Jump to content

Chippe mercury F100


Yankee

Recommended Posts

interessant å se kurven for std 80hk og hvordan den faller når man passerer 5600...  (eller kanskej de bare ikke dro den lenger på dynoen?)   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 10 timer siden:

interessant å se kurven for std 80hk og hvordan den faller når man passerer 5600...  (eller kanskej de bare ikke dro den lenger på dynoen?)   

 

Ser at 80 hk har turtallsområde 4500-5500 originalt, så det er nok forklaringen ja.

Mens 100/115 hk har 5000-6000 rpm, og ProXS 115 har 5300-6300 rpm. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kjekt å sjå at dette blir diskutert :)

 

JB Mechanical får filene sine fra et firma i Sverige. Nei ikkje Lundins ;)

 

Vi har forøvrig tett samarbeid med både firmaet Sverige og JB mechanical i Australia. Jb leverer mange gode program til Yamaha og Suzuki som er dynobekreftet :)

 

I skrivende stund holder vi på med å teste ut en Mercury 90 på en Sting 600 Ht Pro.

Denne har en 14x19 spitfire propell (4bladet) som Ser ut til å være altfor tung for båten. Denne får ny programvare tiltenkt uten kamakselskifte. Skal teste med litt forskjellige propeller. Blir spennende å se resultatet :)

 

Mvh

Tore

Vest Motortuning

Link to post

I Europa er det Mercury 80 og 100, ikke 75 og 90 som f.eks. i USA. Men Mercury SeaPro 75 og 90 finnes her ja :smiler:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei Tore fra Vest tuning, har du noe oppdatert informasjon om den tuningen du nevner over? Jeg har en Mercury 75 SeaPro på en Sting 600 pro HT, så kanskje nøyaktig samme oppsettet - kanskje forskjellig propell..

 

TDV skrev On 25.1.2025 at 14.44:

Kjekt å sjå at dette blir diskutert :)

 

JB Mechanical får filene sine fra et firma i Sverige. Nei ikkje Lundins ;)

 

Vi har forøvrig tett samarbeid med både firmaet Sverige og JB mechanical i Australia. Jb leverer mange gode program til Yamaha og Suzuki som er dynobekreftet :)

 

I skrivende stund holder vi på med å teste ut en Mercury 90 på en Sting 600 Ht Pro.

Denne har en 14x19 spitfire propell (4bladet) som Ser ut til å være altfor tung for båten. Denne får ny programvare tiltenkt uten kamakselskifte. Skal teste med litt forskjellige propeller. Blir spennende å se resultatet :)

 

Mvh

Tore

Vest Motortuning

 

Link to post

TS har ikke vært på forumet siden des. 24   Nok en tråd om trimming av påhenger som koker bort i kålen.  Kjøp heller stor nok motor som passer båten.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ikke den mest aktive perioden for trimming/tuning av påhenger nå vinterstid kanskje. Men det er jo straks vår, til og med her oppe i nord :fniser:

Jeg har ingen behov for trimming på nåværende båt da den nesten er litt overmotorisert, men har lyst på en et par fot ekstra.

Har hatt 18-foteren i snart 15 år, og har forlengst skjønt at en 20-foter er merkbart bedre sjømessig og plassmessig.

Men 115 hk-motoren min fra 2015 er jo helt topp og kjørt under 200 timer.

Så hvis en tuning med merkbart mere effekt funker, så kan jeg kjøpe en rimelig 20-foter uten motor eller med havarert motor/gammal 2-takter.

Naturligvis burde man i en perfekt verden kjøpe en motor som er stor nok i fabrikkmessig tilstand. Men ny motor i 150+ hk-klassen koster flesk.

Og så er det jo spennende med tuning :glorie:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Etter at jeg startet tråden har jeg undersøkt litt rundt. Motoren ble imidlertid noe sprekere når jeg fikk byttet en sensor som fusket litt😅. Potensialet for chipping på F100 er begrenset for chipping, men skal kunne løftes noe, også på dreiemoment i mellomregisteret. Men er som vist i innlegg over en annen kam enn i 115 hk så da begynner jo kroner å rulle om en skal opp mer en. Er nok likevel ett potensiale, men kan ikke sammenlignes med mulighetene man får i en turbo eller kompressormatet motor. Uansett blir jo disse firetakterene slappe når de ikke får pustehjelp😉
 

 

Link to post

Jeg skal som nevnt se etter ett nummer større båt etterhvert (19-20 fot), fortrinnsvis uten motor eller med havarert/dårlig motor.

Må være relativt lett skrog siden jeg ikke har CT på min 115 hk.

Da kan det uansett bli spennende å teste ut denne 160 hk-tuningen de reklamerer for, så kan jeg bare flytte over motoren min.

Den er jo bortimot som ny etter bare 8-9 sesonger på vannet.

Vil anta at det kommer noen flere erfaringer på denne tuningen her til lands, og ikke bare fra Australia.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...