ting. men uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil båten alltid være undermotorisert
Motoren din er jo verdt endel og den er lettsolgt, det er ikke så veldig mange kronene du skal ut med, for og få en 150hk
Mercurys eminente 3 liter 4-syl 150 hk 4-takt som kom for 10 år siden har det man trenger av moment til båten, og samtidig relativt lav vekt.
Naturligvis kanskje hakket enda mere sprekt med en brukt E-tec eller Optimax V6, men ikke nødvendigvis det beste valget for alle.
Hvis pris betyr nada så er naturligvis Mercurys lette 3,4 liter V6 175 hk 4-takt overlegen.
2,1 literen er en bra motor, men det er uansett begrenset hvor mye moment man kan få av en selvpustende 4-takter. Omprogrammering til flere hk vil ikke gi de helt store forbedringene på denne type båt. Bortkastede penger å prøve, vil jeg påstå.
Jeg har 115 hk utgaven på en relativt lett 18-foter, og der gjør den absolutt en god jobb for å si det forsiktig. Når det kommer til bensinfilter har jeg montert Racor Snapp-filter.