Stekepanne Startet 6.April.2023 Del på Facebook Startet 6.April.2023 Hallo. Vi har en seilbåt fra 2008 hvor badet er laget som en egen «kloss», mens do-tanken sitter mellom den og skroget. I fjor byttet jeg slangen fra tank til ventil og klare kunststykket å ikke stramme slangeklemmen godt nok ved tanken, som resulterte i litt ukoselig søl. Båten er konstruer med et «falskt gulv» som gjør at jeg ikke har tilgang på alle kriker og kroker, men jeg fikk tørket opp mesteparten og bæsjelukta forsvant. Problemet mitt er at innimellom, spesielt ved langvarig fyring med dieselvarmer kommer det en sånn kvalm, søt lukt. Jeg er rimelig sikker på at denne stammer fra «uhellet» mitt. Hvordan i alle dager blir jeg kvitt dette? Er det OK å helle masse såpe/vann i det aktuelle området? Hva anbefaler dere isåfall? Andre muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Stekepanne skrev 7 minutter siden: Er det OK å helle masse såpe/vann i det aktuelle området? Hva anbefaler dere isåfall? Bruk heller en flytende luktfri odør fjerner Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 F.eks noe slikt? https://www.europris.no/p-luktfjerner-200-ml-x-it-195022 Jeg har da ikke noe annet valg enn å helle det ned under tanken og krysse fingrene for at den kommer til på de riktige plassene Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 (redigert) Ja, det er riktig produkt. Når en av kidsa var barn spydde hun i gulvteppet på bilen. Prøvde å vaske mange ganger men det ble langt i fra lukt fritt. Tenkte å ta ut setene og fjerne gulvteppe for å komme til under gulvmatta som nå garantert var en av norges reneste punkt. Som siste desperat forsøk så skrudde jeg av pumpe tuten på en slik flaske å helt innholdet utover gulvteppet. Utrolig nok ble bilen helt lukt fri også når den sto i solen på sommeren Brukte Autoglym sin. Kostet riktig nok tre gangeren av den du fant men særdeles billig løsning på en ellers arbeidskrevende jobb. Redigert 7.April.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Stekepanne skrev for 8 timer siden: Hvordan i alle dager blir jeg kvitt dette? Er det OK å helle masse såpe/vann i det aktuelle området? Hva anbefaler dere isåfall? Andre muligheter? Den tabben gjorde jeg også for 10 år siden, men fant ut av det på ett veldig tidlig tidspunkt. For sikkerhets skyld tok jeg varmt zalo vann og sendte 30-40 liter samme veien som lekkasjen. Vår seilbåt er en Bavaria, og de er bygget på en måte som gjør at de tåler slik behandling. Hva slags båt har du? På vår båt havnet vaske vannet nær lensepumpa, og der kunne jeg øse det ut igjen. Andre som har samme båt som deg kan kanskje si noe om hvordan båten din er bygget. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 Det er en Beneteau, og alt vannet som havner nedi der SKAL til slutt ende opp i kjølen ved lensepumpene, men på grunn av gulvet er det umulig å vite om det ligger hjem noe noe sted. jeg prøver X-it og evt noen liter vann for å skylle når den har stått en stund :) tusen takk for alle svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Avførings-rester er grobunn for mugg, på lik linje med alle matrester. Min erfaring er at begge deler vil avgi lukt helt til restene blir fjernet. Jeg har hatt lignende erfaringer. Jeg brukte Klorin WC-rens, spray og oppvaskbørste. Spraya, vaska, spylte gjentatte ganger. Ble bra til slutt. Skjønner det er vanskelig å komme til hos deg å, men jeg ville tatt en runde med skurekosten og klorin, før jeg ga på med spray for å dekke lukt. Selv om det er fint å. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 7.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2023 (redigert) Det er dessverre ikke så lett å bruke skurekost mellom 2 lag glassfiber.. blir litt som å skulle vaske mellom inner- og ytter-vegg i huset Redigert 7.April.2023 av Stekepanne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Stekepanne skrev 17 minutter siden: Det er dessverre ikke så lett å bruke skurekost mellom 2 lag glassfiber.. blir litt som å skulle vaske mellom inner- og ytter-vegg i huset Skjønner det. Kanskje mulig å feste kost på noe fleksibilitet? Kanskje feste en dokost på en hageslange? Noe drit er det.. 😥 Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Alternativt til de traditionelt dyre produkter fra marineforhandlere, så findes der produkter fra medicinalvirksomhederne til mennesker der har en stomi eller produkter fra dyrehandlerne til folk med hunde og katte (der af og til har uheld). F.eks: https://hunnishop.com/produkt/plet-og-lugtfjerner-spray-til-hunde-945-ml/ Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Har brukt min "rørspyleslange" som fulgte med høytrykkspyleren min til å få spylt der jeg ikke kommer til med børste og lignende. Dette har gått fint, men husk å ikke slå på høytrykkspyleren, bare bruk trykket som er i slangen fra vannkran. Ha en flott Påske. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Tore B Svart 8.April.2023 Del på Facebook Svart 8.April.2023 35% edikk har løst slike problemer mer en en gang for meg. Billig og enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Avslutt det hele med noen timer med ozon-maskin. Fungerer helt ypperlig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.